Svátek české gastronomie
MAKRO CZECH GASTRO FEST 2 v O2 Universum
Nebylo tomu tak vždy, avšak pád komunistického režimu umožnil, aby čeští kuchaři, cukráři, podnikatelé v gastronomii (ale i začínající odvážní mladí lidé) se rozjeli do světa, nezřídka tvrdě „makali“ a nabrali zkušenosti, seznámili se s nejmodernějšími technologiemi. Ti pak po návratu podstatně pozvedli úroveň české gastronomie. Dnes se naši gastronomičtí profesionálové mohou směle poměřovat se špičkami kdekoli na světě. Stranou tohoto vývoje nestojí samozřejmě ani cestovní ruch, vždyť není lhostejné, co na svých cestách po vlasti konzumujeme. Velmi často bývá gastronomie, provázející nás mimo domov, jedním z nezanedbatelných zážitků na dlouhý čas, nezřídka i natrvalo. Lze tedy jen přivítat, odehrávají-li se události, které českou gastronomii posunují blíže k dokonalosti. A ty se naštěstí dějí…
Čerstvým dokladem tohoto tvrzení se v těchto dnech stal v pořadí druhý MAKRO CZECH GASTRO FEST, uspořádaný ve velkorysých, supermoderních interiérech objektu O2 Universum v sousedství pražské O2 arény. Svým pojetím, rozsahem i obsahem jej lze právem označit za vrchol letošního gastronomického roku v Česku. Fakta: otevřené tržiště o rozloze 2 400 m2, desítky kuchařských a barmanských show, inspirativní workshopy, soutěže, kvalitní odborné přednášky a panelové diskuze a vzdělávací kurzy více než dvou stovek odborníků – to vše se vešlo do dvou dnů pod taktovkou společnosti MAKRO. Na jednom místě se tu potkaly špičky české gastronomie, odborníci, dodavatelé, hoteliéři, kuchaři, cukráři, barmani a baristé se studenty a odbornou i laickou veřejností, aby sdělili zkušenosti a návštěvníkům představili to nejlepší, co je možné v současnosti v české gastronomii objevit a vychutnat, m. j. prostřednictvím stovek degustačních porcí a vzorků z rukou nejlepších českých kuchařů, cukrářů a barmanů.
„To, co znamená karlovarský filmový festival pro kvalitní film a kulturu, budujeme pod značkou MAKRO CZECH GASTRO FEST pro kvalitní jídlo a gastronomii. My v makro ČR víme, jak je důležité vybudovat národní platformu, která umožní všem gastronomickým subjektům setkávat se, sdílet své zkušenosti i názory a vidět naživo to nejlepší, co česká kuchyně nabízí, ale i novinky ze zahraničí“, říká generální ředitel makro ČR Jiří Nehasil a dodává: „zatímco pátek na festivalu byl určen především odborné veřejnosti, v sobotu jsme přivítali všechny malé i velké milovníky dobrého jídla a pití. Myslím, že každý gurmán byl nadšen z množství degustací, inspirovaných posledními gastro trendy“.
Na hlavním pódiu festivalu – Makro Stage – v sekci Fresh market probíhala po celé dva dny jedna kuchařská show za druhou, s komentáři moderátorů Markéty Hrubešové a Pavla Cejnara. Občas je doplnili ambasadoři festivalu – Zdeněk Pohlreich a Karel Kovy Kovář. Své umění tu předvedla např. Kristina Nemčková, dnes sous-chef michelinské restaurace Geranium v Kodani, Konstantin Filippou, hvězda gastronomie v Rakousku, Lukáš Černý, ambasador makro akademie, či Jakub Horák, vítěz Washkoku World Challenge 2023. V sekci Street food byly k ochutnání mexické taco speciality Radka Příhonského, americké BBQ od Take Eat EZ, či indický street food z trucku Laziz. Makro akademie pak připravila šťavnaté burgery z kvalitního masa vlastní výroby s hranolky od Iniciativy České pole. V barové sekci namíchal drink „Laurus Gimlet“ George Němec, zatímco Tomáš Melzer předvedl míchání makro signature drinky z likéru RIOBA Aperitivo a pálenky Frux, Kávová sekce rozjela soutěže Czech Latte Art Championship a Barista Junior. Většina uvedených mistrů se zúčastnila rovněž novinky festivalu – exkluzivních kurzů MasterClass. Záštitu nad jednotlivými akcemi převzaly kromě makro ČR dále Food´n Beverage Foundation, Státní zdravotní ústav ČR, George Němec, Specialty Coffee Association Czech Republic a Česká Food Trucková Associace. Hotelovou sekci podpořila spol. Pytloun Hotels.
Na dotaz novinářů, kolik bylo očekávaných návštěvníků, odpověděla ředitelka marketingu makro ČR Lenka Slezáková: “O2 Universum má kapacitu osm tisíc osob, je důvod se domnívat, že za dva dny jsme se přiblížili k dvojnásobku – tedy šestnácti tisícům“. Budoucnost festu komentoval generální ředitel makro ČR Jiří Nehasil přibližně těmito slovy: „ Vidíme, že náš cíl, vytvořit co nejširší platformu na podporu rozvoje všech aspektů gastronomie je svrchovaně potřebný a letošní průběh festu to potvrdil. Pomýšlíme - s využitím charakteru naší společnosti - na překročení českých hranic a vytvoření dosud chybějící akce mezinárodní“…
Miroslav Navara(TZ)