Procházka po Znojmě

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Přiblížila se turistická sezóna a postupně se otevírají i památky, které byly přes zimu zavřené. Mezi takové památky patří i rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě. A protože Znojmo nabízí i řadu dalších památek a zajímavostí k návštěvě, zavede vás tento výlet právě tam.

Vyrážíme od znojemského autobusového nádraží Tovární ulicí na náměstí Republiky. Zde se můžete projít parkem nebo si prohlédnout krásnou budovu Městského divadla. Od náměstí pokračujeme Kollárovou ulicí kolem Vlkovy věže na Masarykovo náměstí. Zamíříme k radniční věži, pod kterou se nachází i infocentrum - zde si můžete nejen zakoupit pohledy, turistické známky a další upomínkové předměty, ale je zde rovněž k dispozici turistická mapa města.

Radniční věž slouží i jako vyhlídková a je otevřena celoročně - můžete na ni vystoupat a užít si pohledu na město z ptačí perspektivy. Od infocentra pokračujeme Obrokovou ulicí, projdeme přes Václavské náměstí a zamíříme do Minoritského kláštera, součásti Jihomoravského muzea, který je umístěn vedle znojemského hradu.

Po prohlídce muzea projdeme Hradní ulicí ke vstupu do hradu samotného. Projdeme expozicí, kde je model rekonstruovaného hradu, a vyjdeme na prostranství před rotundou sv. Kateřiny. Tu vřele doporučuji navštívit, pokud k tomu budete mít příležitost. Od rotundy přejdeme po mostku (v příkopu pod ním se nacházejí místní dravci) ke vstupu do hradu.

Poté, co absolvujeme prohlídku hradu, vracíme se na ulici Hradní a poté se vydáme po Velké Františkánské - ta nás dovede na Mikulášské náměstí, kde se nachází jak překrásný Kostel sv. Mikuláše, tak i kaple sv. Václava. Na rozdíl od kostela je kaple zpřístupněna turistům (kostel je otevřen jen v době konání mší).

Od kostela se vydáme Velkou Mikulášskou ulicí zpět na Masarykovo náměstí - a poté Obrokovou a Kramářskou na Slepičí trh, odkud vede vstup do poslední dnes navštívené památky - Znojemského podzemí. Podzemí bylo turistům zpřístupněno před několika lety. Dnes se zde nachází i Tajemná podzemní expozice, kde najdete pohádkové postavy, alchymistickou dílnu a další zajímavosti. V podzemí je možné se občerstvit v letních měsících při degustaci Znovínských vín.

Od podzemí už se vracíme zpět na autobusové nádraží.

Jdeme za řadou znojemských památek - ne za všemi, ale za vybranými z nich.

Radniční věž

Vyhlídková radniční věž je považována za symbol města Znojma. Byla vystavěna v polovině 15. století. Její výška dosahuje takřka 80 metrů. Z věže je krásný výhled na město a jeho okolí, v případě výborné viditelnosti je možné spatřit také Alpy. Je otevřena celoročně.

Jihomoravské muzeum - Minoritský klášter

Minoritský, později Františkánský klášter, se nachází vedle areálu znojemského hradu. Nacházejí se zde expozice Jihomoravského muzea, zabývající se přírodou Znojemska, ale také archeologií, černým řemeslem (kovářstvím a zámečnickým) a orientálními zbraněmi.

Rotunda sv. Kateřiny

Románská památka s bohatou výmalbou se nachází v areálu znojemského hradu. Byla postavena v roce 1037 a v rámci její výzdoby byly vytvořeny fresky, které obsahují jak náboženské, tak i světské motivy, týkající se české historie. Před nedávnou dobou došlo k opravám střechy rotundy, aby byla lépe zajištěna proti působení živlů. Rotunda je přístupná.

Znojemský hrad

Hrad vznikl v 11. století, byl postupně přistavován a přestavován, dnešní podobu získal v 18. století. Nachází se zde expozice Jihomoravského muzea zabývající se historií Znojma a blízkého okolí. Vstupní sál, který je rovněž přístupný, je vyzdobem potréty českých panovníků. V hradním příkopě jsou umístěni draví ptáci.

Kaple sv. Václava

Původně gotická kaple byla upravena v roce 1521 do dnešní podoby. Jedná se vlastně o dvě kaple, zasvěcené sv. Martinovi a sv. Anně, které se nazývají svatováclavskou kaplí kvůli soše, která je umístěna v průčelí. Kaple je zpřístupněna veřejnosti.

Znojemské podzemí

Pod Znojmem se nachází celkem třicetikilometrový labyrint chodeb, jeden z největších ve střední Evropě. Část z tohoto labyrintu byla zpřístupněna veřejnosti, nachází se zde Tajemná podzemní expozice, je zde možné ochutnat znovínská vína.

Občerstvit se můžete v řadě restaurací, které se nacházejí v centru Znojma. Rovněž ubytovacích možností je celá řada.

Moc mě překvapila kaple sv. Václava, o které jsem předtím vůbec netušila. Jednak se jedná o překrásné prostory, druhak je zde možné shlédnout výstavy výtvarného umění.

Protože jsem navštívila Znojmo v době, kdy docházelo k opravám střechy rotundy sv. Kateřiny, neměla jsem možnost tuto památku navštívit. Doufám ale, že se mi to povede někdy v budoucnu.

Radniční věž

90,- Kč

Znojemský hrad

otevírací doba:
Hrad je v současné době z důvodu rekonstrukce uzavřen. Další informace najdete na stránkách Jihomoravského muzea.

Kaple sv. Václava

červenec-srpen po-ne 9:00-18:00 h
říjen -duben po-so 10:00-17:00, ne 13:00-16:00

klasický okruh: dospělí 50,- Kč, snížené 30,- Kč
Tajemná podzemní expozice: dospělí 80,- Kč, snížené 30,- Kč (může se lišit podle sezóny)