Loading...
Silniční síť v Albánii se na hlavních trasách zkvalitňuje. Zcela nové úseky širokých silnic s kvalitním povrchem se staví na úpatí hor mezi Vlore a Sarande, které po pár stovkách metrů nebo za první zatáčkou střídá kamenitá cesta, na které se v některých místech dvě auta nevyhnou a musí se čekat na širším místě než projede auto z protisměru. Podvozek dostane zabrat už jen od odlétajícího kamení, ale dá se to projet. Příjemnější je jet od Řecka k Tiraně po pobřeží než naopak - lepší je být natlačen na svah než nad sráz. Vnitrozemní silnice přes Gjirokaster se místy hroutí (dokonce riziková místa označují), mění se z živičného povrchu na ujetou hlínu, ale taky se dá projet. Počítejte s průměrnou rychlostí 20km za hodinu. Mezi Fierem a Shkoderou jsou dálniční úseky a budují se nové. Tady už můžete frčet přes 100km/h. Údajně se velmi rychle staví velkorysá dálnice do Kosova, ale to nemám ověřeno. Kuriozitou Albánie jsou kruhové objezdy na dálnici. Není pravda, jak se někdy píše, že Albánci neměří rychlost - mezi Tiranou a Vlore bylo při mé cestě naráz rozeseto hned několik hlídek s radarem i s dalekohledem a inkasovali. V hlídek mají místní respekt a maximální rychlost na měřených úsecích většinou dodržují.
Nespoléhejte na značení kategorií v mapách a neodvozujte z toho kvalitu silnice. Některé cesty budete marně hledat a jiné v nich nejsou. Po pobřeží ze Sarande je cesta v mapách značena červeně, ale jak jsem psal, pojedete místy v kamení. Vnitrozemím přes Gjirokaster je značena bíle a jezdí tudy tranzitní nákladní Doprava. Některé cesty v horských částech jsou značené žlutě, ale ve skutečnosti tudy projedete buď s teréňákem nebo jen na oslovi, protože je úsek pro auto neprůjezdný (vymleté jámy, zborcená cesta), např. úsek Berati - Kelcyra. Značení směrovkami je podobně protipólné - v severní části na dálnicích je standardní a srozumitelné, mezi horami chybí směrovky i na důležitých rozcestích. V ČR najdete poměrně spolehlivou mapu v průvodci od Gloyera na s.11. Informace v této knize ztráci na aktuálnosti, některé jsou minulost, ale stav silnic v horách se mění pomalu.
Kvalitní úseky evropského standardu: Tirana - Shkodër (široká, velmi kvalitní asfaltová silnice s hladkým povrchem), Tirana - Durrës (dálnice, kvalita horší, podobná české D1), Durrës -Lushnje - Fier (částečně dálnice, dálnice ve výstavbě), Fier - Vlore (běžná asfaltová silnice, obdoba české II.až III.kat.), Vlore - Llogarský průsmyk (za Vlore běžná příměstská silnice, do průsmyku nová široká, kvalitní asfaltová silnice, prudký sjezd k riviéře s kvalitním povrchem, ale lemován pouze patníky!, od Llogarského průsmyku k Sarande hlína, živice, úzké cesty, serpentýny, výjimečně krátké úseky nové silnice s hladkým asfaltem), Tepelenë - Gjirokastër - Kakavijë-hr.přechod do Řecka (obstojná, asfaltová, široká silnice).
Údajně kvalitní silnice ve směru do Makedonie. Kdo má zkušenost může přidat informaci do komentáře.