Loading...
Trasy • Cyklotrasa • Velká náročnost
Nevědě do čeho jdu, najíždím u kostela v obci Pražmo (425 m.n.m.) na modrou TZ a raduji se, jak rychle nabírám výškové metry po asfaltu. Ten však záhy, vjezdem hlouběji do lesa končí a jsem nucen připravit se zvládnout jízdu po hlíně a kamení. Občas i sesedám, když je stoupání "silnější" než můj nejlehčí převod 28/28, ale pomalu se sunu vzhůru.
Z okolí přes vysoké stromy toho moc vidět není, změna nastává až po projetí Obory (709 m.n.m) a krátkém klesání v oblasti Hájenky (682 m.n.m.), kde vyjíždím na pěknou louku, v zimě zřejmě sloužící jako sjezdovka. Než se pustím do jejího zdolání, mám na chvilku možnost dívat se, jak to jezdí klukům na odpružených kolech v opačném směru. Je však jisté, že tohle zkoušet se svým kolem nemůžu ani náhodou.:-))) Jak se později ukázalo, na stopy jejich plášťů budu mít v průběhu svého dnešního putování, ještě tu čest několikrát narazit.
Chodník vzhůru od Hájenky má pořád ještě solidní travnatý povrch, jen se zdá, že z jeho šířky jakoby pomaličku ubývá. Ale nakonec i s tímto se bohužel musím rozloučit, neboť po přejetí křížem už 2. silničky v pořadí, mně na modré TZ, vítá svah z kořenů buků a kamenů, který zdolávám jenom pomocí vynesení kola na rameni.
Většinou však pokračuji dál a hlavně výše osvědčeným způsobem, spočívajícím v tlačení kola, po úzkém klikatém chodníčku, mezi nízkým lesním porostem až na takové širší travnaté místo, nazvu jej palouček (P), Vede odsud vpravo mírně dolů i nějaká travnatá cestička, později přicházím na to, že je to ta, co odbočuje vlevo, při sejití z vrcholu na druhé straně (obrázek 7), o tom ještě níže.
Na paloučku chvíli hledám pokračování turistické značky. Nacházím ji namalovanou na v zemi zarostlém kameni, nijak nepřevyšujícím nízký luční porost. Pak už jen přidám k dobru posledních několik desítek metrů přenášení kola na rameni, neboť se proplétám se po chodníku, hustě lemovaném smrčky a počínající kosodřevinou.
Na vrcholu Travného (1203m.n.m.) jsem na rozdíl od mnoha jiných beskydských vrcholů, celou dobu (vlastně už od Hájenky) sám, možná je to i pokročilejší denní dobou (18.45h). Tak pozdě jsem zde ale schválně, chci udělat pár záběrů ze západu slunce nad protější Lysou horou, co bude asi tak za hodinku. Tady ale čekat nechci, tabulky oznamující výskyt těch největších šelem u nás, ve mně budí respekt.
Po vyfocení několika záběrů z prostoru vrcholu, risknu opustit modrou značku a pokračuji zřetelně se rýsujícím chodníkem v trávě, směr Lysá hora. Byť se za chvilku o něco rozšiřuje, ještě raději kousek kolo vedu, ale nebylo to kvůli sjízdnosti terénu, spíše jsem často fotil. Volba kurzu byla nadmíru efektivní, neboť asi po 200 metrech přicházím na rozcestí (R) s krásnou trávnatou cestičkou, tou která vedla od paloučku dolů (P), jak jsem později zjistil z mapy. Takže příště když k vrcholu, tak budu preferovat chodník, po němž jsem se tady z vrcholu dostal.
Na tomto rozcestí (R) mám taky konečně možnost doplnit zásobu vody a to z malinkatého pramínku, nesměle se deroucího na svět. Možná se jedná i o zrod zdejšího Travného potoka. To nezjistím, co je ale jisté, že trávnatá pohodička asi po 1 km hladkého sjezdu končí, pak zatáčím vpravo na cestu s drobnými kamínky a asi po dalším km sjezdu přijíždím k asfaltce, právě té, co jsem ji tak bohorovně, před několika hodinami odmítl, jelikož nevedla nahoru, ale klesala a já raději hodil kolo na rameno a jal se drápat po kořenech ve strmé svahu.
A konečný dojem z trasy po modré TZ? Vřele doporučuji oželet úsek mezi vrcholem a paloučkem (P), pro oba směry a pro sjezd použít až úsek od paloučku (P) k Hájence a níže. Zejména první km pod (P) je zvlášť technicky náročný. A nahoru to v sedle kola bude asi taky pěkný záhul, moc lidí, co by to zvládli asi po světě nechodí.
Dle později zprostředkovaných info, se lze nahoru až po rozcestí (R), krásně a pohodlně dostat, po hladkém povrchu až z Morávky. ( tečkovaná trasa) A nebo taky od Hájenky, výchozí bod z Krásné. (tečkovaná trasa, nebo trasa č. 4 na v mých trasách na Turistice.cz). Jinak z Pražma po Visalaje to dělá kolem 15,5 km a na konto přibude 1028 nastoupaných metrů.