Loading...
Tipy na výlet • Za gastronomií • Gastronomie
Naše putování za netradičními gastronomickými koncepty nás vzhledem k letní sezoně táhlo k vodě. Náhoda tomu chtěla, že právě v těchto dnech se Praha rozrostla o nový, unikátní gastronomický provoz. Na 62. říčním kilometru Vltavy, v Praze Modřanech, kotví restaurace s příznačným názvem Port 62. Restaurace vznikla jako součást projektu modřanského Freestyle Parku, který přinese Pražanům další klidovou zónu pro aktivní trávení volného času.
Sedmdesát metrů dlouhá, původně nákladní loď Josef Božek z roku 1956 není jen Restaurací, ale i klubem, šatnami a hygienickým zázemím pro návštěvníky, kteří budou využívat in-line dráhu, beach volejbal, aerobic a další sportovní nabídky dokončovaného areálu.
Přístaviště je dostupné autem z obou směrů nábřeží, milovníkům železniční dráhy stačí vystoupit na nádraží Praha Modřany, tramvaje i autobusy mají zastávky pět minut chůze, okolo vede cyklostezka využívaná i in-line bruslaři, úvaziště pro lodě se připravuje. Chybí snad jen letiště. Loď kotví v těsném sousedství Golf & Country Club Hodkovičky, místo přímo vyzývá k procházce a vše umocňuje překrásný výhled na kostel sv. Jana Nepomuckého na kopci mezi Velkou a Malou Chuchlí. Po levoboku lodě vyrůstá nová bytová zástavba a na dohled je řada administrativních budov významných firem.
V Restauraci Port 62 o nic z okolního prostředí nepřijdete. Ať už sedíte na dolní palubě − neokázale moderní, vzdušné a příjemné nekuřácké restauraci s dokonalým výhledem, nebo přejdete na odkrytou horní palubu − terasu, kde si můžete vybrat také z nabídky grilovaných specialit. O pohodlí hostů se stará čtyřčlenný tým servisu od prostorného baru.
Majitelé se nespokojili pouze s bezbariérovým přístupem do restaurace, ale pro důstojnou obsluhu vozíčkářů postavili výtah na terasu. Z baru na břehu před lodí obslouží i hosty, kteří se chtějí jen rychle občerstvit a pokračovat dál.
Podpalubí skýtá k mému překvapení neuvěřitelný prostor. Když jsem si v duchu představoval kuchyni, rozhodně jsem nečekal obchozí varný blok se sklopnou pánví Elektrolux. Doplněna o konvektomat Zanussi 10 GN a ostatní běžná kuchyňská zařízení, poskytuje kuchyň dostatečný prostor a kapacitu k uvaření jídla pro zhruba 160 míst na obou palubách, které jsou s kuchyní propojeny výtahem. Jeden výtah slouží k výdeji jídla a druhý na příjem špinavého nádobí putujícího do průchozí myčky. Boky trupu lodi ukrývají jednotlivé sklady, chladicí a mrazicí boxy a konečně kajutu šéfkuchaře a šatnu pro ostatní zaměstnance. Celý prostor je samozřejmě dokonale klimatizován. Do směny se počítá s šéfkuchařem, dvěma kuchaři a pomocnou sílou na mytí nádobí. Plný provoz teprve ukáže, ale projektant rozhodně skvěle navrhl funkčnost systému a dokonale využil atypický prostor, který plavidlo nabízí. Mnohá kamenná restaurace by mohla závidět. A to jsem ještě neviděl příďovou část podpalubí.Dosud nevyužitý atypický prostor hodlají majitelé proměnit na noční klub. Konečně se dostávám k rozhovoru s provozovateli, panem Michalem Lecem a Zdeňkem Klokočníkem. První otázka je nasnadě, proč loď?
Odpovídá pan Michal Lec, project manager:
„Jsme v aktivním zátopovém pásmu a Free Style Park potřeboval kvalitní zázemí. Jakákoli pevná stavba nepřicházela v úvahu. Naštěstí jsme objevili ve Smíchovském přístavu loď Josef Božek, v suchém doku v Mělníku ji opravili a opět na Smíchově přestavěli do současné podoby a přitáhli sem. Tady je pak vybudováno přes 1 km inženýrských sítí k tomu, aby zde loď mohla jako zázemí i restaurace fungovat.“
A co v případě povodní?
„Loď se přesune do mateřského přístavu na Smíchově.“
Jak dlouho se rodí takový náročný projekt?
„Začalo to rokem 2005. Původní plochu bývalé výrobny prefabrikátů a mobilní betonárku v Modřanech jsme revitalizovali a přeměňujeme ji na klidovou a rekreační sezonu v zátopové oblasti Vltavy. Projekt dokončujeme a zprovoznění restaurace na letní sezónu je první metou.“
A nyní ke gastronomii, jaká je představa služeb, které zde budete nabízet?
Odpovídá pan Zdeněk Klokočník, vedoucí restaurace Port 62: „Chceme se zaměřit na dostupnou kvalitu. Free Style Park i ostatní volnočasové aktivity podobného charakteru přitahují především střední třídu obyvatel, která se aktivně stará o své zdraví a životní styl. Vyžaduje kvalitní službu za přijatelnou cenu a umí ji ocenit.“
Jak se to projeví na skladbě jídelního lístku? Ceny jsou na první pohled příznivé.
„Přinášíme moderní jídla z čerstvých surovin s velkým podílem rybích pokrmů, proto není jídelní lístek zbytečně rozsáhlý. Jsme mimo turistickou zónu a celý náš koncept je orientován na domácího klienta.“
Pozoruji, že nabízíte výhodná polední menu.
„Nejsme na hlavní frekventované ulici, přesto si myslíme, že vzhledem k dopravní obslužnosti místa si k nám najdou lidé cestu. Třeba na pracovní oběd s uvolňující atmosférou. Myslím, že se tento prostor skvěle hodí i na Teambuildingová setkání malých a středních firem.“
Koncept jste připravovali sami nebo jste oslovili externisty?
„Ačkoli jsem absolvent mariánskolázeňské hotelové školy, tento moderní koncept jsme budovali ve spolupráci s předními gastronomickými odborníky. Na postech kuchařů máme specialisty se zahraničními zkušenostmi.“
Nezbývá než popřát šťastnou plavbu po rozbouřeném gastronomickém moři. Svěží koncept tak, jak je připraven v Port 62 má šanci na úspěch v celoročním provozu. Vzdušný nekuřácký prostor láká matky s kočárky, cyklotrasa sportovce a Vltava majitele motorových člunů.
Určitě zajímavý je přístup k široké skupině in-line bruslařů, kteří zatím nejvíce mohou využít pohodlí šatny, sprchy a potom příjemného posezení. Po dokončení celého Freestyle Parku tak, jak je navržen, se zřejmě změní i struktura návštěvníků, ale přesto se do té doby může stát Port 62 oblíbenou výletní Restaurací.
Ivan Foral, foto: autor