Loading...
Co si dáme na cestách?
Výběr nám usnadní označení Česká chuťovka…
Pamětníci mi dají za pravdu: tak jak je dnes obvyklé třeba v Německu či Rakousku, bývalo i u nás zvykem přes rameno hodit chlebník, ve kterém se po část výletu pohupovaly obalované řízky ve dvou krajících – a vyrazit… Na řadě míst, při okraji lesa stávala jednoduchá sroubená bouda, před ní pár prkenných stolů a lavic. Výletníci se usadili, vybalili své řízky (nikomu to nevadilo), objednali dospělým pivko a dětem žlutou perlivou limču, nebo červenou malinovku, vše dobře vychlazené a občerstvení k všeobecné spokojenosti bylo komplet. Dnes už vesměs jednoduchá občerstvení na krajích lesů nenajdeme, zato se nám nabízejí desítky rozmanitých restaurací s kuchyněmi a nápoji z celého světa, kam dorazíme většinou na dvou, či čtyřech kolech. Vývoj nezastavíš…
Při troše snahy však lze hledat jistou formu kompromisu. Vybízí nás k tomu především regionální gastronomie. Krok za krokem se dostává do popředí, protože souvisí se snahou konzumovat potraviny kvalitní, o kterých něco předem víme a které nás nezklamou nebo neošálí po stránce kvality ani poctivosti. Odtud už není daleko k iniciativě, která se už tradičně prosazuje pod názvem Česká chuťovka. Díky této soutěži, do které se hlásí rok od roku stále více českých producentů všech druhů potravinářského zboží, se trvale obohacuje nabídka, vznikající čistě z domácích surovin. A upřímně – kdo by, vyhladovělý pohybem v přírodě, nesáhl po něčem chutném, o čem je předem informován?
V převaze znepokojujících zpráv, důsledku to pandemie z čínských laboratoří, vynikne jedna zpráva pozitivní: přehlídka kvalitních českých potravin Česká chuťovka 2020 nevynechá! Letos se uskuteční už 12. ročník této tradiční, respektované soutěže, v níž si hrdé označení Česká chuťovka vydobylo dosud celkem 218 českých firem pro 1007 svých výrobků a Dětská chuťovka již 90 českých výrobců pro celkem 169 produktů. Význam obou značek pro české spotřebitele nyní ještě vzrůstá v souvislosti s měnící se situací ve světě, která nekompromisně obnažila limity bezbřehé globalizace. To nepochybně povede k vyšší orientaci ekonomiky i spotřebitelské poptávky na domácí výrobky a domácí značky, potraviny nevyjímaje. Prozíraví výrobci mohou přitáhnout pozornost spotřebitelů ke svým výrobkům tím, že vybojovaná loga Česká chuťovka a Dětská chuťovka umístí na obaly zboží nebo ke svému výjimečnému výrobku na pultu, v e-shopu, či se jimi pochlubí prostřednictvím svých marketingových nástrojů. Všechny úspěšné potraviny si navíc mohou spotřebitelé jednoduše vyhledat i na webu www.ceskachutovka.cz . Sofistikovanější vyhledávání podle zadaných kritérií pak nabízí Databáze vítězů soutěže Česká chuťovka a Dětská chuťovka. Zájemci si ji mohou nezávazně vyzkoušet na adrese http://www.mark-as.cz/chutovka . Vysokou prestiž značce Česká chuťovka zajišťuje od počátku skutečnost, že ji uděluje zcela nezávislá hodnotitelská komise renomovaných potravinářských odborníků, kteří vznik soutěže před 12 lety iniciovali a stále dbají na její objektivitu a regulérnost. Nad 12. ročníkem soutěže o značku „Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2020“ převzala i letos odbornou garanci renomovaná Vysoká škola chemicko-technologická v Praze společně s VOŠES, SPŠPT a SOŠPV (Podskalská), kde budou na podzim probíhat i veškerá hodnocení přihlášených výrobků. Odborným patronem soutěže je rektor VŠCHT prof. Dr. RNDr.Pavel Matějka. Značku ětská chuťovka bude již po desáté udělovat dětská porota, složená z členů Dětské tiskové agentury, studentů 1. ročníku školy „Podskalská“ a žáků ZŠ Londýnská v Praze 2. Jen výrobky označené touto značkou se mohou chlubit tím, že si ji vydobyly v senzorickém testování přímo dětmi a odrážejí tak věrně dětské chuťové preference. Dvanáctý ročník soutěže proběhne opět ve spolupráci se Stálou komisí Senátu PČR pro rozvoj venkova a pod záštitou 1. místopředsedy Senátu Jiřího Růžičky a ministra zemědělství Miroslava Tomana. Předávání ocenění se uskuteční 20. října. Novináři i letos na základě vlastní ochutnávky předají třem z oceněných plaketu „Cena novinářů – Česká chuťovka 2020“. V pořadí již devátá výrazná osobnost českého potravinářství bude slavnostně poctěna titulem „Rytíř české chuti“. Uzávěrka přihlášek výrobců do letošní soutěže je 17. září. Přihlášku i pravidla soutěže, jakož i seznam všech oceněných výrobců a potravin za dobu trvání soutěže lze nalézt nawww.ceskachutovka.cz . Českou chuťovku je možné také sledovat na facebooku, kde jsou uveřejňovány aktuální informace a novinky, mj. i od výrobců nejchutnějších českých potravin. Tradičními partnery soutěže jsou Albert (generální partner) a Hasičská vzájemná pojišťovna, která poskytne účastníkům zvýhodněné podmínky při sjednávání pojištění. Partnery České chuťovky jsou dále společnost Český porcelán Dubí,MarkAs a prestižní květinová dílna luka:sh. Z výše uvedeného vyplývá nade všechny pochybnosti, že ať teprve balíme a chystáme vše předem, nebo jsme již venku a v obchodě hledáme, co si vybrat, vždy nám volbu usnadní označení Česká chuťovka na výrobku… Dobrou chuť na cestách!
Miroslav Navara/TZ