Silnice v Makedonii
V této zemi zapomeňte na očekávání kategorií silnic v našem chápání a nespoléhejte se na mapy a navigace. Hlavní tahy jsou asfaltové nebo alespoň betonové. Vedlejší cesty už mohou být jen hliněné. V mapách, které zakoupíte u nás, ale i v zahraničí jsem objevil zásadní nesrovnalosti. Chyba není v makedonské silniční síti, ale v tom, že se kategorie silnic zřejmě přebírají z jednoho zdroje se stále stejnými chybami. Příklad na vlastním zážitku: rozhodl jsem se dojet do Bitoly z Velesu přes Izvor po silnici 27, která je v převážné většině map a na internetových mapách značená jako červená. Na mapách v seznam.cz je dokonce chybně uvedena jako M-5. Nejdřív jsem projížděl venkovskou asfaltovou silničkou, která se změnila na živičnou, poté na hliněnou (lepší úsek cesty je zachycen na fotu u příspěvku), přibývaly díry, výmoly a nakonec jsem se ocitl na kamenné cestě na srázu pro jedno vozidlo, kde se nedalo otočit a podvozek každou chvíli narážel do vystouplé skály, které se nedalo vyhnout. Přitom mě místní lidé před vjezdem do hor ukázali, že jedu správným směrem. Ano, jel jsem po té cestě, kterou jsem si vybral, o tom mě ujistila policejní hlídka, která mě vyvezla poté, co se tam objevila ani nevím jak, jen ta kategorie v mapách byla úplně nesmyslná. O deset kilometrů jižně přitom existuje asfaltová silnice pro motorová vozidla (u nás se tak označuje rychlostní komunikace) s třetím pruhem ve stoupání, která je v mnoha mapách pouze bílá (na internetu už bývá nově červená). Když k bíle značené silnici v mapě odpovídá nejnižší kategorie, může to také znamenat zpevněnou hlínu nebo lesní cestu. Proto se při dotazu na cestu ptejte, jestli je asfaltová. Domorodci mě jednou s naprostou samozřejmostí ukázali, že mám jet přes pole v koleji po traktoru. Jen jedinou mapu, a to makedonské provenience, jsem objevil v Makedonii se stavem, který odpovídá realitě v úsecích, které jsem poznal.
Stav dálnic je celkově uspokojivý. Silně vyjeté koleje jsou mezi Skopje a Kumanovo, zde se téměř nedá jet v pravém pruhu. Stará značení pruhů na asfaltu nejsou odstraňována, mezi Velesem a Skopje je místy šest bílých pruhů a množství nesmyslných šipek. Matoucí je to hlavně v noci. Stav silnic někde chátrá, v některých úsecích se zlepšuje. Nově jsem zaznamenal např. rekonstrukci skutečné M-5. Ve směru od Gradsko za soutěskami až k Bitole je cesta nově asfaltovná a rozšířená. Doporučuji pro průjezd do Řecka při jízdě ke klášterům v Meteoře nebo na Západní pobřeží Řecka - zajímavá krajina a časově srovnatelné se zajížďkou přes Soluň.
Cyklostezky neexistují.