Loading...
Trasy • Cyklotrasa • Malá náročnost
Pro trasu na kole z Havířova do Beskyd, tak jak jsem ji popsal níže, jsem pospojoval různé úseky značených a neznačených cyklotras. V některých místech jsem namísto značené cyklostezky použil nedaleké, paralelně vedoucí úseky a to z důvodu, že se mi tyto zdály bezpečnější či jinak výhodnější. Důležité odbočky, zejména u neznačené trasy jsem vyfotil a popsal pro lepší orientaci. U úseků jenž vedou po značených cyklotrasách (6064, 59 ap. ) spoléhám na původní značení, tím spíše, že mi přijde dostatečné a přesné.
Na trasu najedeme na výpadovce z Havířova směrem na Šenov, v místě zvaném U Mlýnů (Foto 01). Tuto nepřehlédnutelnou výškovou Mlýnů budeme míjet po levé ruce místní komunikaci až dojedeme k hlavní silnici č. 473 (Foto 02) mezi obcemi Václavovice a Šenov. Měli bychom pokračovat po této silnici doleva, ale jelikož jsem v úvodu napsal, že trasa je vhodná pro děti, tak v tomto místě se v popisu zachovám "dětsky". Před námi vlevo totiž leží ve směru na Václavovice křižovatka typu "Y" a v zájmu bezpečnosti bych doporučoval nepřejíždět křižovatku přímo po hlavní, ale v místě příjezdu k této silnici, ve vhodné chvíli projít na protější chodník. Kousek dál vpravo jsou dva značené přechody pro chodce (Foto 03) a po nich se přesunout na chodník, jenž nás dál zavede na most přes frekventovanou silnici č. 11. Přímo za mostem (Foto 04) již můžeme směle nasednout na kola a vydat se vpravo. Po této silničce pokračujeme cca 1,5 km, mineme jednu křižovatku, jenž by nás chtěla odvést vlevo, ale tam se dáme až na další křižovatce, kdy odbočíme směrem na Vratimov (Foto 05). Po přejetí železniční tratě odbočíme na první odbočce vpravo na místní komunikaci (Foto 06).
Po chvíli se k nám připojí zleva značená cyklotrasa 6064 (Foto 07), cca 300m povede naším směrem, ale pak ji na křižovatce s další místní komunikaci opustíme vlevo (Foto 08) však se později opět setkáme. My pojedeme asi km směrem doleva a nahoru. Před domem, u něhož stojí vysokánský smrk odbočíme Doprava do lesa (Foto 09a). Asi 2 km se povezeme hladkou lesní cestou a pokud se nám už bude chtít trošku si odpočinout, máme k dispozici celkem tři odpočívadla, u jednoho z nich se dá dokonce i rozložit oheň a třeba si i opéct párky (Foto 09). Projedeme rovně Datyňským lesem, jako když střelí z luku, až natrefíme na tuhle křižovatku čtyř lesních cest (Foto 10). Je tam "křižovatek povícero, ta naše se pozná se i podle toho, že u cestičky, jenž přichází zprava stojí ve vzdálenosti cca 25 m nová odpočívka (Foto 11), podobná té z předchozí fotky.
Na této lesní křižovatce odbočíme vlevo, kdyby tam byla tabulka, dala by nám vědět, že jsme se opět setkali s cyklotrasou č. 6064. Vede z našeho pohledu zprava doleva a my budeme nějakou chvíli spoléhat na její cyklo značení, dle kterého nás zavede nejprve z lesa ven, projetím kolem zábrany, zabraňující vjezdu aut. Posléze nás zavede i do Vratimova a taky neomylně i k řece Ostravici. Tedy nejprve téměř v centru Vratimova projedeme doleva křižovatkou hlavní silnice č. 477 z Vratimova do Řepiště a po cca 50 metrech odbočíme Doprava (Foto 12) k železničnímu přejezdu, kam se opravdu asi po 400 metrech dostaneme. Po přejetí nevšedně širokého kolejiště pokračujeme 600 m po místní komunikaci šikmě vpravo, k řece Ostravici. Po výjezdu na ochrannou hráz u řeky, která tvoří zároveň podklad pro cyklostezku (Foto 13), nám jako první "padne do oka" hospůdka s venkovním posezením s pěkným výhledem na řeku a stezku. Má příznačný název: "Občerstvení na stezce". Je zde dobrá možnost doplnit energii a pro děti se taky najdou vhodné zábavky jako houpačky, pískoviště a prolézačky. Zejména v létě tady bývá docela plno. Dokonce zde existuje možnost propůjčit si kola, zejména tandemy by mohly být dobrým lákadlem.
Od zábrany na cyklostezce, cca 50 m za hospůdkou, můžeme dětem na dlouhou dobu povolit "uzdu", neboť téměř až k nádraží v Paskově budou potkávat výhradně kola a "inlajnisty". Proč téměř? Kousek před stanicí v Paskově je železniční přejezd a na ten si je třeba dát bacha. Pozornost rodičů snadno ukolébá to, že nějaký čas z Vratimova se jede pěkným klidným prostředím, kde není žádné stavení, jenom řeka a spousta stromů kolem. Prostě klídek a ochota nechat se klídkem ukolébat. Dalším faktorem odpoutání pozornosti může také jít na vrub aktuálnímu ročnímu období. Hlavně na jaře bývá okolí cyklostezky pokryto nesčetným počtem nejrůznějších kytek, zdejší lužní les dělá čest svému původu. Kdo by měl zájem nasbírat si domů "medvědí česnek" , má příležitost jak ohrom.
Z pohodové jízdy nás sice jen na chvilku, ale přece jen vyvede výjezd na most za nádražím v Paskově přes řeku Ostravici. Stoupá se na něj trošku "zprudka", takže nezapomenout včas zařadit lehké převody. Most slouží zároveň jako silnice mezi Řepištěm a Paskovem, takže pozor na auta, hlavně při odbočování vlevo na cyklostezku, níže mostu. I zde můžu potvrdit, že to po čem pojedeme až do Lískovce, si pojem "cyklostezka" právem zaslouží, žádné auto zde nepotkáte.
Cyklostezka zde vede kolem řeky a hojně ji lemují po obou stranách olše a jiné dřeviny. Občas se po levé straně vynoří splav, u kterého není špatné spočinout a pokochat se pohledem na plynoucí řeku. Pěkné pocity z řeky někde v oblasti katastru Lískovce vystřídá na chvíli nelibá "vůně" z čističky vod po pravé straně a hned nato o kousek výše, již příjemnější odér,jenž se line z nového provozu na zpracování dřevní hmoty (Foto 14).
Kolem tohoto závodu projedeme vlevo, je zde nutná jistá opatrnost, komunikace slouží prioritně pro účely "fabriky". Poté se dostaneme k silnici. Po přejetí silnice se dáme vlevo po asfaltové stezce (Foto 15). Ta nás provede mezi zahrádkářskými domky a jinými usedlostmi, chvílemi se bude zdát, že se nám chce ztratit. Nebudu článek zatěžovat všemi odbočkami, důležité je vědět, že jedeme pořád směrem "nahoru" a hlavně držet se řeky po levé ruce. Tímto způsobem se dostaneme až do Frýdku - Místku. Ve FM platí totéž. S troškou nadsázky možno říct, že projedeme městem (jeho centrem), aniž bychom si to nějak všimli. Akorát že se povrch stezky z asfaltu změní na zámkovou dlažku, jinak při jízdě kolem řeky, kterou od nás dělí široký travnatý pás, nepoznáte, že jste ve městě.
Tato oblast slouží k rekreačnímu využití času obyvatelů FM a je to znát, že se jim tady líbí. Jen pak je třeba ve víkendových odpoledních dávat pozor na větší koncentraci lidí všude kolem. Stezka vede okrajem parku a je zde dostatek možností na občerstvení (u restaurace Golf i možnost dát si zmrzlinu přímo u cyklostezky) či odpočinek na lavičkách a nebo u splavů. Frýdek - Místek stezka opouští až nad městem, kousek za soutokem Ostravice s řekou Morávkou. Odbočka vpravo je snadno přehlédnutelná (Foto 16) a tím spíše, že nás rovně pokračující cyklostezka bude svádět pokračovat rovně. Jedná se o úsek, kdy si cyklotrasa č. 59 na chvilku odbočí k řece. Tento úsek prozatím vede po místy kořeny prorostlém chodníku, takže na jeho využití pro tento článek si počkám, až třeba dozná nějaké úpravy. My tedy, jak jsem napsal výše, odbočíme Doprava na Místecký okruh", přesně jak je psáno na cykloturistickém značení u této stezky.
Po tomto odbočení se dostaneme po cca 500 metrech k silnici č. 56, tu ale naštěstí nemusíme překonávat, aspoň ne hned a přímo. Je to hodně rušná komunikace a poměrně značně komplikuje jednoduchost trasy, ale v další části článku popíšu, jak na ni v klidu vyzrát. Začneme tím, že se ji vyhneme tím, že se dáme doleva. Pohledem na Lysou, kterou máme taky vlevo, si určíme azimut postupu a dál jedeme směrem "nahoru" vesničkou Kunčičky u Bašky. Po asi jednom km se dostaneme ke kostkové dlažbě, ta se dá objet souběžným chodníčkem vlevo, kolem kapličky (Foto 17).
Po návratu na, již v tu dobu opět asfaltovou silnici, udržujeme směr až po první křižovatku (Foto 18). Značení nás zdánlivě nahání opět do náruče silnice č. 56, ale jen zdánlivě, neboť my se dáme do nenápadného podjezdu pod silnicí (Foto 19), jenž se nachází po levé straně. Po vyjetí z podjezdu (Foto 20) se držíme místní komunikace ve směru spíše doleva, jenž nás zavede až pod nějaký kopeček, tam se dáme vlevo (Foto 21). Úzkou a momentálně trochu rozbitou silničkou dojedeme až k tomuto rozcestí (Foto 22), to mineme a pokračujeme ještě cca 100m rovně. Doprava odbočíme až tedy na dalším rozcestí (Foto 23), čímž se dostaneme později do další části hodně rozkouskovaných Hodoňovic. Vesnici projedeme takovým mírným levotočivým obloukem, nikam neodbočujeme a hledíme si místo, kde bychom se vrátili zpátky na druhou stranu silnice č. 56, kde se nachází další část Cyklotrasy.
V místě, kde je po levé ruce transformátor a po pravé obchod by to šlo, ale když spatříme, jaký je na této silnici frmol, tak ještě rádi pojedete rovně kousek výše, hledat lepší variantu. S hlavní po levé ruce v bezprostřední blízkosti tak jedeme ještě kousek "nahoru" a ve chvíli, kdy se cesta, po které jedeme, bude chtít od hlavní odklonit Doprava, hledejme vlevo díru (Foto 24) pod hlavní, tam je kýžený přejezd zpátky na stranu blíž k řece Ostravici.
V místě, kde naše cesta narazí na potůček vlevo, se nachází podjezd pod touto silnicí a my se můžeme vrátit na původní stranu mimo "56" - ku. Po přejetí podjezdu (Foto 25) pokračujeme vpravo až po místo, kde je autobusová zastávka. Tam je nutno odbočit doleva (Foto 26), cca po 500 m se dostaneme na lávku přes Ostravici (Foto 27). Za lávkou odbočíme vpravo (Foto 28) a pokračujeme dál , tentokrát s Ostravicí po pravé ruce. Hladká šotolinová stezka vede nejprve říční nivou kolem řeky Ostravice, jenž máme mimořádně po pravé ruce, pak podjede železniční trať, mineme fotbalové hřiště po levé straně a nakonec vyústí u hlavní silnice Baška (Pržno) - Frýdlant nad Ostravicí (Foto 29) Zde cyklotrasa udělá takovou zvláštní "piruetu", elegantně podjede silnici (Foto 30) a opět nerušeně pokračuje nahoru kolem řeky, pro změnu ji má ale po levé straně.
Okolí řeky má pohodový nádech a cesta po jemné šotolině příjemně ubíhá, ani není znát, že se pořád stoupá do kopce. Dá se zde kdekoli zastavit. jen tak si sednout do trávy a příjemně si užít darů přírody, třeba u splavů. Stezka pak o něco výše proti proudu na chvíli zabloudí mezi stavení, ale hravě se z nich vymotá, značení zaslouží absolutorium, není kde zabloudit. Trošku složitější to bylo po okrajovém najetí do panelákové zástavby v samotném Frýdlantu, ale dnes i zde je značení na odpovídající úrovní a bez potíží nás od paneláků vyvede opět "klidnějších vod v úseku mezi Frýdlantem a Novou Dědinou. Někde v oblasti zdejší železniční je u nově vybudované odpočívky (Foto 31) odbočka vlevo na lávku (Foto 32). Projedeme přes ni a dáme se vpravo na šotolinovou cestu i když nás značka Cyklotrasy č.59 pobízí odbočit po cca 20 metrech doleva. Rovná dlouhá rovinka po ochranném valu nemá chybu a prima to po ní odsýpá, stejně se výše napojí na značenou trasu, tak co.
Posléze se cestička opět promění na asfaltovou, to když se zavine mezi rekreační chatky zdejší podhorské rekreační oblasti. Od zástavby nás na moment vyvede odbočení Doprava na most přes řeku a pozdější odbočení po 20 m doleva. Dostaneme se k peřejím na řece Ostravici, zde je opravdu zahodno zastavit. Nevšední pokoukání na krátký, ale moc zajímavý úsek řeky, jen jej nepřehlédnout po levé ruce. Asi 400m od peřejí s narazíme vlevo na další lávku (Foto 33), která zdánlivě nesouvisí s naší trasou, ale opak je pravdou. Byť je asfaltka vpravo hodně lákavá, je dobré zpomalit a vytáhnout kolo na lávku. Za lávkou se dáme cestičkou Doprava, jenž vede mezi chatkami, tentokrát již v katastru Ostravice, cíl je tedy téměř na dosah. Ještě projet kolem hospůdky U řeky a jsme u silničky od "franformátoru"k centru Ostravice.
Projedeme most přes řeku, železniční trať a odbočíme doleva k místnímu nádraží. Zde se nabízí buď sednout na vlak a vrátit se domů a nebo využít spádu stezky a užít si docela fofru při návratu do výchozího místa. A nebo pokračovat po značené cyklostezce ještě kousek dál, směrem k přehradě Šance. V obci je cyklotrasa, jenž vede kolem hlavní silnice do Starých Hamrů, ještě značená, ale značení u odbočky k Hotelu Zlatý orel končí (Foto 34). To však nevadí, po odbočení vlevo v tomto místě se dá pokračovat nahoru k přehradě i bez vodítek. Do mapy a popisu trasy jsem již ale tuto variantu přímo nezanesl, to by již rčení "po rovině" dostalo jiný rozměr.
Podrobná mapa trasy : http://www.cykloserver.cz/tipy-na-vylety/detail/?d=140306