Lednice – historie obce, zámek, lázně, lodní doprava, procházky a cyklovýlety

Tipy na výlet Celodenní výlet

Celý Lednicko–valtický areál doslova miluji, často jsme tam projížděli, až nyní se nám povedlo zajistit si přímo v Lednici, jen kousek od zámku ubytování na dvě noci. Dokonce s degustací vína. Sice to vyšlo až na 2. pokus. Měli jsme to zajištěné již na duben, ale ochladilo se, personál onemocněl a ubytování nám zrušili. Myslím, že jsme na tom jen vydělali. V červnu jsme si to určitě užili daleko víc.

Lednice je vinařská obec na jižní Moravě. Do 10 km je to na jihovýchod do Břeclavi, na jihozápad do Valtic a na severovýchod na dálnici.
První písemná zmínka je z r. 1222, kdy je uváděna jako zemanské sídlo. Již tehdy zde byla vybudována gotická tvrz, která měla střežit významný severo-jižní přechod při řece Dyji. Od poloviny 13. století až do r. 1945 zde vládli Lichtenštejnové. Nejdříve zde hospodařili na základě lenní smlouvy, až později se stali jejich skutečnými vlastníky. Pouze v letech 1571–1575 panství vlastnil sám císař. Někdy ve 4. čtvrtletí 16. století byla tvrz přestavěna na zámek s velkou zahradou. Během 17. století byl zámek rozšířen, přistavěny hospodářské budovy. Zahrada byla přebudována na reprezentativní park s kašnami a vodotryskem, byla postavena i oranžérie, jízdárna. Ke konci 17. století byl zámek přestavěn v duchu baroka. Od r. 1715 spojuje Lednicko-valtická alej obě sídla Lichtenštejnů. Byl zde postaven i skleník. V 18. století proběhly klasicistní změny. Na místě starého gotického kostela byl postaven nový farní kostel sv. Jakuba. V té době zde vznikl i prostorný dvůr mezi zámkem a barokní jízdárnou. Počátkem 19. století vznikla řada romantických staveb, které jsou dnes známy pod názvem Lednicko-valtický areál. Tehdy bylo přeloženo i řečiště řeky Dyje a vyhlouben rybník, kde bylo 16 ostrovů, částečně propojených mostky. Poslední přestavba zámku ve slohu tudorovské novogotiky je z let 1846–1858. Podle vzoru londýnské zimní zahrady byl v letech 1843–1845 na východní straně zámku postaven 92 m dlouhý, 13 m široký a 10 m vysoký skleník s litinovou konstrukcí, který se zámkem propojoval květinový sál, který plnil rovněž funkci divadla, kam přijížděli i vídeňští herci. Koncem 19. století postavili Lichtenštejnové i nádhernou budovu zdejšího nádraží.
Po válce majetek Lichtenštejnů přešel do vlastnictví státu, který pečoval pouze o zámek. Přesto se na přelomu 20. a 21. století podařilo všechny drobné stavby v Lednicko-valtickém areálu opravit a zpřístupnit veřejnosti.
Obec se dál rozvíjí. Od r. 2007 fungují v jihovýchodní části obce lázně. Slouží k léčbě onemocnění kloubů, páteře a cév, pro rehabilitaci se využívá jodobromové voda. V r. 2014 propojili centrum obce lázeňskou kolonádou s lázeňskými domy. Její součástí je vyhlídka, amfiteátr, kavárna a tři fontány s vodotrysky, které jsou večer doplněny světelnými efekty. Fontány jsou v provozu od 10:00 do 22:00, v létě do 23:00 hodin. Je to nádherné odpočinkové místo pro lázeňské hosty, turisty i pro místní.
Zámecký park se všemi zajímavostmi jsme si prošli na podzim. Tentokrát jsme se prošli hlavně okrasnou zahradou, navštívili jsme i zámek (základní okruh – reprezentační sály – další informace na https://www.zamek-lednice.com/cs). Už jsem tam několikrát byla, ale vždy mne fascinuje vyřezávané točité schodiště, dřevěná obložení, kazetové vyřezávané stropy. A nejen to. Prohlídka tohoto zámku za to stojí. Ještě jsem se projeli lodičkou k Minaretu, zahlédli jsme soutok Zímecké Dyje se Starou Dyjí a zpátky došli pěšky. Užili jsme si to zase jinak.

Spali jsme v penzionu Zora, jen nedaleko od zámku, kde jsme měli snídaně, jednu večeři a jednou dokonce i ochutnávky vína. Když jsme se vraceli z cyklovýletu, zašli jsme se na večeři do Zahradní restaurace na rohu ulice 21. dubna. Pokud jsme v zámeckém parku, zastavíme se zpravidla na pivo nebo menší občerstvení u Minaretu. Možností je tady všude spousta.

Celá tato oblast se mi líbí, ráda se procházím v krásně upraveném zámeckém parku vedle zámku i v krajinářském parku za zámkem, který se nechá nyní již krásně obejít. Cyklistům je tam vjezd zakázán. Hezky upravená je i lázeňská kolonáda. Ani tam však cyklisté nesmí.

Lednice nabízí spoustu možností k různým výletům:
- po Zámecké a Staré Dyji v parku lednického zámku je možno se projet na lodičkách, které jezdí v pravidelných intervalech od Maurské vodárny k Minaretu nebo k Janovu hradu. Je tím umožněn i jiný pohled na zámecký park a lužní lesy v jeho okolí.
- na kole se nechá jezdit po celém Lednicko-valtickém areálu. My jsme během dvou výletů navštívili všechny objekty, vč. soutoku Moravy a Dyje.
- zajímavé pěší procházky jsou v zámeckém parku, nechá se pohodlně dojít k Janovu hradu a Loveckému zámečku. Přes Lázeňskou kolonádu se nechá snadno dojít k Apollonovu chrámu nebo se projít naučnou stezku Lednické rybníky, která vede okolo tří rybníků. Celá měří 12 km. Zavede vás k Rybničnímu i Hraničnímu zámečku, kde je možnost občerstvení. Naučná stezka se nechá zkrátit nebo rozdělit na tři úseky.

Poslední aktualizace: 20.10.2017
Lednice – historie obce, zámek, lázně, lodní doprava, procházky a cyklovýlety na mapě

Příspěvky z okolí Lednice – historie obce, zámek, lázně, lodní doprava, procházky a cyklovýlety

Zahrajte si hru Skryté příběhy v místě Lednice.
Trasa je dlouhá 5 km. Trasa vede od překrásného zámku Lednice kolem historického skleníku do…
Vinarská obec s približne 2 350 obyvateľmi leží v juhomoravskom k…
V nově otevřeném sklepení v Lednicko-Valtickém areálu naleznete nevšední expozici mučení a útrpného práva. Rozličných mučicích…
1) LEDNICKO-VALTICKÝ AREÁL Sobotní trasa nás zavedla do Lednicko…
Letos jsme se rozhodli po delším váhání - bylo třeba nejdříve sehnat…
Když jsme v dubnu vyrazili na Moravu, hlavním naším cílem byla Lednice,…
Lednice se nachází na jihu Moravy vzdálená 12 km od Mikulova a 7 …
Rozvojem cestovního ruchu v době První republiky dochází i k výst…
Výstava Písečný svět říkají pořadatelé zvláštní atrakci…
V nově otevřeném lednickém vinařství, vystavěného také z místního …
Jak je z názvu vidět, toto je pokračování našeho červnového cestování po…
Zámek  Lednice  a Lednicko valtický areál, kdysi sídlo Lichtenšt…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky.Ve dnech 2.-3.10.2010,jsem měl…
Zámeček Minaret je nejvýraznějším objektem Lednického parku. Stojí na břehu Zámeckého rybníku a vypíná se do výše více jak 60 m. Na jeho vrcholu je…
Rozcestí Lednice - náměstí
Šipky rozcestníku umístěného na okraji Zámeckého náměstí v Lednici ukazují směry několika turisticky značených tras, které se zde na…
Z kempu Apollo se po silnici dostáváme do obce Lednice, láká nás …
Přestavba lednického zámku, jeho zahrad a parků v pol. 19. stol.…
Při přestavbě lednického zámku, jeho zahrad a parků v pol. 19. stol.,…
Za romantickým Lednickým Zámkem,od Brna můžeme historickým vláčkem Zámek…
Trasa výletu začíná v Lednici na náměstí a pokračuje obecním parkem po červené značce ke zdejší železniční stanici (provoz silně…