Recenze: CANON RF 100-500 mm - Univerzální objektiv fotografa přírody
Univerzální objektiv. Pod tímto pojmem sní většina z nás o objektivu o světelnosti f/1 a rozsahu ohnisek od 1 - 1000 mm. To samozřejmě není technicky možné, a tak se musíme spokojit s 2-3 objektivy v batohu. Jedním z nich může být Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1 L IS USM. Potřebujete ho?
Fyzické provedení objektivu RF 100 - 500 mm
Objektiv, který byl představen v roce 2020, nese celkem 20 optických členů ve 14 skupinách (1x Super UD a 6x UD). 2x Nano USM ostřící motorky a skupinu plovoucích členů, která zajišťuje minimální zaostřitelnou vzdálenost objektu 0,9 m. Kruhová clona má 9 lamel a lze ji uzavřít dle zoomu na f/32 až f/54. Na druhé straně maximální světelnost objektivu jde dle zoomu od f/4,5 do f/7,1. Nechybí fluorové a ASC vrstvy a nástřik do bílé má údajně sloužit jako tepelný štít.
Váha objektivu je krásných 1 530 gramů, pro srovnání Canon EF 70-200 mm f/2,8 L IS II USM má 1 490 gramů a Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM 1640 gramů. Objektiv nese v přední části velmi štědrý ZOOM kroužek, poté kroužek na kontrolu odporu při zoomu, ostřicí kroužek a u bajonetu i ovládací kroužek, na který lze přiřadit řadu funkcí. Z tlačítek pak AF/MF, limitaci ostření od 3 m do nekonečna, IS ON/OFF a přepínání mezi polohou 1/2/3 stabilizátoru IS. Samozřejmostí je velká odolnost a utěsnění proti prachu a vodě. Objektiv je dodáván s pouzdrem, stativovou nožkou a bajonetovou clonou, která má okénko pro ovládání polarizačního filtru (77 mm).
Jak se s objektivem pracuje v praxi
Hlavní doménou objektivu je jeho univerzálnost. Je to důvod, proč si tento objektiv vzít na ranní východ slunce do skal a pevný objektiv o ohniskové vzdálenosti 500 mm a světelnosti f/4 zkrátka zůstane doma. V kritických momentech před a po východu slunce pak bude fotograf schopen komponovat jak detaily v krajině, tak trochu širší záběry. V případě potřeby lze tento objektiv díky jeho minimální zaostřitelné vzdálenosti 0,9 m, na dlouhém konci pak na 1,2 m, použít jako "makroobjektiv" (zvětšení 0,33x) a pokud se vám poštěstí, po cestě z lokace ještě vyfotíte pasoucí se srny na louce.
Samozřejmě mě berte s rezervou, ale i takový scénář je díky tomuto jednomu (toto je třeba zdůraznit) objektivu možný. Zda to tak skutečně bude, už je na vás a štěstí.
Co od objektivu lze očekávat z hlediska ostření a stabilizace? Neslyšnou a velmi rychlou práci dvou ostřících motorků NANO USM, které skvěle pracují i ve videu a spolu s fotoaparátem EOS R6 (testoval jsem jen na něm) šlapou parádně.
Stabilizace je pro mnohé fotografy velká věc, v případě statických objektů to bude u tohoto objektivu (díky jeho trochu limitují světelnosti) vlastnost, kterou můžete často potřebovat. Díky spojení s IBIS ve fotoaparátech R5/R6 se dostanete až na velmi pěkných 8 stop. Sám jsem byl velmi mile překvapen i při natáčení videa, kdy jsem byl bez větších problémů schopen natáčet zpívajícího ptáka na ohnisku 500 mm z ruky a při úpravě videa jsem nemusel použít další softwarovou stabilizaci. Stejně tak tomu bylo i při focení květin, z ruky to nebyl problém. Obraz v hledáčku je i pro komponování na delší ohniska stabiliní.
Hodí se i malá informace k testování proti "vlivům počasí". Objektiv jsem zkoušel v mlžných lesích na severu ČR, kdy se v rozmezí od rána do oběda vystřídalo slunko, déšť i mlha. Prudký přívalový déšť mě zastihl v Českém středohoří, kdy jsem měl o zapůjčený kus už trochu strach. Testování jsem dovršil po lehkém dešti, kdy se pak sklo 4 hodiny hezky pařilo v teplém voze v batohu. Jako předchozí fotoaparáty a objektivy Canon mě nezklamal. Mám asi i trochu štěstí, ale o fotku mě technika připravit nesmí.
Obrazová kvalita objektivu Canon RF 100 - 500 mm
Při cloně f/4,5-7,1 jsem od objektivu očekával maximální ostrost již na plně otevřenou clonu. V mezních světelných situacích při východu a západu slunce není světla nikdy dost. Obraz je perfektně proostřený až do rohů i na plně otevřenou clonu s mírným zlepšením při přiclonění na f/8. V porovnání s objektivem EF 100-400 mm f/4,5-5,6 L IS II USM bych mu dal malinko navrch, ale pokud přidám k úvahám, zda to či ono, ještě 100 mm ohniskové vzdálenosti a spojení IBIS v těle a IS na objektivu, beru do kitu jednoznačně RF 100 - 500.
Shrnutí
Hledáte ideální sklo na krajinu, sport a přírodu? Není třeba koukat jinam, nativní RF 100 - 500 mm musí být jasnou volbou pro všechny fotografy na systému R, a pokud již máte EF 100 - 400 mm II, nemělo by být otázkou, zda ANO či NE, ale KDY. Nezbývá než čekat, čím nás Canon překvapí v následujících měsících, protože do batohu "hybridního" kreativce foto/video máme nyní skla RF 100 - 500, RF 24 - 105 a ? Doufám, že se to dozvíme brzy.
Autor recenze a fotografií: Václav Křížek
Recenze původně vyšla na blogu Centra FotoŠkoda.