STARBUCKS opravdu není kávový fast food
Tipy na výlet • Za gastronomií • Café & patisserie
Americký kávový koncept Starbucks Coffee vstoupil na český trh. Kdo očekával kávu v duchu McDonald‘s musel být překvapen. Starbucks Coffee totiž především podává kávu té nejvyšší kvality. Otevřením kavárny na Malostranském náměstí dokázal, že ctí kulturní hodnoty a tradice českého kavárenství. Hlavní doménou a základem všech kávových nápojů Starbucks jsou pouze ty nejlepší, 100% odrůdy kávy Arabica z vybraných oblastícelého světa. Kvalitu a konzistentní odběr té nejkvalitnější suroviny Starbucks zajišťuje přímými odběry od farmářů, které následně podporuje investicemi a rozvojovými programy. Investuje především do budování sociální struktury v místech pěstování, vědeckými výzkumy se pak podílí na obnově původní vegetace v okolí plantáží a celkově se tak snaží, aby kvalita a výnosnostsklizně vycházela z místních klimatických podmínek a nikoli z používání umělých hnojiv. Toto úsilí se samozřejmě zpětně projevuje ve kvalitě kávy, kterou zákazník v kavárnách Starbucks očekává. Filozofie podávání kávy v tomto konceptu je však jiná, než jsme si za poslední léta zvykli. Sotva zde zdomácněla espressa a pomalu vytlačují „české turky“, Starbucks nabízí zcela jinou formu kávy − kávu filtrovanou. Čerstvě namletá a filtrovaná káva však není ničím novým nebo snad co do kvality horším způsobem oproti jiným úpravám. Právě naopak. Vždyť právě v této formě se kávy na celém světě degustují těmi nejvyhlášenějšími (a nejlépe placenými) odborníky.
Espresso připravované v automatech vlastní konstrukce a ostatní z něho vycházející typy nápojů jsou samozřejmě součástí nabídky. Připravuje se z vlastní speciální směsi káv Starbucks. Zákusky, dezerty a jiné pochutiny, které vám obsluha kaváren Starbucks může nabídnout a doporučit, jsou připravovány tak, aby chuťově ladily s nabízenými odrůdami servírované kávy. Týdenní nabídka odrůd je vyvěšena u obsluhy, avšak přejete-li si ochutnat typ mimo denní nabídku, obsluha vám ji ochotně připraví.A právě obsluha (partneři) je typickým příkladem, jak zodpovědně přistupovat k prodeji. Zkuste například poprosit obsluhu v kavárně některého z nákupních center o podrobnější informaci k nabízenemu zboží (...). Partneři Starbucks Coffee znají nabízený produkt tak, aby vám mohli doporučit přesně to, co žádáte. Zaujal mě systém Coffee Passportů (jakýchsi pracovních knížek partnerů), kde jsou základní informace o kávě, jejím pěstování, přípravě, servisu zařízení, ochutnávání. Mimo to jsou tam stránky, kam si každý partner zapisuje své oznatky z degustací jednotlivých káv.Pak může se zákazníkem fundovaně diskutovat o bohatém světě kávových chutí, odhalovat chyby v přípravě a postupně se vzdělávat − stát se odborníkem ve svém oboru.
Starbucks nenabízí jen přímou konzumaci kávy na místě, ale pro milovníky a znalce kávy prodává ve svých provozovnách mnoho odrůd zrnkových exotických káv. A opět pouze 100% odrůdy Arabica. K tomu samozřejmě vše, co k přípravě kávy doma potřebujete. Mlýnky, překapávače, hrníčky a ostatní doplňky. Jak oblíbeným nápojem se u nás stala prvotřídní káva, svědčí obrovský nárůst prodeje právě v tomto segmentu.
Nezbývá mi, než vám doporučit návštěvu tohoto konceptu. Rozhodně se zbavíte předsudků a ochutnáte jinou, zaručeně však kvalitní a zajímavou kávu. Pokud si k tomu ještě popovídáte s obsluhou,bude to další z vašich kávařských zážitků.
Ivan Foral