Recenze autostanu z Decathlonu!
Představte si, že Váš domov je všude, kam se vydáte. Jako byste byli doma všude na světě. Představte si, že máte při cestování naprostou svobodu. Zní to jako sen? Říkáte si, že by to bylo super, ale nevíte, jak toho docílit? Odpovědí je autostan. A právě o něm je tato recenze.
Úvod
Určitě už jste o něm slyšeli. Jak název napovídá, je to stan, který je možné postavit na střeše auta. Nepotřebujete nic, jen auto a nosiče na střeše. Pokud opravdu rádi cestujete, může pro vás představovat ideální způsob, jak i přes počáteční velké výdaje časem ušetřit. A ušetřit můžete hlavně svůj čas – díky autostanu nebudete muset hodiny a hodiny procházet stovky nabídek ubytování, přemýšlet o cenách, lokalitách a dostupnosti.
S autostany se v posledních pěti letech doslova roztrhl pytel. Na trhu najdeme spoustu výrobců a typů autostanů, v cenových relacích od pár desítek až přes sto tisíc korun. Jejich typy a ceny se liší, nicméně cíl zůstává stejný – poskytnout uživateli co největší komfort a svobodu.
V téhle recenzi bych Vám chtěl představit autostan, který mě oslovil ze všech nejvíc. Není to stan od renomovaného výrobce autostanů, tedy alespoň zatím. Je totiž z Decathlonu, který se na poli autostanů pohybuje teprve krátce, ale i za tak krátkou dobu dokázal přijít s několika skvělými modely. Decathlon je známý tím, že dokáže nabídnout maximální možnou kvalitu za nízkou cenu oproti konkurenci a jeho autostan Quechua MH 500 Fresh&Black je perfektním příkladem, že to tak opravdu je. Pokusím se Vám rozepsat proč.
Stavění
Jestli něco Decathlon opravdu umí, tak je to inovace a přinášení nových způsobů, jak uživatelům usnadnit a zjednodušit práci. Tento stan je jeden z nejrychleji postavitelných na trhu. Jeho způsob stavění je jednoduchý, ale důmyslný. Celý stan je totiž složený jako kniha a Vám jen stačí tu knihu otevřít. Za pomoci vysouvacího žebříku odklopíte část stanu a během několika sekund máte kompletně postaveno. Žebřík následně použijete jako podpěru, takže nemusíte mít žádné podpěrné sloupky navíc.
Stan se rozevírá do strany od auta, což je rozhodně praktické vzhledem k volnému přístupu do kufru. Stan dokáže postavit pohodlně jeden člověk, a to absolutně bez námahy do 5 minut.
Uchycení
Vzhledem k rozměrům a hmotnosti složeného stanu je k jeho uchycení na auto zapotřebí minimálně dvou lidí. V návodu je uvedena potřeba čtyř lidí, ale dá se to snadno zvládnout ve dvou.
K uchycení stanu na střechu auta potřebujete příčníky, z nichž každý má nosnost minimálně 75 kg a užitnou šířku minimálně 78 cm. Montáž na příčníky je pak velmi snadná. Stan má zespodu dvě hliníkové kolejnice, ve kterých jsou posouvatelné šrouby, které si můžete nastavit přesně podle vašich potřeb. Jakmile máte stan usazený a šrouby na svých místech, nasadíte na ně zespodu pod nosičem kovovou destičku, kterou pak utáhnete dvěma velkými matkami. Takto stan přichytíte na čtyřech místech a je hotovo.
Rozměry
Stan je uložen ve velmi odolném obalu, který odolá oděru i silnému dešti. Sbalený stan má rozměry 146 × 123 × 35 cm a váží 52 kg (45 kg stan a 7 kg žebřík). Vnitřní prostor rozloženého stanu je široký krásných 140 cm, na délku má 240 cm a na výšku v nejvyšším bodě 106 cm, takže se do něj pohodlně vejdou dva lidi a dá se v něm krásně posadit. Sbalený stan zabírá v podstatě celou střechu, takže třeba rakev nebo držáky na kola už se vedle něj nevejdou. Existuje ještě varianta MH900, která je o něco kompaktnější, a pokud máte větší auto, je šance, že vedle autostanu přibalíte ještě další věci.
Odolnost
Co se týče odolnosti, stan si s deštěm poradí. Materiál má úpravu Ripstop (tj. tkanina prošitá speciální metodou, aby se zvýšila pevnost materiálu), která díky svojí členité struktuře při proděravění zabraňuje dalšímu párání. Stan je tedy velmi odolný proti vodě i oděru. Odolnost proti větru je také velmi vysoká. Stan byl testován ve větrném tunelu na rychlost větru 60 km/h, což je kousek pod hranicí vichřice. Ale kdo by taky jel pod stan, když má přijít vichřice. :)
Pohodlí
Stan je pro dva lidi velmi prostorný a nabízí spoustu vychytávek pro větší pohodlí. Tloušťka matrace je 5 cm a její měkkost pro mě byla ideální. Někomu by mohla připadat tvrdší, ale na bolest zad to nevidím. Na stěnách je spousta síťovaných kapes, do kterých se dají uložit drobnosti jako telefon, peněženka, kusy oblečení nebo třeba lampička.
Vchod do stanu je na zip a roluje se nahoru. Všechny stěny jsou vybavené velkými síťovanými okny, které si můžete otevírat a zavírat podle libosti. Vchod je taky vybaven zavíratelnou síťovanou stěnou a protější stěna má rovněž okno.
Pokud tedy chcete, můžete si všechny stěny stanu otevřít a díky síťkám se nemusíte obávat hmyzu. Stan tak bude krásně větrat a zároveň z něj budete mít výhled do všech stran. Pokud se ale i v létě chcete probouzet do tmy, doporučuji všechny stěny zavřít. Stan je totiž opatřený technologií Fresh & Black.
Fresh & Black – co že to vlastně je?
Decathlon vynalezl tuto unikátní technologii před několika lety a od té doby se stala neodmyslitelnou součástí některých jeho stanů. Co tato technologie umí?
Jednoduše zastiňuje a snižuje teplotu. Není to žádný marketingový trik, skutečně funguje a to velmi dobře. Tropiko stanu je totiž složeno z několika vrstev, které mají za úkol odrážet sluneční záření, pohlcovat světlo, dělat tmu a izolovat teplotu. Materiál Fresh&Black je složený z následujících vrstev (z vnější strany):
- Bílý polyester – bílá barva odráží sluneční záření a napomáhá tak ke snížení teploty
- Oxid titaničitý – má za úkol pohltit veškeré záření, které prošlo první vrstvou a zároveň poskytuje UV ochranu
- Uhlíková vrstva – velmi tmavá vrstva, která má za úkol udělat ve stanu co možná největší tmu
- Hliníková vrstva – ta především izoluje vnitřní teplotu
Dohromady tyto vrstvy skutečně fungují a i při horkých letních dnech, kdy je v klasickém stanu jako ve skleníku, je ve stanu s F&B mnohem příjemněji. I když je jasno a slunce vychází brzy, vy se probudíte do tmy. Pokud je venku přes 30 °C a na stan svítí několik hodin sluníčko, bude v něm samozřejmě vedro, ale bude v něm mnohem příjemnější vzduch a menší horko, než v klasickém stanu. Laboratorní testy dokonce ukazují, že ve stanu s F&B může být až o 17 °C nižší teplota, než v klasickém, a to už stojí za zmínku. Technologie Fresh & Black je rozhodně jedno z největších lákadel tohoto stanu.
Skládání stanu
Složení stanu je stejně snadné, jako jeho rozložení. Jednoduše zvednete stan pomocí žebříku a překlopíte ho. Žebřík potom pomocí dvou tlačítek zasunete a položíte na stan. Na závěr ho překryjete plachtou, kterou pomocí gumiček uchytíte pod stanem v místě jeho uchycení za matky a to je vše.
Závěr
Pokud rádi cestujete „na vlastní pěst”, bez kempů nebo hotelů, je autostan jedno z řešení, které stojí za zvážení. Dá vám téměř neomezenou volnost při cestování, nemusíte se vázat na žádný hotel nebo kemp, prostě zabalíte věci do kufru a vyrazíte. Každý den přespíte na jiném místě a během týdne můžete projet půlku Evropy. Jen si dejte pozor na konkrétní místa, která plánujete, abyste za přespání na divoko neplatili velkou pokutu. Pokud vás ale takový typ cestování láká, je stan Quechua MH 500 F&B vzhledem k jeho výhodám a dobré ceně jedna z nejlepších možností. Stan je cenově velice atraktivní, i při srovnání s konkurencí. Za 34 999,- Kč vám nabídne spoustu vychytávek, které konkurence nenabízí ani u dražších modelů. Především velmi rychlé stavění a technologie Fresh & Black jsou bezkonkurenční.