Putování tří generací dvou národností jedním státem

Po delší době si projedu v klidu části Rumunska, které zůstaly nepovšimnuté anebo jsem je jen zběžně "proletěl" při minulých návštěvách. Podrobným studiem průvodce je stanovena trasa, zajímavá místa a termín.Tentokrát ale nepojedu sám- společníkem bude Vlado. Protože jsme dosud spolu nejeli,mám obavy, zda se shodneme aspoň v režimu dne- snad to bude OK.

Je 30.6. ráno a poprchává-čekám před Lídlem(po domluvě) a rýsuje se zpoždění-startujeme o půl hodiny později do Trenčína na rychlík, který nás odveze do Košic. Navíc je před městem havárka, Vlado zůstává vzadu a vlak nestíhá- naštěstí jede za hodinku druhý. V Košicích se k nám přidává cykloturistka z Prahy, která využívá možnosti konečně navštívit vytoužený východ.Tím se z nás stává třígenerační mezinárodní(československá) skupina- já 58let čechoslovák(nar. a 36 let na Moravě), Vlado 37let- slovák a Daniela 21let-češka z Prahy.

Konečně jsme za městem, dáváme nejmíň na tři týdny "sbohem" domovu a vítají nás maďarské roviny. První noc je v lomu u Goncu, druhá v neobývaném domě za Nagykeckes- výborný úkryt před deštěm a poslední noc v Maďarsku. Překročení rumunských hranic ani nevnímáme- nikdo nás nestaví- a vcházíme do části Banát(což je historické pojmenování mokřin mezi řekami Timis a Mures plus kraj Oradea na řece Crisul Repede). Žije zde slovenská, maďarská, německá a srbská menšina. Po nezbytné výměně peněz jsou tu na uvítanou první kopečky a kopce a první noc v altánku u říčky Crisul Repede. Opouštíme hlavní na Cluj a stoupáme kolem přehrady za Remeti do Údolí pekla, které vymlela Riul Iadului. Z úbočí do ní stékají potůčky, tvořící peřeje a vodopády. Šotolinová úzká cesta je plná Ostrých kamenů- je div, že pláště odolávají. Za křižovatkou je už kvalitní asfaltka, ale i kruté kilometrové stoupání- 21% podle alpské klasifikace a první defekt- můj (doufám, že poslední). Pak už jen dolů- pastvina za Beius se nabízí jako tábořiště.

Ráno zvoní zvonce- je půl páté a asi se mi to zdá. Zvonění neustává, vykouknu ze stanu a zírám do velkých očí satana- je to kráva rohatá a je překvapená jako já. Je vlastně o hodinu víc(rumunského času) a pastevcům začíná šichta. Jednoho obdaruji kusem uzeného ovčího sýra- říká, že to je pro "kuťa"(psa), ale rychle ho před ním ukrývá...Kvapem zachraňujeme brašny, stany a věci před zvědavými a neodbytnými přežvýkavci- chutná jim vše neobvyklé- a vyrážíme zdolat průsmyk Vartop(1140m n.m.a 14%). Je pod mrakem a vrchol je v mlze, stoupáme každý podle svého. Po deseti kilometrech se objevuje vrchol a protože je vlezlá mlha a kosa(8°C), rychle dolů- ale jen teoreticky, cesta je samá díra a hrbol, rychlost do 15km/hod. Konečně Arieseni- u prvního "baru" stojím a čekám u horkého čaje na kolegy. Po hodince (bude sedm) to vzdávám a bivakuju na louce pod přístřeškem sám. Posílám SMS, kde jsem a ráno se setkáváme o 5km dál- začíná pršet. Za průsmykem Vartop vjíždíme do Transylvánie (latinsky "Za lesem"), známé díky Bramu Stokerovi jako Drákulův domov- bohužel mylně, Vlad Tepeš byl jedním z valašských vládců a sídlil převážně tam. Představu divoké země potvrzují strhující přírodní scenerie turdské a bicazské soutěsky, vysoko položené průsmyky, temné a hluboké lesy s medvědy a divočáky, jeskyně a horská údolí s dravými řekami, ve kterých se ochlazují buvoli.

Jedeme podél Ariesul Mare krásným údolím, míjíme přehradní jezero (radostná událost-přestalo pršet a vidíme sluníčko!), na další přehradní hrázi se pracuje- a je tu odbočka na Rosia Montana(zlaté doly a muzeum dolování zlata). Transylvánie byla v dávných dobách důležitým nalezištěm zlata- našly se tu voskové tabulky, dokladující podrobnosti o těžbě zlata Římany. Tyto a jiné předměty, doklady a fotografiee se nalézají právě v muzeu, kde si je prohlédneme. Součástí muzea je i návštěva části štoly s ukázkou primitivních kutacích předmětů a na louce před štolou jsou k vidění zařízení na drcení a rozemílání zlatonosné horniny- od dřevěných bucharů po železné, pracující na stejném principu. V budově muzea shlédneme model dolu, záběry z těžby, dopravy a zpracování rudy, předměty k tomu používané a zlatinky. Poté vystoupáme na "náměstí" k zaslouženému odpočinku, občerstvení a poradě kudy dál. Možnost zkratky k čedičovým skaliskům Detunata zavrhujeme pro déšť a neprůchodný terén-vracíme se na hlavní a pokračujeme na Alba Iulia. V centru města se nachází pevnost Karlsburg (jejíž obvod má tvar hvězdy), postavená 20000-ci nevolníky(1715-1738) s katedrálou sv.Michala (Hunyadyho hrobka) a pravoslavnou katedrálou (byla zde korunovace krále Ferdinanda a královny Marie). Budovy pevnosti jsou využívány k civilním účelům. Za městem, těsně před Sebešem, je vidět vlevo zemní pyramidy Ripa Rosie. Dovede nás k nim polňačka- sluníčka využíváme na vysušení mokrých věcí a prohlídku. Jde o největší lokalitu zemních pyramid z červených oligocéních pískovců a slepenců. Stěna je široká 800 a vysoká 125 metrů. Město Sebeš vzniklo jako středisko kožedělného průmyslu v 15-tém stol. Odtud cesta pomalu stoupá a za Sugagem se vine proti proudu řeky Sebesul údolím, dělícím pohoří Sebeš od Cibinului a Lotru. Vytoužený vrchol průsmyku Tartarau(1678m n.m.) je tu- začíná klesání do Obírsia Lotrului(1140m n.m.). Tu dnes naše cesta končí v místním "kempu" po dobré večeři. Jdeme spát zavčasu- zítra čeká nejvyšší vrchol našeho putování- sedlo Pasul Urdele(2228m n.m.)!!!

O páté ráno je jen 8°C, ale bude líp.Než vyjedeme, nesměle vykukuje a začíná hřát sluníčko. Za odbočkou začíná stoupání trochu nesměle, ale o pár kilometrů přitvrzuje a začínají serpentýny. Po 15-ti km konečně nahoře-krásné výhledy na všechny strany, kolem samé vrcholy hor a pohoří a dolů se klikatící silnice- těšíme se na sjezd. Tu se na protějším vrcholu něco zableskne- je to auto a na naše zděšení míří dolů!!! Vrchol je právě ten protější kopec, který následuje po sjezdu z 2150m na 1970m a tříkilometrovém stoupání(obojí přes 17%) na konečných 2228m n.m. Další půlhodinka "dřiny" a stojíme KONEČNĚ na Pasul Urdele- je náš!!! Nezbytné vrcholové foto a už prověřujeme brzdy v 10-ti kilometrovém klesání do Novaci. Usínáme za Baia de Fier u říčky, už ve Valašsku(rumunsky Tara Romaneasca-Země Rumunů)- země, jejímž vládcem byl i Vlad Tepeš (Dracula). Zachovalé podhůří Karpat je dodnes nezničené průmyslem, s mnoha kláštery a kostely. Za slunného a teplého rána si prohlédneme kláštery v Polovragi a Horezu. Klášter v Polovragi je relativně malý, ale pyšní se kostelem Bolnita(z r.1736) s freskovou výzdobou na venkovních i vnitřních stěnách. Za skalní stěnou nedaleké soutěsky je polovragská jeskyně(o níž se říká, že byla sídlem Zalmoxise-hlavy dáckého božstva). Horezský klášter leží tři kilometry za městečkem, položeným mezi jabloňovými a švestkovými sady, ořešáky a divokými šeříky, kde žije velké množství sov(huhurezi), které mu daly jméno. Je to největší komplex staveb ve Valašsku od Brincoveana. Po obvodu čtverce jsou obytné a užitkové budovy kláštera, uprostřed stojí Velký kostel(r.1693),jehož vstup zdobí 10 sloupů a vyřezávané dveře z hrušňového dřeva. Den končí koupelí v říčce Topolog u Tigveni a osvěžujícím spánkem.

Po 11-ti kilometrech nás vítá Curtea de Arges- druhé hl.město Valašska. Na Transfagarašské magistrále(25km severně)leží ves Arefu a nad ní se tyčí zřícenina pravého sídla Vlada Tepeše-Draculy. Byl postaven na skalním útesu(r.1457)a jedinou přístupovou "cestou" je 1400 příkrých schodů vytesaných ve skále. Třetina hradu se v r.1888 zřítila a zůstaly je dvě věže a část hradeb. Z okna hranolovité věže podle pověsti skočila do hlubin Vladova žena při obléhání Turky- aby jim nepadla do rukou. Vlad se zachránil na koni, jemuž otočil podkovy(podle jiné verze měly podkovy tvar kravských kopyt) a tak zmátl pronásledovatele. Klidné putování se změní za Godeni- po vjezdu na hlavní cestu na Brasov se provoz aut zvýšil, naštěstí má silnice metrový pruh pro povozy, ve kterém je celkem bezpečno. Rumunšťí řidiči jsou velmi ohleduplní- vždy na nás krátce zatroubí (krátce brnknou na klakson), abychom věděli, že jsou za námi. Nikam nespěchají- jsou zvyklí, že se kdekoliv za zatáčkou může objevit dobytek, který si z aut nic nedělá a klidně si jde po silnici jako po louce. Nikdo si nedovolí jej vytlačit či zahnat troubením- to by nemuselo dobře skončit(pro auto). V Rucaru si dopřáváme teplé večeře v místní restauraci a pohodlné postele s teplou koupelí v nedalekém motelu (5€/os/noc).

Za polojasného a teplého počasí se přes průsmyk Gavala(1290m n.m.)vracíme do Transylvánie a po pár kilometrech vidíme majestátný "Drákulův" hrad. Před ním se vine dlouhý had nedočkavců, čekajících na prohlídku. Protože víme,že Vlad tu nikdy nežil, prohlédneme si stavbu zvenčí a pokračujeme dál. Obejdeme Brašov a pokračujeme na Sighisoaru. Na noc nás přichýlí stavba u cesty za Maierus, s potůčkem zvoucím ke koupeli.

U pramene
U pramene  •  Foto: janlaik

Ráno stoupáme přes sedlo Bogata(620m n.m.) a saské vesnice s opevněnými kostely. Bunesti má kostelní věž zvanou Špeková a dodnes se v ní skladuje slanina- Saschitzu dominuje pevnost na kopci a samostatná věž opevněného kostela ve vsi. V Sighisoare se narodil Vlad Tepeš-Drakula (r.1431) v pevnosti s původně 14-ti věžemi, pojmenovanými podle cechu, který za ně zodpovídal- dnes jich je devět. Před městem odbočíme ve Vanatori doleva na Odorheiu Secuiesc a končíme v Lupeni pod střechou seníku- bez Vlada, který odbočil a motal se po cestách necestách, aby se s námi ráno spojil v následující vesnici.

Kolem poledne míjíme solné doly v Praidu a stojíme u Lacul Ursus(solného jezera s lázněmi) v Sovatě. Posilněni a odpočati zvládneme průsmyk Bucin(1287m n.m.)levou zadní- na Pangarabi(1256m n.m.) za Georgieni už je třeba i pravá a je tu Lacul Rosu. Jezero vzniklo sesuvem svahu do říčky, jejím přehrazením voda zatopila okolní lesy- uhynulé stromy dodnes ční z vody jako varování. V okolí je množství stánků s cetkami a specialitami k jídlu- všude je slyšet maďarštinu- nacházíme se v oblasti maďarské menšiny. Za jezerem opouštíme Transylvánii a vjíždíme do Moldavska. Následující soutěska Bicaz je úchvatná kolmými skalními stěnami, tyčícími se do výše 100-150m a šířkou jen asi 10m. Vejde se sem právě cesta a tok říčky- místy je cesta vyhloubena do skály. Asi uprostřed se rozšiřuje na přibližně 20m a ty jsou využity na primitivní tržnici s lidovými výrobky ze dřeva, kůže a vlny. Po pár kilometrech jsme konečně v teple slunečních paprsků a stoupáme ke hrázi přehrady Izvorul Muntelui. Silnice vede po pravém břehu a na konci vodní hladiny táboříme.

Probouzíme se do jasného, teplého a slunečného rána a na rozcvičení sedýlko Petru Voda(900m n.m.) Pro nezájem spolucestujících a nutnost zajížděk rušíme návštěvu klášterů Agapia a Neamt- zůstává Humor, který si nechci nechat ujít. Projíždíme Targu, Vanatori Neamt ve Vadu Moldoveu sledujeme tok řeky Moldova- samozřejmě proti proudu- tedy stoupáme. U této řeky táboříme po necelých 100km-ech. Druhého dne dopoledne přátelé "přetrpí" 10-ti kilometrovou zajížďku ke klášteru Humor. Klášter tvoří vlastně hl. budova se vstupními vraty a překrásně malovaný(zvenčí i uvnitř) dřevěný kostel uprostřed. Poprvé platím vstupné(6leu=1,5€) a dostávám zástěru na zahalení příliš "obnažených" nohou, které by asi pohoršovaly polonahé světce na obrazech. Po prohlídce a odfocení se vracíme zpět na hlavní a pokračujeme na Campulung Moldovesec.

Opět po ránu-už se to stává pravidlem- sedlo Mestecanis(1096m n.m.) a klesání na odbočku, která vede souběžně s ukrajinskou hranicí. Mírné stoupání proti proudu Bistrity je za příjemných 20°C pohodové, ale za Cirlibabou se o pár procent zvýší a po dalších 13km-ech Bistrita uhýbá a začíná nářez- stoupání na druhý nejvyšší bod cest- průsmyk Pasul Prislop(1416m n.m.). Máme už něco v nohách, takže jsme nahoře na jeden zátah. Tu je množství stánků se vším možným i nemožným, chata s občerstvením(čímž nemůžeme pohrdnout) a hafol rumunských "piknikářů"- je totiž neděle a to si místní nesmí nechat ujít. Linoucí se vůně opékaného masa a ryb se mísí s pivním a cujkovým(domácí pálenka) parem, do toho řve muzika z rádia v jednom autě- prostě typické rumunské posezení s přáteli v přírodě. Opouštíme průsmyk, s ním i Moldavsko a vjíždíme do kraje Maramureš. Moisei je vesnice s podobným osudem jako Lidice a Baláže. V r.1944 tu ustupující maďarská vojska postřílela 29 obyvatel a ves vypálili. Za vsí přenocujeme u říčky Iza po předchozím "vystoupání" do sedýlka(524m n.m.) a následujícím sjezdu.

Bicaz Chei
Bicaz Chei  •  Foto: janlaik

Dnes výjimka-žádné sedlo ani průsmyk po ránu, jen klesání podél řeky Iza malebným údolím, narušeným nevkusnými stavbami honosných sídel městských zbohatlíků vedle původních skromných staveb- jen vyřezávaná vstupní vrata zůstala zachována, ale vůbec neladí s novostavbami. Opět se napojujeme na hlavní ve Vadu Izei. V Sighetu Marmatiei je věznice, která byla za Ceauseška obávanou pro politicky neposlušné. Po r.1997 byla přejmenována na Světový pomník totality a funguje jako muzeum. Severně nad městem byla hranice Zakarpatské Ukrajiny a nejvýchodnější cíp Československa. V Sapante stavíme na "Veselém hřbitově", který je plný(kolem 800) pestře pomalovaných záhlaví s vyřezávanýmí portréty zemřelých nebo obrazy z jejich života, doplněného veselýmí říkankami, vytvořenými Patrasom(místní řezbář). Některé jsou pádné a jadrné:"I ten, kdo měl prachy, musel umřít taky!","Byl zabit ve válce proklatým Maďarem","Bůh odpustí ti, milý synku,že podřízl jsi svou maminku"ap. Před domy na lavečkách sedí babičky a spřádají vlnu pomocí vřeténka či tkají koberce na dřevěnyých stavech a přitom plkají se sousedkami přes ulici. Dědkové zase hrají karty či šachy a popíjejí vinný střik nebo cujku a klábosí. Život se odehrává především na přídomí- na lávkách na ulici před domy- škrabou se brambory a čistí zelenina, škubou husy a slepice- prostě všechny domácí práce a přitom se probírají novinky. Není to už tak přirozené, jako při první návštěvě(1997)-už to je "divadlo" pro turisty, kterých je tu záplava. Tur. ruch paradoxně zničí to, proč sem turisté jezdí- nezapomenutelná atmosféra a kolorit venkova, jinde už nevídatelný!

Probouzíme se do posledního dne v Rumunsku- opět jasného a teplého. Sjíždíme z hor Maramureše k Satu Mare a za Peteou se loučíme s Rumunskem a vjíždíme do Maďarska. Za Nyíreyházou poslední noc v Maďarsku a druhý den v podvečer už na Slovensku- v Milhosti- usínáme na podiu hřiště(za restaurací a školkou). Protože je celkem pěkně, je rozhodnuto pokračovat po svých až domů- přes Moldavu, Rožňavu, Telgárt, Brezno, B.Bystricu, Žiar, Žarnovicu a Velké Pole. První den dorážíme za deště(pěkné počasí skončilo úderem dvanásté) do Vlachova, kde se ubytujeme na koupališti v tur.ubytovně(7€/os/noc). Pak vystoupáme- už za sluníčka- na Sorošku, Vernár a noc na tábořišti vodáků u Hronu před Sl.Lupčou bude poslední pod stanem. Na salaši Stráže u Zvolena doplňujeme kalorie haluškami a potom vystoupáme na Penhýbl za V.Polem-spouští se opět déšť. V pláštěnkách přijíždíme do Partizánského, kde v hale zakončíme putování hodnocením u teplého čaje.

Celkem 2350km, 23156m nastoupaných za 24 dnů(což je průměrné 1%-ní stoupání)a 240€-to je suchá bilance čísel. Zážitky, strasti i slasti putování, atmosféra, viděné, osobní pocity a vnímání, "vůně" krajiny- to je to, co se nedá popsat slovy, co je uloženo navždy v nás a co se nezapomíná. Je to osobitý duch Rumunska, který rychle mizí a nahrazuje jej honba za majetkem, nevkusné stavby a ruch v kdysi poklidných malebných a typicky rumunských dědinkách. Proto byla tato cesta poslední- to, co tu bude za pár let, je možné vidět všude. Kvapem mizí ta nevtíravá atmosféra vlídnosti, pohostinnosti a přátelství- změnila se na výdělečnou činnost, kde se platí i za vlídné chování. Je to vidět ve všech postkomunistických státech- výjimky se však ještě najdou a to je dobře!!!

foto: www.picasaweb.google.com/hudjanko

trasa: http://www.gpsies.com/mapThumb.do?username=bi-cyklista

Poslední aktualizace: 7.5.2012
Putování tří generací dvou národností jedním státem na mapě
Autor: janlaik

Příspěvky z okolí Putování tří generací dvou národností jedním státem

Debrecen
Třetí největší město Maďarska mávíce než 200000 obyvatel leží na východním…
Na silnici č.19B mezi městy Marghita a Simleu Silvaniei leží vesnice Ip (maďarsky Ipp). Kostel není přímo u silnice, ale jeho kopu…
Před pár lety se sedmičlenná parta vydala na cestu Do Rumunska,…
Před pár lety se sedmičlenná parta vydala na cestu Do Rumunska, do čes…
Před pár lety se sedmičlenná parta vydala na cestu Do Rumunska, do…
Letiště Oradea (OMR) spadá pod město Oradea, k…