ČERNÁ HORA 2007 - 2.část

Den třetí

Cetinje
Cetinje  •  Foto: Franta

Snídaně ráno je též výborná . napřed dostáváme kávu a pak si jdeme nabrat, co volátko ráčí ... párky jsou sice trošku gumové, ale volská oka, míchaná vejce se slaninou a zvláště ta smažená slaninka jsou vynikající ! Atd ...atd ... Dobře napapaní sedáme do našeho busu a odjíždíme do Budvy. Kousek před městem se v horách nad propastí opravuje silnice, lépe řečeno : za plného provozu tu rozšiřují vozovku - ( co otřesy ? ) - a pohled z okna dolů do hlubiny člověku trochu polechtá žaludek... Nová Budva je nádherné, rychle rostoucí moderní město. Hlavně z nadhledu - to když stoupáme busem do hor. Na jednom místě malá kotlinka a miniaturní osada, pak opět divočina a my vjíždíme do mraků. Průvodkyně nám vypráví o pracovní morálce Černohorců. Chlapi tu téměř nic nedělají a od 9. hodiny ranní jen vysedávají po kavárnách. Pořád se tu jen bojovalo, je to hrdý, ale chudý národ. Proto ta připomínka včera u večeře, abychom si brali jen to, co opravdu sníme, protože místní nemají rádi, když se jídlem plýtvá a pak se vyhazuje ...

V horském sedle vyjíždíme z mraků a nádhernou krajinou klesáme do velikého kotle, ve kterém se rozkládá bývalé hlavní město Cetinje. Bus necháváme na velikém parkovišti s WC na okraji města. Jen co by kamenem dohodil, to máme ke starobylému románskému pravoslavnému kostelíku. Nadšeně si ho fotografujeme a pak přichází na řadu starý klášter - místo černohorské identity a počátku jejich dějin ... Před návštěvou chrámu jsou některým jedincům od mnichů zapůjčeny šátkové sukně. ( V kraťasech je dovnitř vstup zakázán !) Poprvé v životě vidíme pravoslavné ikony jinde než na televizní obrazovce, ale musím říct, že křesťanské kostely se námi líbí daleko víc ... Naše paní učitelka je zatížená na kostely a tak se jí dovolujeme a jdeme s Janou na individuální průzkum města sami. Mají tu těsně před středem města krámky se suvenýry a v jednom z nich si kupujeme 4 velké krásné pohlednice - skoro obrazy - s krásami Černé Hory, domů na památku. Vlastní centum města je v zeleni ukryto, je to skromné místo, nic světoborného, ale má svoji zvláštní zádumčivou atmosféru. Asi tomu hodně napomáhá i dnešní počasí - je stále pod mrakem. Procházíme si náměstí a hlavní třídu. Zde bude třeba ještě spousty peněz na opravu historických památek ! Zpět se vracíme okolo královského paláce, ve kterém nyní sídlí Muzeum a pozorujeme černohorské kočky - ( ty čtyřnohé) - a některé si i fotíme. Jsou zvláštní - mají polodivoké oči, skoro aby se je bál člověk pohladit ... Přicházíme k busu a protože tu zbytek výpravy ještě není a máme půl hodiny čas, tak si ještě s jedním mladým Ostravakem vyběhnu na skálu s vyhlídkou nad klášterem.

Jedeme dál. Silnička na památnou a vyhlídkovou horu Lovčen je bohužel uzavřena, takže směr Boka Kotorská. Velkými serpentinami stoupáme divokou neprostupnou krajinou se zarostlými krasovými závrty a skálami až nahoru do oblak. Cestu nám občas kříží jen ovce a hnědé polodivoké kozy, místy projíždíme okolo rozpadajících se usedlostí a samot, míjíme rozbité bunkry z válek ... Vyjíždíme na poslední vrchol. Chvílemi z mraků vyjukne slunko a tak i fantastické výhledy. Následuje zešup o půl km níž ! Cesta klesá v prudkých zatáčkách až na rozlehlé polje s několika vesnicemi a většími poli. Silnice je místy tak úzká, že se musíme s protijedoucím autobusem navzájem vyhnout jen zacouváním na samý okraj srázu !! Průvodkyně nás informuje, že toto byl jen "předkrm" ...

A fakt !!!

Ještě kousek po silnici nahoru, přes další sedlo a ... "norský fjord" na jihu Evropy je o 1 kilometr NÍŽ pod NÁMI !!! A my se dolů máme dostat celkem 26 serpentinami !!!!! Je to opravdu BOŽÍ a tak napřed ven a rychle udělat pár fotek, pak začíná vlastní a vzrušující a adrenalinová jízda ... Jeden mladší stařec začne zmatkovat a na celý autobus vykřikovat : " Honem si vystupme, nebo zme všeci zabití !! " ( Naštěstí je umlčen velikou štamprlí slivovice a pak už dá pokoj. To důchodci, kteří sedí před námi, Vsetíňáci, jsou absolutně v klidu a to má starý pán 76 let ...)

Foto: Franta

Konečně dole v Kotoru. Jsme vysazeni před hradbami s bránou do vnitřního starého města. Máme tu rozchod a tak toho náležitě využíváme : Napřed jdeme na nábřeží, kotví tu spousta luxusnějších jachet a větších lodí, pak focení u velkých palem a poté vcházíme branou na centrální náměstí s historickou benátskou věží s hodinami a velkým kostelem. Jinak je tu samozřejmě také spousta restaurací, kavárniček a "zahrádek" a obchůdků se suvenýry. Boční uličkou se dostáváme nahoru na hradby, kde se dá v křoví vyčůrat - ( Bože, to je úleva ). A pak už si vychutnáváme pohled na historické město, sevřené hradbami a velikou pevnost ve výši několika set metrů nad Bokou ... a na mohutné skalní stěny, sahající do slova a do písmene - až do oblak !!! Výhled na druhou stranu nabízí pohled na panoráma nového Kotoru. Pak jdeme dolů z hradeb, procházíme si bludiště romantických uliček a malých náměstí a další branou vycházíme u přístavu. Před kratší dešťovou přeháňkou se musíme ukrýt pod deštníky, pak si fotíme malé loďky a jiné bárky, na jedné zahrádce si objednáváme kafé. Protože vzápětí vysvitne slunce a ukazuje svět zase v líbeznějších barvách, neodoláme a odcházíme ještě na jednu potulku starým městem. Fotíme si malé roztomilé koťátka, pak odchod k přístavu k busu a odjezd "domů" do Sutomore na večeři. Cestou ještě kratičká zastávka na vyhlídce zhora na Sv.Stefan a skoro všichni si ostrov fotíme, protože je opravdu moc hezky nasvícen !

Po výborné večeři - dnes je kromě spousty dalších Dobrot - i výborná žampiónová omáčka a všichni si ji přidáváme. pak fotíme západ slunce na terase nad mořem, ještě na chvilku dolů na břeh, polaskat se s vlnami a pak už se jde spinkat ...

( V noci ve snu oba "řežeme" zatáčky dolů do Kotoru a Janě se o tom zjezdu zdá ještě 14 dní !!!)

Poslední aktualizace: 7.7.2011
ČERNÁ HORA 2007 - 2.část na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí ČERNÁ HORA 2007 - 2.část

Z cestování po (bývalé) Jugoslávii II.
Z Baru, kde jsme však žádný bar nenavštívili, to jako bychom tam ani…
Opevnění města Kotor se skládá ze systému obranných vojenských staveb, sloužících na ochranu středověkého města Kotoru. Patří mezi…
Původně románská katedrála sv. Tripuna (Sv. Tripun) se dvěma věžemi nesoucími zvony je nejstarším románským kostelem na Jadranu. Stavba byla…
Kotor - výstup po městském opevnění Kotor je historicko…
Kotor - procházka po centru historické perly Černé Hory…
Kotor je starobylé město na samém konci Kotorského zálivu, součásti Boky Kotorske. Pro své mimořádné bohatství…
Silnice mezi Kotorem a Lovčenem je jednou z nejatraktivnějších horských…
Černá Hora (4): Skadarské jezero, Lovčen, Boka Kotorská (07/2016)…
Boka Kotorska je největší , značně členitý záliv v jižním Jadranu. Je…
Když mě omrzelo ležení na plážích tyrkysového Jadranu,…