Software pro pět hvězdiček
Tipy na výlet • Za gastronomií • Gastronomie
Bratislavský pětihvězdičkový hotel Albrecht nemá ve své současné podobě příliš dlouhou historii. V nápaditě zrekonstruované budově z 19. století zahájil svou novodobou činnost teprve zhruba před dvěma lety. Navázal na hoteliérskou rodinu Albrechtů, která se zde před válkou těšila vynikající pověsti. I za pouhé dva roky si hotel ve své nové podobě dokázal vydobýt u Bratislavanů a i zahraničních hostů neméně skvělé renomé, a to nejen jako prvotřídní ubytovací zařízení, ale i jako místo, kam se chodí za skvělými kulinářskými zážitky.
Hotel Albrecht je součástí skupiny Gastronaut Group, pod jejíž křídla spadají v Bratislavě ještě čtyři restaurace, které se, podobně jako Albrecht, vyznačují velmi zajímavou kuchyní, každá však ve zcela jiném stylu. Svých pět hvězdiček si Albrecht samozřejmě musel tvrdě zasloužit. Hosté pochopitelně nepředpokládají, že zde prostě jen přespí. Chtějí si tady užít veškerého pohodlí a mít možnost relaxovat. Proto jsou zde k dispozici velmi pohodlně, moderně zařízené pokoje, mnohé s terasou, která zve k posezení, ale i příjemná místa, jako je bazén či Wellnes a Spa, kde mimo jiné lze zažít i thajské masáže.. Služeb určených k péči o tělo si užívají především přespolní návštěvníci hotelu. „Bydleli u nás například Deep Purple, když měli v Bratislavě koncert,“ vzpo
míná Lukáš Lančarič, Deputy Director hotelu. „Byli to velmi slušní hosté, vždy příjemní, žádný rozruch… Přáli si jen mít na pokoji neustále čerstvé ovoce, což jsme jim samozřejmě rádi splnili.“ Jídelní lístek je obvykle jiný pro dobu obědů a jiný večer, takže host má jistotu, že bude objevovat stále něco nového i v případě, že se zde stravuje pravidelně. „Jídelní lístek navíc zcela měníme každé dva měsíce,“ vysvětluje Lukáš Lančarič. „Pouze některá velmi populární jídla, jako například vídeňský telecí řízek, na něm zůstávají delší dobu. Ostatně gastronomie je, dá se říci, naším koníčkem a náš šéfkuchař je, díky svým studijním cestám po světě, skutečný mistr.“
Software pro vedení i pro personál
Podívejme se však na to, jak chodu tohoto sofistikovaného zařízení pomáhá informační systém. Vlastně systémy dva, neboť zde je implementován jeden systém pro ubytovací zařízení – Datalock Horec a druhý pro zařízení gastronomická – Datalock BlueGastro. O hosty se v hotelu Albrecht stará personál vedený managementem, sestávajícím se z ředitele, jímž je Lukáš Lančarič a jeho týmu – šéfa recepce, manažera wellness, o.ce manažera, PR manažera a samozřejmě šéfa kuchyně. Najdete zde 12 dvoulůžkových pokojů, z nich jeden je bezbariérový. Všechny po-koje jsou prostřednictvím systému Horec propojeny s kartovým systémem a s telefonní ústřednou. Hotel samozřejmě neposkytuje jen běžné ubytovací a stravovací služby. Jeho specialitou jsou i velké firemní akce. Pro jejich pořádání je zde zákazníkům k dispozici i zdejší event agentura. Díky systémům Datalock Horec a Datalock BlueGastro dokáže agentura organizované akce efektivně naplánovat, připravit i zúčtovat. Navíc pro každého, kdo se na akci podílí, jsou v systémech k dispozici informace, které ke své práci potřebuje. Někteří hosté zde bydlí pravidelně. Například manažer ze SPY international, který má také speciální přání – chce mít na pokoji vždy připravenou krabičku cigaret Camel. Splnit mu toto přání, aniž by hrozilo, že si pokojová služba cokoli poplete, také pomáhá informační systém Horec. Ani pro úspěšné fungování restaurace není třeba jen zkušený a kreativní kuchař, ale i zde mnohé úkony zastřešují informační technologie. Systém BlueGastro například dokáže synchronizovat čtyři pokladny, identi.kovat hosty pomocí jejich karty. Jeho modul s názvem Společné stravování pak organizuje různé akce, hlídá dodržování limitů i docházku číšníků, řídí zaměstnaneckou stravu a pomocí věrnostního systému buduje stálou klientelu. Hosti se sem pak – samozřejmě nejen díky slevám – velmi rádi vracejí. Oba systémy mají v hotelu Albrecht teprve od roku 2008, ale i za tak krátkou dobu provozu je jasné, že jsou zde skutečně platným pomocníkem managementu i personálu.
„Systémy pro hotel i pro ostatní zařízení skupiny Gastronaut Group byly vybírány zejména na základě referencí od zařízení podobného charakteru, které byly v té době v oblasti starého města Bratislavy dost rozšířené“ vzpomíná Ivana Šilerová, produktová manažerka Datalock Horec a Datalock BlueGastro. „Hlavním kritériem našich budoucích zákazníků byly moderní technologické zázemí, jednoduchost ovládání a inovativnost obou systémů a zejména jejich servisní zázemí,“ dodává. Implementace probíhala podle domluveného plánu. Nejprve instalace softwaru na centrální server, provozní PC, na recepci i na pokladní terminály. Poté byly realizovány analýzy pro nastavení systému, aby co nejvíce vyhovoval konkrétním požadavkům svých uživatelů. Pak následovalo školení personálu, které však, vzhledem k jednoduchosti obsluhy systémů, bylo časově nenáročné. Profesionalita konzultantů ruku v ruce se vstřícností managementu i personálu hotelu i restaurace umožnila velmi brzké spuště-ní Ostrého provozu obou systémů.
Když technika zlobí
Oba systémy dnes doslova prolínají veškerou činností hotelu. Ať už jde
o evidenci hostů, jejich přání i jejich útraty v hotelu nebo ve Wellnes, kde je systém Datalock Horec propojen s Datalock BlueGastro kvůli objednáv-kám občerstvení. Zatímco Datalock Horec využívá nejvíce recepce, kde je třeba jednak evidovat hosty a jejich přání (napří-klad častého návštěvníka, který vždy chce pokoj číslo 11) a jednak bdít nad správností a aktuálností cen a hlídat rezervace pokojů, BlueGastro je zejména pomocníkem hotelové restaura-ce. Zde personál využívá například možnost posílat objednávky rovnou do kuchyně. Důležitý je zde zejména modul Manažer, v němž vznikají kalkulace jídel, úpravy cen a stará se též o evidenci kompletního skladového hospodářství včetně inventur. Manažer tiskne automaticky veškeré potřebné reporty a přehledy, stačí jen zadat příslušná kriteria. I nejlepší technika však může někdy selhat. Proto společnost Asseco Solutions má pro své zákazníky k dispozici hot-line, jejímž prostřednictvím je možné problém neprodleně vyřešit. Stačí zavolat, vysvětlit o co jde, a konzultant jen na dálku odstarní, ať už prostřednictvím rady uživateli nebo vzdáleného přístupu. Také jakékoli aktualizace systému jsou zasílány on-line, takže personál s nimi může začít neprodleně pracovat.
Když hotel Albrecht spolu s celou Slovenskou republikou přecházel na pře-lomu let 2008 a 2009 na euro, mohlo být jeho vedení v klidu a dopřát si bez obav oslavu příchodu nového roku. „Systém samostatně vše prověřil, udělal účetní závěrku a automaticky přešel na euro,“ pochvaluje si ředitel Lančarič a dodává: „Udržet si pět hvězdiček? To znamená mít lidi, na které se můžete spolehnout a samozřejmě také správný software, který vás nenechá na holičkách a zjednoduší administrativu,“ uzavírá Lukáš Lančarič. „Pokud jsme profesionálové a můžeme se plně věnovat péči o své hosty, mohou se u nás pak cítit skutečně dobře, jak by tomu v dobrém hotelu také mělo být.“
Hana Janišová