Historická lesní železnice Hamry–Dářko
Trasy • Cyklotrasa • Malá náročnost
Pila na zpracování dřeva | 0,2 km |
Po stopách zrušené lesní železnice od Velkého Dářka do Hamrů nad Sázavou z r. 1931. Ta byla vybudována na svážení dřeva po kalamitě z 26. a 27. října 1930. Sníh a vítr polámaly tehdy v kraji obrovské množství stromů.
Pro odvážení zpracovaného dřeva byly urychleně vybudovány tři úzkorozchodné lesní železníce.
Jedna z nich vedla od Velkého Dářka na parní pilu vybudovanou u Hamrů nad Sázavou. Podle projektu měla rozchod 760 mm a délku 10,22 km. Jako tažná vozidla na železnici sloužily parní a benzínové lokomotivy. Železnice sloužila v letech 1931–34. Její trasa je stále patrná v terénu a je využívaná jako lesní cesty i pro cykloturistiku a pro běžecké lyžování. Z části po ní vede i udržovaná lyžařská trasa ze Žďáru nad Sázavou na Račín. Prochází také kolem památníku na počest docenta Švarce.
Další podrobné informace o projektu lesní železnice jsou na: https://www.turistika.cz/mista/uzkokolejka-od-hamru-nad-sazavou-k-velkemu-darku
Druhá železnice vedla po úbočí Tisůvky z Borků za Cikháj.
Informace o trati od Dářka k Hamrům jsou v článku „Padrtiny - bývalá lesní železnice“ jsou chybně přiřazeny k lesní cestě z Polničky do Radostína.
Poslední aktualizace: 17.6.2014