Mostek - Pecka - Nová Paka
Trasy • Pěší trasa • Malá náročnost
Mostek, nádraží | Šotolina | 0,0 km | ||
Od nádraží stoupáme lesem společně s červenou značkou po široké lesní cestě k penzionu Hájovna (foto 1). | ||||
Mostek - Hájovna, rozcestí | Šotolina | 1,0 km | ||
Naproti penzionu roste krásný dub (foto 2), stojí za to se na něho zajít podívat. Červenou značku opustíme, modrá nás vede lesem přes lokalitu s neuvěřitelným množstvím mravenišť (foto 3). | ||||
Výhled na Zvičinu | 2,5 km | |||
Vyjdeme z lesa a jihovýchodním směrem se nám otevře krásný pohled na Zvičinu (foto 4). Za dalším lesem nás čeká výhled další, tentokrát směrem severním na Krkonoše (foto 5 - bohužel v oparu nejsou moc vidět). | ||||
Červený vrch | 4,2 km | |||
Další vyhlídkové místo s výhledem západním směrem na Staňkov, Pecku a Novou Paku (foto 6 a 7). Cesta pak padá dolů do Staňkova (foto 8 a 9). | ||||
Staňkov | Asfalt | 5,4 km | ||
Vesnička je součástí městyse Pecky, kam za chvíli kolem hasičské zbrojnice se zvoničkou a památníku dorazíme (foto 10 - 12). | ||||
Pecka, náměstí (foto 13) | Asfalt | 7,5 km | ||
Zde je možno se občerstvit a vyrazit na hrad (foto 14). | ||||
Pecka, hrad | Asfalt | 7,9 km | ||
Od hradu se po červené značce vrátíme zpět na náměstí. Odtud pokračujeme pod kostelem (foto 15) společně se zelenou a žlutou značkou. | ||||
Pecka, rozcestí | 8,8 km | |||
Zde nás opouští zelená značka, za chvíli totéž učiní žlutá. Jdeme ještě chvilku po silnici a pak sejdeme pěšinou do luk údolí Javorky (foto 16 - 18). | ||||
Bělá u Pecky (foto 19) | Asfalt | 10,8 km | ||
Asi kilometr po hlavní silnici, naštěstí z ní brzy odbočíme po úzké silničce do docela prudkého kopce do Radkyně. Budete-li se chtít vydýchat, otočte se (foto 20 a 21). | ||||
Radkyně | Asfalt | 12,5 km | ||
Stále ještě do kopce, ale nyní již mírného. | ||||
Přibyslav | Asfalt | 13,4 km | ||
Zleva se k nám přidá žlutá značka. Projdeme kolem hostince s výborným Novopackým pivem (foto 22). | ||||
V Loučení, rozcestí | 13,9 km | |||
Zde se obě značky opět rozdělují. Obě vedou do Nové Paky, žlutá nevede po silnici, tak nám byla sympatičtější. Jde se lesem s občasnými výhledy. | ||||
Nová Paka, nádraží | Asfalt | 16,1 km | ||
Na nádraží je samozřejmě možné skočit do vlaku, ale zkuste ještě chvíli vydržet. Po pár metrech projdete kolem bývalé stáčírny piva, kterou připomíná flaška na fotu 23. Pak sejdeme kolem Lidlu k podjezdu. Podél trati a přes krásný park je možné dojít na vlakovou zastávku Nová Paka - město nebo trať podejít a podél hlavní silnice dojít přes centrum města na nádraží autobusové (foto 24). | ||||
Nová Paka, centrum | Asfalt | 17,3 km | ||
Prohlédneme si náměstí a případně Městské muzeum s klenotnicí a můžeme jít na vlak nebo autobus. | ||||
Nová Paka, autobusové nádraží | Asfalt | 17,5 km | ||
Konec trasy |
Kraj pod Zvičinou patří zcela nepochybně k nejmalebnějším v naší zemi. Pravda, žádné vysoké kopce tu nejsou, ani velké skály nebo vodopády. Ale mírně zvlněná krajina s množstvím lesů, které jsou střídané poli a loukami, s mnoha malými vesničkami s udržovanými chaloupkami, spousta potoků a potůčků, to vše dohromady kouzlí onu pravou českou krajinu.
Popisovaná trasa se sice vyhýbá vyhlášené a oblíbené Zvičině, ale i tak má svůj značný půvab. Je nenáročná, bez velkých převýšení a absolvovatelná za jakéhokoliv počasí. Jsou z ní nádherné výhledy (zvláště z Červeného vrchu a od Radkyně). Velmi vhodná je i pro cykloturisty. Na své si přijdou i příznivci geocachingu, kešek je na ní fakt dost.
Trasu začínám tradičně na nádraží, tentokrát v Mostku. Prvním úsekem je stoupání lesem na hřbítek Červeného vrchu s již zmíněnými výhledy. Odtud se spadne přes Staňkov do Pecky, kde je možné samozřejmě navštívit hrad (viz např. https://www.turistika.cz/vylety/pecka-hrad-i-okoli nebo https://www.turistika.cz/vylety/zricenina-hradu-pecka), případně se v některé restauraci najíst. Údolím Javorky pak trasa vede do Bělé u Pecky, odkud stoupá na Radkyni a Přibyslav s fajn hospodou. Od ní už je to do Nové Paky sotva hodinka.
Jak Mostek, tak zejména Nová Paka mají velmi dobré vlakové i autobusové spojení, takže není problém se z jednoho místa na druhé takto přesunout. My konkrétně necháváme auto tradičně v Hradci Králové a na naše trasy se dostáváme zásadně tímto způsobem.