Železnice v Bosně a Hercegovině
Železniční Doprava v Bosně a Hercegovině, jedné z republik bývalé Jugoslávie, má poměrně dlouhou tradici. Navíc je název země zvěčněn ve jméně jednoho z úzkých rozchodů kolejí. Tzv. bosenský rozchod činí 760 milimetrů. Toto označení se používá se celém světě.
Rozsáhlá síť tratí o bosenském rozchodu v Bosně a Hercegovině však již patří minulosti. Některé úseky byly později vybudovány v rozchodu normálním, tj. 1435 milimetrů, některé zcela opuštěny. Na zaniklou tradici se však pokoušejí navázat ve Višegradu, kde byl před časem otevřen několikakilometrový úsek železnice o úzkém rozchodu, co slouží turistům. Také mnohé průmyslové a důlní tratě jsou v tomto zbudovány. A věřte, na některých z nich dosud slouží v běžném provozu parní lokomotivy!
Současná železnice v zemi je rozdělena v duchu Daytonské dohody mezi Republiku srbskou a Federaci Bosny a Hercegoviny. Obě entiny mají samostatné železniční podniky. Celková délka železničních tratí činí 1031 kilometrů. Nejdůležitější spojnice v zemi je trať mezi městy Čapljina, Mostar, Sarajevo, Zenica, Doboj, Banja Luka a Šamac. Z obou stran navazuje na chorvatské dráhy. Ještě loni na celém úseku jezdil vlak z přístavu Ploče (dříve Kardarljevo) do Záhřebu, který byl na většině své trase vlastně peážním v Bosně a Hrcegovině. Další významné spojení existuje z města Bihać přes Banju Luku, Doboj do Zvorniku, kde se napojuje na srbské koleje.
Na druhou stranu z Bihaće vedou koleje také přes nedávno vzniklé hranice. V minulosti je využívaly četné dálkové spoje mezi Záhřebem, Bihaćem, Kninem a Splitem. Války v bývalé Jugoslávie ale tento provoz ukončily.
To je také důvodem úpadku železnic v Bosně a Hercegovině. Naprostá většina spojů do ostatních koutů dnes sousedních zemí byla zrušena. Dřívější rychlík z Ploče přes Sarajevo do německého Stuttgartu se ze současného pohledu musí zdát jako sci-fi. Před pár lety si sice Železnice Federace Bosny a Hercegoviny objednaly moderní jednotky talgo, které jim už byly i dodány. Ovšem kdy se dostanou do ostrého provozu s cestujícími, nikdo neví.
Na druhou stranu ovšem třeba podotknout, že železnice v Bosně a Hercegovině nabízejí úžasné zážitky. Ať již jde o původně švédské osobní vagony, nebo o nádherné výhledy například na trati ze Sarajeva do Mostaru a dále. Takové dostupné Švýcarsko (navíc ve Federaci s kantony).