Zákazník je dnes náročnější
Tipy na výlet • Za gastronomií • Café & patisserie
![Dejvická cukrárna na Vítězném náměstí](http://foto.turistika.cz/foto/11802/30985/th_470a68_f_normalFile1-clipboard01.jpg)
Dejvická cukrárna na Vítězném náměstí,kterou od roku 1993 provozuje rodinná firma FISHR, s.r.o., patří dnes svou produkcí k největším podnikům tohoto typu v Praze. Mimo klasickou cukrářskou produkci jak pro vlastní prodejnu, tak na zakázku vyrábí ještě široký sortiment čerstvých lahůdek. Typ provozu, na který jsme byli v létech minulých zvyklí, je už dnes v Praze ojedinělý. Když vejdete dovnitř, máte pocit, že se čas zastavil. A možná právě proto je toto vyhlášené lahůdkářství oblíbené u všech typů zákazníků. Pokud přicházíte ze sousedního bankovního domu, rychle nakoupíte vždy čerstvé zákuskynebo chlebíčky, zatímco v rohu cukrárny sedávají pamětnice u kafíčka a rakvičky se šlehačkou a děti lepí své nosy na pult se zmrzlinou. Ani já jsem nemohl jinak, a tak jsem svou reportáž zahájil větou: „Patnáct deka rybího a dva rohlíky − tady,“a ukončil: „Jednu bombičku − do ruky.“
Paní Kateřina Korbová, vedoucí provozu si na nedostatek práce rozhodně nemůže stěžovat. Zákazníků přibývá, roste především poptávka po čerstvých domácích dortech jak od koncových zákazníků, tak i od svatebních agentur, hotelů, Restaurací a korporátní klientely. Cukrárna i výrobna lahůdek pracuje ve dvousměnném provozu, každý den v týdnu. V době, kdy je na trhu práce zoufalý nedostatek kvalifikované pracovní síly, musí podnik při počtu takřka šedesáti zaměstnanců udržet kvalitu výroby na standardně vysoké úrovni. Přesto si paní Korbová na fluktuaci nestěžuje. „Nebylo vždy jednoduché naučit zaměstnance vnímat potřeby firmy tak, že se jich to bezprostředně týká. Ale dnes je už situace lepší. Jsme rodinná firma, takže trávit zde spoustu času navíc je samozřejmostí.¨
V čem se ale liší dnešní zákazník?
„Především je informovaný a umí si vybírat. Především to platí u zakázkové výroby dortů. Klienti si dnes mají možnost vybrat na našich internetových stránkách ze stovky typů dortů. Přichází však se svými nápady a inspiracemi, tak tvoříme takřka samé originály. Čím dál častěji − deně jsou to desítky − přijímáme objednávku e-mailem. Klient si buď vybere vzor a suroviny, nebo nám zašle fotografii dortu který viděl v zahraničí nebo v časopisu. Náš rozvoz pak klientovi dort zaveze na místo určení, takže svého zákazníka ani osobně nepoznáme.“
Lze vysledovat nějaký trend?
„U zákusků dnes lidé více volí ty s čerstvým sezonním ovocem. Jednoznačně však dominují dorty s jedlým obrázkem či fotografií. Před třemi lety jsme zakoupili technologii na potisk jedlého rýžového papíru. Ten pak slouží jako dominanta dortů pro sváteční události, ať už ho vyrábíme sami, nebo si klient jedlou fotografii odnese nasvůj vlastní dort. Dnes tiskneme zhruba padesát fotografií denně. V oblibě jsou i předtištěné motivy z dětských pohádek a filmů.“