TURISTIKU PODPORUJÍ
61 575 turistů a cestovatelů
112 413 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 700,- odměny za články
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Družicové navigační přístroje

Testy

Fotografie (2)

Vážení čtenáři. Od tohoto čísla zavádíme novou rubriku, kterou jsou testy turistických materiálů. K tomuto kroku jsme se rozhodli přistoupit na základě vašich četných žádostí. V každém z nadcházejících čísel se tak budete moci dočíst nejen o novinkách v outdoorovém vybavení, ale také se alespoň trochu zorientovat v nabídkách firem a ověřit si funkčnost nabízeného zboží byť prostřednictvím našich testů. Věříme, že vám tato rubrika pomůže při rozhodování o koupi toho či onoho z výrobků, kterými budete chtít doplnit svou outdoorovou výstroj a výzbroj. Do tohoto čísla jsme připravili test GPS-ek, která jsou mnohými považována za zbytečnost a takovou tu „frajeřinku“. Za hezkého počasí snad, ale když padne „mlha hustá tak, že by se dala krájet“ vám takováto mašinku může zachránit i život, když vás spolehlivě dovede k vybranému cíli. GPS – Global Positioning System je družicový systém pro určování polohy (v některých tiskovinách je tento systém nazýván NAVSTAR). Byl postupně vyvíjen a budován od roku 1973 podle požadavků amerického ministerstva obrany – vesměs pro vojenské účely, ale od roku 1983 byl zpřístupněn i pro civilní použití (s určitými omezeními). Dnes je tento systém řízen vládou USA, která zodpovídá za jeho přesnost a údržbu. Velký rozmach v civilním užití nastává po roce 1993 a pokračuje dodnes. Systém GPS je tvořen 24 (+3 záložními) satelity na 6 oběžných drahách (navzájem posunutých o 90°) se sklonem 55° a s výškou 20 200 km nad zemí s oběžnou dobou 11 h 58 min a řídícím centrem. Tím je zajištěno, že z jakéhokoliv místa na zemském povrchu lze v kterémkoliv okamžiku přijímat signál z alespoň 5 satelitů. Uživatelé systému dnes neplatí žádné poplatky, jen si musí zakoupit navigační přístroj, jejichž cena však šla v posledních letech značně dolů. Dnes GPS-ka používají stále častěji nejen turisté, ale prosazují se i v jachtingu, letecké Dopravě a řadě dalších oborů. Ještě v loňském roce měli „odpůrci“ tohoto systému jeden významný argument: přesnost systému byla desítky metrů, určení výšky „lítalo“ i o stovky metrů. Podle našich testů v době zavádění SA byla nepřesnost určení výšky mnohdy i 30% až 40%, kdy např. v oblasti Vysokých Tater jsme zdolávali „třítisícovky“ a některé vrcholy na Velké Fatře „přerostly“ hranici 2 000 metrů. „Byla zaváděna“ uvádím záměrně, neboť od 1. 5. 2000 toto již neplatí. Z nařízení bývalého prezidenta USA Bila Clintona bylo zrušeno zavádění tzv. selektivní chyby (dostupnosti) SA (Selective Avalaibility), která změnou kmitočtu vysílaného signálu znepřesňovala určení polohy a výšky. Po zrušení SA se přesnost určení polohy zvýšila na řádově metry, výšku lze měřit s přesností do 10 metrů. Pro výpočet polohy postačí signál tří satelitů, pokud chceme určit i výšku potřebujeme čtyři družice. Pokud chceme určovat polohu s vysokou přesností, potřebujeme satelitů alespoň pět. Obecně platí, že čím více satelitů přístroj zachytí, tím je určení polohy a výšky přesnější. Pro úplnost se musím ještě zmínit o ruské obměně tohoto systému, který se jmenuje GLONASS (GLObalnyj NAvigacionnyj Satelitnyj Systém), který provozuje ruské ministerstvo obrany a který si klade stejné cíle jako GPS. Systém byl dobudován v lednu 1996, kdy bylo na oběžné dráze 24 plně funkčních satelitů. Naše redakce testovala celkem tři modely GPS-ek, které nám ochotně zapůjčila firma Picodas Praha. Jednalo se o modely eTrex, eTrex Venture a Magellan 315. Přístroje jsme testovali ve Vysokých Tatrách (Kriváň, Jahňací štít, horské chaty, sedla, plesa), Západních Tatrách (Ostrý Roháč, Temniak, Kasprov vrch, sedla, chaty), Chočských vrších a při třech přechodech hřebene Malé Fatry (Kriváňské i Lúčanské) a v ulicích či v okolí Ostravy. Na některých vrcholech či horských sedlech jsme tak měli možnost provádět opakovaná měření v rozmezí několika dnů či týdnů a byli jsme mile překvapeni vysokou přesností a spolehlivostí všech testovaných přístrojů. Měření jsou shrnuta v tabulkách. Při prvním startu, kdy dochází k tzv. inicializaci přístroje si GPS-ko vypočte první aktuální polohu. Celá inicializace může trvat i několik minut (až 5 minut), během nichž přístroj získává tzv. almanach s údaji o satelitech systému GPS. Při dalších startech přístroje stačí na výpočet polohy několik desítek sekund (do 45 sekund). Po prvním zapnutí je nutné přístroj nastavit, ale tyto informace se dočtete v manuálech k jednotlivým přístrojům, my je tady vzhledem k jejich obsáhlosti uveřejňovat nemůžeme. Spíše se zaměříme na některé zajímavé funkce a na přesnost testovaných GPS-ek. Magellan 315 – 12 kanálový přijímač hmotnost: 199 g s bateriemi pracovní teplota: –10 °C až +60 °C napájení: 2 tužkové baterie Snadné a vcelku intuitivní ovládání, které se příliš neliší od jiných modelů. Zdá se mi ale, že je o něco méně přehledné než u starších modelů, k některým funkcím je nutné se složitěji prolistovat. eTrex – 12 kanálový přijímač hmotnost: 150 g s bateriemi pracovní teplota: –15 °C až +70 °C napájení: 2 tužkové baterie max. příkon: 0,5 W Snadné, pohodlné a intuitivní ovládání, na které si velice rychle zvyknete. Z testovaných přístrojů asi nejjednodušeji ovladatelný. eTrex Venture – 12 kanálový přijímač hmotnost: 150 g s bateriemi pracovní teplota: –15 °C až +70 °C napájení: 2 tužkové baterie (1,5 V) max. příkon: 0,5 W Snadné a rovněž intuitivní ovládání. Jen je zpočátku poněkud matoucí – pracovali-li jste před tím s modelem eTrex, neboť přibyla tzv. plovoucí klávesa a „rolovací“ šipky již nejsou rolovací jako u eTrexu, ale slouží k nastavení měřítka mapy. Ale i na toto ovládání si velice rychle zvyknete. Z hlediska „složitosti“ obsluhy vychází asi nejlépe eTrex, těsně za ním eTrex Venture a Magellan 315, ale toto hodnocení je krajně subjektivní a je jen otázkou zvyku. Podobně bych řadil i přehlednost a množství zobrazovaných údajů v jednotlivých režimech (tady bych jen prohodil pořadí eTrex Venture a eTrex). Na úplném začátku našeho testu nás zajímalo, jakými žrouty baterií jsou testované přístroje, tedy kolik zátěže poneseme v batozích navíc. Test jsme prováděli opakovaně (u běžných i alkalických baterií), uváděné hodnoty v následující tabulce jsou jejich průměry. Měřili jsme při kontinuálním zapnutí a bez podsvěcování displeje, které by životnost baterií ještě výrazněji zkrátilo. Testováno při +20 °C, při nižších teplotách výkon baterií pochopitelně klesá a životnost baterií se tudíž snižuje. Z testu nejlépe vyšlo GPS eTrex, což nakonec z uvedené tabulky zjistíte sami: Uvedené časy odpovídají době, kdy přístroje signalizovaly nedostatečnou kapacitu baterií (Magellan 315 i zvukovým signálem). Přitom přístroje (než došlo k úplnému vybití baterií a vypnutí přístroje) fungovaly ještě i po této době, což je rovněž uvedeno v naší tabulce. Z uvedeného plyne, že na bateriích nemá cenu šetřit, neboť rozdíly v jejich životnosti jsou větší než rozdíly (poměry) cen takovýchto baterií. Používat lze i nabíjecí akumulátory (Ui=1,2 V oproti 1,5 V u klasických baterií). Čím větší kapacita (1,2 Ah, dnes dokonce 1,8 Ah) tím lépe. Z tohoto hlediska vyšel tedy nejlépe eTrex, v těsném závěsu je eTrex Venture, Magellan 315 vyšel z testu dosti špatně. No a když už jsme věděli kolik baterií sebou vzít, mohli jsme vyrazit do terénu vyzkoušet nejen vlastnosti přístroje, ale i jeho jednotlivé funkce. Funkce (stránky) přístrojů Stránka stav satelitů: graficky řešena u všech přístrojů dosti podobně. Zobrazuje se nejen počet a poloha (vzhledem k horizontu) viditelných satelitů, ale i intenzita signálů jednotlivých satelitů, připravenost k navigaci aj. Stránka měření polohy a výšky: jedna ze základních funkcí GPS-ek. Naměřené hodnoty lze ukládat do paměti přístrojů. U přístrojů řady eTrex i Magellanu 315 lze uložit až 500 trasových bodů. S velkým povděkem jsem kvitoval i ukládání výškového údaje do paměti (na rozdíl od starších přístrojů, např. Garminu 38). Stránka mapa: Na mapě se zobrazuje vámi prošlá trasa a trasové body (waypoint) se svým jménem. Pro lepší přehlednost displeje lze měnit nastavení měřítka mapy. Na stránce lze měnit orientaci displeje aj. Stránka kompas a navigace na cíl: Pomůže vám při navigaci ke zvolenému bodu, pokud jej máte uložen jako trasový bod. V horním okně se zároveň zobrazuje jméno cílového bodu, zbývající přímou vzdálenost a potřebný čas pro dosažení cíle. Pokud se nenecháváte navigovat, pak vám stránka poskytuje informace pouze o vaší rychlosti a směru pohybu vzhledem ke světovým stranám. Kompas přitom funguje jen během pohybu. Při navigaci lze zvolit nejen navigaci na cíl, ale i navigaci v trase, tedy od jednoho trasového bodu ke druhému, pak ke třetímu až nakonec k bodu cílovému. V náročném terénu je tato varianta výhodnější. Trasu si lze předem navolit buď z uložených bodů (v přístroji jsou již uloženy např. polohy vybraných měst) a nebo bodů určených z mapy aj. Třetím způsobem navigace je tzv. zpětná navigace. Tady jde o navigaci po již jednou prošlé trase bez jakékoliv předchozí přípravy. Graficky jsou tyto úlohy řešeny u jednotlivých přístrojů rozdílně. U modelu eTrex Venture se musím ještě zmínit o „mapě“, kde jsou zobrazeny velká města a naše poloha vzhledem k nim. Ty lze do přístroje nahrát datovým kabelem z CD MapSource Points of interest (mapy bodů zájmu), nikoliv podrobných map. Měřítko této „mapy“ lze měnit. Do mapových GPS lze nahrát přesné mapy z CD-romu, ale k těmto modelům se obsáhleji vrátíme v příštím čísle, kdy bude pokračovat tento test. Nastavení záznamu trasy: trasa se ukládá do přístroje automaticky, čehož lze využít při navigaci např. při zpáteční cestě za špatné viditelnosti. Trasu i jednotlivé body lze průběžně editovat. Magellan 315 a eTrex mají záznam trasy automatický, ale u modelu eTrex Venture lze ručně zapnout a nebo vypnout. Pokud je záznam zapnutý, lze nastavit interval ukládání buď podle času (od 1 s po řádově hodiny) nebo podle prošlé vzdálenosti. Přístroje však mají i velkou řadu dalších schopností. Můžete si tak zjistit východy a západy Slunce či Měsíce, dobu vhodnou k rybolovu (jste-li na moři) a spoustu dalších. Vzhledem k rozsahu a pojetí článku nelze uvést všechny, ty jsou obsaženy v manuálech k jednotlivým přístrojům. K některým z nich se vrátíme ještě v příštím čísle. Nejvíce nás zajímalo, jaká je přesnost testovaných GPS. Nejprve jsme na stejném místě a ve stejném čase měřili všemi přístroji, poté jsme v rozmezí týdne a v různých časech měřili na stejném místě stejným přístrojem. Výsledky jsou shrnuty v níže otištěných tabulkách. Z uvedeného plyne, že přesnost současné sítě GPS je velice vysoká. Odchylky v určení polohy se pohybují v rozmezí řádově metrů (při testu jsme nezaregistrovali odchylku větší jak 6 metrů), v případě měření výšek je přesnost řádově 10 metrů (maximální naměřená odchylka činila 11 metrů), takže dnes GPS-ka mohou směle nahradit barometrické výškoměry (a možná je i předčí – s jistými omezeními a při dobrém příjmu signálu). Jako nejpřesnější přístroj se nám jeví eTrex Venture, v těsném závěsu je eTrex a Magellan 315. Magellan 315 vyšel z testu jako nejméně přesný přístroj, ale i jim naměřené odchylky jsou opravdu minimální. Na druhou stranu nutno ale říci, že z hlediska příjmových vlastností je Magellan 315 nejlepší. „Držel“ polohu i v místech, kde nám eTrex-y občas vypadávaly (v místech se špatným příjmem). Přístroje spolehlivě fungovaly nejen v husté mlze a dešti, ale i v hustém lese po dešti, kdy se příjmové podmínky zhoršují. Důležitým vodítkem při koupi je pro většinu lidí i cena. V tabulce jsou prodejní ceny včetně DPH. Přístroj, cena Magellan 315 --- 9 528,– Kč eTrex --- 8 500,– Kč eTrex Venture --- 11 200,– Kč Pokud bychom měli testovaná GPS-ka seřadit od nejlepšího po „nejhorší“ pak by to byl trochu problém. Záleží podle kterého kritéria bychom přístroje vybírali. V redakci jsme se ale shodli na tom, že poměr cena/užitná hodnota + spolehlivost vychází ve prospěch eTrex, pak bychom se přiklonili k eTrex Venture a nakonec k Magallanu 315 (v neprospěch posledního přístroje hovoří především jeho velká spotřeba baterií, která na dlouhých akcích je závažným handicapem). Obecně lze tedy říci, že systém GPS dosahuje vysoké spolehlivosti a přesnosti a v podmínkách špatné viditelnosti může být zcela nenahraditelnou součástí vaší výzbroje; do náročných podmínek či neznámého terénu GPS rozhodně není žádným luxusem a jejich použití můžeme vřele doporučit, ale své využití rozhodně nalezne i v našich krajích. Ve zcela neznámém terénu, jako je tajga v Rusku, lesotundra ve Skandinávii aj. je pak GPS doslova nepostradatelnou nutností. Test dalších přístrojů otiskneme v příštím čísle. Typ baterie, eTrex, eTrex Venture, Magellan 315 Alkalická Panasonic Max (LR6.AM3.1,5 V) 16 h 05 min --- 14 h 45 min --- 8 h 35 min Celkový čas do úplného vybití 16 h 25 min --- 15 h 10 min --- 9 h 55 min Prima (Bateria Slaný) (R6/AA/1,5 V) 4 h 10 min --- 4 h 20 min --- 2 h 25 min Celkový čas do úplného vybití 4h 30 min --- 4 h 45 min --- 3 h 00 min Přesnost měření polohy a výšky Malá Fatra, vrchol Stohu (1608 m) ve stejném čase Přístroj --- naměřená poloha --- naměřená výška eTrex --- N 49° 12,707´ E 19° 05,650´ --- 1605 m eTrex Venture --- N 49° 12,705´ E 19° 05,651´ --- 1607 m Magellan 315 --- N 49° 12,708´ E 19° 05,650´ --- 1611 m Malá Fatra, Velký Kriváň (1709 m), přístroj eTrex Datum --- naměřená poloha --- naměřená výška 13.10.2001--- N 49° 11,252´ E 19° 01,857´ --- 1713 m 14.10.2001--- N 49° 11,253´ E 19° 01,857´ --- 1712 m 19.10.2001--- N 49° 11,253´ E 19° 01,857´ --- 1715 m Malá Fatra, Stoh (1608 m), přístroj eTrex Datum --- naměřená poloha --- naměřená výška 13.10.2001--- N 49° 12,707´ E 19° 05,650´ --- 1605 m 18.10.2001--- A 49° 12,705´ E 19° 05,651´ --- 1609 m Přesnost měření výšky eTrex (e-Trex Venture, Magellan 315) Vrchol či sedlo, chata --- Naměřená výška --- skutečná výška --- Odchylka Chata pod Chlebom (M. Fatra) Jahňací štít (V. Tatry) --- 2222 m (2223, 2220 m) --- 2226 m --- –4 m (–3 m, –6 m) Klak (M. Fatra) --- 1354 m (1353, 1357 m) --- 1352 m --- +2 m (+1 m, +5 m) Kresanica (Roháče) --- 2128 m (2126, 2128 m) --- 2122 m --- +6 m (+4 m, +6 m) Kriváň (V. Tatry) --- 2489 m (2492, 2500 m) --- 2494 m --- –5 m (–2 m, +6 m) Malý Kriváň (M. Fatra) --- 1675 m (1674, 1676 m) --- 1671 m --- –5 m (+3 m, +5 m) Ostrý Roháč (Roháče) --- 2089 m (2085, 2091 m) --- 2084 m --- +5 m (+1 m, +7 m) Stoh (M. Fatra) --- 1605 až 1609 m --- 1608 m --- –3 až +1 m Velká lúka (M. Fatra) --- 1475 až 1478 m --- 1476 m --- –1 až +2 m Velký Kriváň (M. Fatra) --- 1712 až 1715 m --- 1709 m --- +3 až +6 m Převzato z časopisu Turistika a Hory, nakladatelství SKY, autor Otakar Brandos.

Poslední aktualizace: 26.3.2002