Praha maurská, škrétovská, technická (to hlavně) … a zmrzlá, II. část

V pátek (25.2.) je ráno už mnohem teplejší (jen -9 C), takže se soudruhům bude lépe slavit jejich významný den. Program dne máme na první pohled mnohem volnější (nakonec, samozřejmě, nebyl), protože vyrážíme v podstatě jen do znovuotevřeného Národního technického muzea (před tím jsme se ještě na Dejvické museli zastavit v jednom baráčku, kde v přízemí sídlí prodejny jakýchsi bezvýznamných výrobců automobilů; tuším, že jejich názvy zněly nějak jako Maserati a Ferrari). Zkušeně pak vedu naši dvoučlennou výpravu správným směrem, s odporem upustím slinu u jakési na černo dokončené stavby na Letné, která vzdáleně připomíná fotbalový stadion, a chci vstoupit do budovy naproti. Bohužel se jedná o imigrační oddělení Ministerstva vnitra, a tak raději rychle ještě o blok dále.

Je 9,50 hod. (v 10,00 se otevírá) a tak se těšíme, že bude prázdno. Bohužel marně. Před muzeem nás čeká asi 100 m dlouhá fronta, která stále narůstá. Postavíme se tedy na její konec a popíjejíc slivovici (fakt je hrozná kosa, jinak to prostě nešlo) čekáme. V 10:00:10 se otevřou dveře a my se pomaličku šineme vpřed. Skutečně pomaličku, protože později zjistíme, že po průchodu otočnými dveřmi se člověk dostává do fronty k šatně a z ní teprve pokračuje k pokladnám. Je to dost síla, ale následně jsem se při rozhovoru z jednou tamní dámou - ochranitelkou sbírek dozvěděl, že minulou sobotu to tam bylo ještě mnohem horší, neb přišlo přes 3.000 lidí. Když zůstanu na té trojce a vezmu, že poslední lidé by vstoupili do muzea 2 hod. před zavíračkou (později by to už nemělo smysl), tak se jednoduchým propočtem dostanu k tomu, že to dělá 500 lidí za hodinu, takže pokladnami by muselo projít 8,33 člověka za minutu. Pokladny jsou 2, tempo průchodu vidím ... no prostě moc tomu nechápu.

Vlezné je 170,- Kč za osobu, k tomu kilo za focení. To platím se skřípěním zubů; přijde mi to fakt hodně a pro muzeum to musí být úžasný vejvar, protože samolepku fotografa pak vidím na každém druhém návštěvníkovi. A v oné, i dnes již legendárními Pelíšky proslavené, dopravní části hledí, fotí a radují se úplně všichni - bez rozdílu věku, pohlaví i rasy. Tu stovku za focení tedy patřičně čerpám, kladně hodnotím fakt, že spousta krásných "strojů" se zove Slavia (a žádný Sparta) potěší celý kmen Indiánů a ani mi moc nevadí ty davy, které se kolem všude a stále motají. Věřím tomu, že tady by se líbilo opravdu všem.

V této části muzea zůstaneme nakonec cca 3 hodiny a když vidím staré létající stroje nad parními vlaky přijdu si občas jako součást obrazů a grafik Kamila Lhotáka. Pak si dám cigárko, podělím se s chotí o kofolu a pokračujeme dál. Následuje sál s ukázkami z Technického muzea v Brně a potom část věnovaná fotografování (tady by taky bylo uspokojeno hodně z Vás). Následuje část věnovaná tiskařství (vzpomenu Boba a Jirky z Vizovic) a poté astronomie. Ta je velmi zajímavá a bezvadně udělaná. Nás už ale tlačí ... boty naštěstí ani ne ... čas. Problém s délkou pobytu v této části muzea za nás vzápětí vyřeší skutečnost, že tuto expozici nedlouho po nás navštíví i skupina mentálně postižených spoluobčanů. Jejich radost z návštěvy muzea je natolik upřímná, že někteří, bohužel, neudrželi stolici. Kolem je hrozný puch a my prcháme dále a výše ... tedy na část věnovanou architektuře. Jsou tady převážně projekty a sádrové modely různých návrhů přestaveb objektů, zejména z I. třetiny 20. století. Za chvíli dorazí i ti nevonící, a tak muzeum raději opouštíme.

Výhled od Letenského zámečku na Prahu je - stejně jako včera od hradu - bohužel stále většinově v oparu. Seběhneme tedy ke Štefánikovu mostu, na druhém břehu Vltavy se podíváme k Anežskému klášteru a vodárenské věži ze 17. století. Pak už jen metro, tramvaj a návštěvy dalších příbuzných ve Vršovicích a Malešicích. Zde i lehce zasportuji, protože starší z bratranců, takřka profesionální hráč stolního tenisu, má v bývalé panelákové sušárně stůl na ping pong. Přesto, že je údajně náhradníkem 2. náhradníka v 6. lize, jsem nakonec porážen. Chuť si pak, naštěstí, mohu spravit dobrým portským a myšlenkou, že jsem v ruce držel pálku za několik Palackých.

Foto: markyz63

Před půlnocí pak v Nebušicích zalehneme a Prahu opouštíme v sobotu 26.2., kdy už hned ráno teploměr ukazuje krásných, dá se říct už téměř jarních, -4 C. Nestihli jsme sice plánovaného Dürrera na Malé Straně, galerii v Domu U kamenného zvonu ani návštěvu Levných knih (jeden den prostě nějak chyběl), ale bylo to super a bylo toho asi tak akorát. Takže teď sice můžu trošku závidět kamarádce, která letěla na 3 dny do Londýna za tetičkou z Manchesteru, ale možnost návštěvy fajn příbuzných v Praze je taky nenahraditelná ...

PS: Úžasnou událostí je snaha ČD zvýšit komfort zákazníka na pražském hlaváči. Náhrada původních pokladen Centrem ČD je sice možná pro generálního ředitele ČD a jemu podobným úžasná, ale kdyby mi nějaký dobrák neukázal, že existují 2 zcela schované (opět underground) pokladny, kde se dají koupit lístky na vlak i bez 100 m fronty, tak nám ujel vlak.

(psáno na přelomu února a března 2011)

Poslední aktualizace: 9.4.2019
Praha maurská, škrétovská, technická (to hlavně) … a zmrzlá, II. část na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Praha maurská, škrétovská, technická (to hlavně) … a zmrzlá, II. část

Bydlení Na Výšinách
Pětadvacet hektarů zeleného prostranství, které se dnes nazývá Letenská pláň nebo jen Letná,…
Na věčné časy? Když Josif Stalin slavil sedmdesáté naro…
Na dnešní výlet pojedeme metrem na Vltavskou a odtud tramvají č. 1 nebo 25…
První zmínka o Letné pochází z roku 1261. Konkrétně jde o korunov…
Na dnešní výlet jedeme autobusem č. 196 nebo 197 na Smíchovské nádraží a…
Pražský metronom je významnou dominantou Prahy na letenské pláni.…
Počátky sbírání technických památek na území Čech souvisí se založením…
Návrší na levém břehu Vltavy od Holešovic a od Bubenče. Kopec se původně…
Národní zemědělské muzeum, jako instituce, vzniklo v roce 1891, kdy se v…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu nejen na…
Do Prahy jsme jeli autem, parkovat se dá přímo u muzea. Parkovné je myslím…
Do Prahy, Národního technického muzea. Myslím, že místo na Letné už každý…
Na dnešní výlet se vydáme do Národního technického muzea,které se nachází…
Letná je jedním z velmi navštěvovaných pražských parků. Důvodů je více,…
Planetárium v Praze zahájilo pravidelnou činnost 20. listopadu 1960. V ro…
Čechův most je desátým Pražským mostem na Vltavě. Patří snad k nejhezčím,…
Jedeme do hlavního města  naší republiky  podívat se na osobnosti z dnešní…
Královská obora Stromovka leží v sousedství holešovického Výstaviště mezi ulicemi Za elektrárnou, Nad Královskou oborou a slepým…
Pavilon navrhl ing. Vojtěch Krcha, železnou nosnou kostru dodala pražská …
Pražský Hrad
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je…