Loading...

Z Poděbrad lodí Král Jiří po hladině Labe

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Kam a jak jedeme?

Stojíce pod mostem přes Labe, vnímáme silný mráz i ležící sníh, které letos nečekaně zavítaly do nížin a s nezvyklou vytrvalostí se zde „uhnízdily“. Houf kachen, labutí a dalšího vodního ptactva si už navykl, že pod mostem kyne naděje najít něco k snědku a tak tu vyčkávají nějaké dobré duše, která je obdaruje nějakým tím soustem. Kousek dál proti proudu Labe si Vaši pozornost zaslouží i majestátní budova zámku, stejně tak jako zajímavě architektonicky řešená vodní elektrárna, ještě o pár desítek metrů dále.

Na zamrzlém rameni V¨Labe, jen kousek pod plavební komorou, ve „stínu“ zdí poděbradského zámku, najdeme však ještě něco. Tím něčím je výletní loď Král Jiří, která pravidelně křižuje hladinu Labe na trase Poděbrady - ústí Cidliny, resp. Poděbrady – Nymburk. Teď je však zima, hladinu Labe pokryl led a sníh a tak loď nehybně odpočívá na svém kotvišti. Loď Král Jiří je takovým malým kompromisem mezi výletní lodí a restaurací. Především v letní sezóně vyplouvá na pravidelné vyhlídkové plavby. O jedenácté hodině dopolední její příď zamíří k ústí Cidliny, kde se otáčí a v pravé poledne je zpět v Poděbradech. Odtud pokračuje ve 12.30 směrem na Nymburk, v Kovanicích provede obrátku a přibližně po hodině znovu přistává v Poděbradech. Především v zimním období slouží i jako restaurace nebo kavárna, v rámci čehož nabízí i pořádání firmeních večírků, rautů, nebo svatebních hostin.

Za čím jedeme?

Plavba výletní lodí Král Jiří je zajímavostí už sama o sobě. Její aktivity navazují na tradici výletních plaveb, organizovaných především pro lázeňské hosty. Již v roce 1910 byl v Poděbradech uveden do provozu malý člun s kapacitou až 20 osob, poháněný naftovým motorem, mající za úkol zpestřit návštěvníkům jejich pobyt v Poděbradech.

Takřka vzápětí se zde objevil další člun se jménem Leopard, vyplouvající až šestkrát denně s až 15 osobami na palubě, k 5,4 km vzdálenému soutoku Cidliny s Labem, kam dorazil po zhruba 25 minutách plavby. Tyto aktivity zřejmě ukončila až výstavba zdejšího zdymadla, která proběhla mezi roky 1914 - 1923. Hned po dokončení této stavby pan František Pokorný z Kolína získává koncesi na provozování plavby, a zároveň odkupuje člun a další vybavení od ředitelství zdejších lázní. Jeho podnik přežil i válečná léta. Definitivní stop mu vystavili až komunisté, kteří jeho podnik v roce 1948 zrušili. Předtím se však po roce 1945 potýkal s konkurencí v podobě Pražské paropavební společnosti, přepravující cestující na trase Mělník - Poděbrady a podnikající i zkušební plavby mezi Prahou a Kolínem. Že se nejednalo o plavby nějakých loděk svědčí třeba parník Hradčany s kapacitou až 750 osob. Ani kolesový parník Pionýr, či motorová loď MO III nebyly žádné "loďky". Jejich kapacita dosahoval 200, resp. 150 osob. Druhá polovina let padesátých přináší útlum zdejší lodní Dopravy. V Poděbradech zůstává jen loď Cidlina a v roce 1961 přechází lodní provoz do rukou města. Jediná provozovaná loď Cidlina přešla z plaveb do Kolína, na plavebně jednodušší trasu do Nymburka. Až v roce 1965 ji doplnil nový "hydrobus" poděbradka, který se však pro tyto účely nehodil a byl v roce 1970 prodán do Děčína a jeho majitelem se stala ČSPLO. Jediná loď, tehdy už 45 let stará Cidlina, už vyjížděla jen na kratší a nepravidelné plavby. V roce 1984 jízdní řád nabízel pouze vyhlídkové plavby Poděbrady - Osečko o sobotách a nedělích. Brzy nato lodní "stařenka končí svůj provoz a nahrazuje ji Otava ze Slapské přehrady, přejmenovaná na Poděbradku. Konec pro ni znamenala lodní nehoda v roce 1987, po níž byla odtažena do pískovny v Borku u Brandýsa nad Labem. Po krátkém intermezzu s hydrobusem "Dunaj" v letech 1989 - 1990, ustávají vyhlídkové plavby na Labi úplně. Až v roce 1995 se tu objevuje maďarský hydrobus Dyje společnosti Triagon. Ta však v roce 1995 přechází na Slapskou přehradu a provozovatelem lodní Dopravy v Poděbradech se stává 20.4. 1996 Čs. plavba labská s motorovou lodí Král Jiří.

Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?

Poděbrady nabízí dostatek možností ke stravování v řadě zdejších hotelů a restaurací. Doporučit můžeme především pizzerii přímo na náměstí.

Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?

Poděbrady jsou typické svou klidnou a lehce zádumčivou atmosférou lázeňského města. A ještě hezčí pohled se nabízí z hladiny Labe.

Ostatní informace

Cena za hodinovou okružní plavbu činí pro dospělého 140,- kč, pro důchodce a studenty, je to 110,- Kč a děti a ZTP zaplatí 70,- Kč. Při jednosměrné plavbě zaplatíte, 70,-, 55,- a 35,- Kč. Loď si lze pronajmout i na objednávku. Cena za hodinu plavby v takovém případě činí 3900,- Kč.

Poděbrady - parník - jízdní řád:

PLAVEBNÍ ŘÁD - LEDEN AŽ DUBEN 2010

HODINOVÉ OKRUŽNÍ PLAVBY - Eine Stunde Rundfahrte - One hour roundtrips
Odjezd
Směr
Příjezd
Abfahrt - Departure
Richtung - Dirrection
Ankunft - Arrival
Středa
Mittwoch - Wednesday
Poděbrady
Cidlina
Poděbrady
14:00
14:30
15:00
Poděbrady
Nymburk
Poděbrady
15:30
loď se otáčí v Kovanicích
16:30
Sobota
Samstag - Saturday
Poděbrady
Cidlina
Poděbrady
14:00
14:30
15:00
Poděbrady
Nymburk
Poděbrady
15:30
loď se otáčí v Kovanicích
16:30
Neděle
Sonntag - Sunday
Poděbrady
Cidlina
Poděbrady
14:00
14:30
15:00
Poděbrady
Nymburk
Poděbrady
15:30
loď se otáčí v Kovanicích
16:30

aktuální jízdní řády najdete zde: http://www.kraljiri.cz/PlavebniRadCervenec10.html

Na výlet vlakem

Nejbližší železniční stanicí je nádraží v Poděbradech, mající dobré spojení s Prahou, Nymburkem i Kolínem.

Poslední aktualizace: 13.4.2010
Z Poděbrad lodí Král Jiří po hladině Labe na mapě
Autor: pavka07
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat
zavřít reklamu