Výlet do Panenského Týnce

Panenský Týnec

Sobota 7.2.2015 nás probudila nádherným slunečným svitem a tak jsme nelenili a vypravili jsme se na výlet do Panenského Týnce,o jehož podivuhodném nedostavěném chrámu jsme často slýchali.

Proč Panenský?

Habart ze Žerotína, zde založil pro sestry panny klarisky ženský klášter. Kolují dohady, že tu měla být pochována i Anežka Česká.V roce 1382 klášter vyhořel a záhy byl znovu obnoven. Klarisky obývaly klášter do roku 1420, kdy se přestěhovaly do Prahy, utíkaly před husity.

Městys Panenský Týnec leží v Přírodním parku Džbán na Lounsku, v Ústeckém kraji.Toto městečko vzniklo v prostoru,kde podle archeologických nálezů bylo kdysi staré prehistorické sídliště.

Na návsi stojí kostel sv.Jiří. Původně byl menší,v pozdější době byl přistavěn. Datum jeho založení se traduje okolo r.1312-1318 a měl jej údajně založit Plichta ze Žirotína. Plichta ze Žirotína byl manem krále Václava I. a zakladatel hradu Žirotína,jehož nepatrné zbytky se nachází nedaleko Panenského Týnce..

Vedle kostela se nachází kaple sv.Jana Nepomuckého.

Brána
Brána  •  Foto: hessyee

Zvláštní pocit na vás dýchne v nedostavěném gotickém klášterním chrámu Panny Marie ze 14 století. Svojí uměleckou hodnotou se řadí k nejdokonalejším českým památkám a také se zde podle psychotroniků nachází silné energetické místo s léčivými účinky. Chrám se skládá z 21 metrů dlouhého kněžiště, nedokončené stěny mají na výšku asi 20 metrů. Za husitských válek však byla stavba přerušena a objekt pobořen. Po Bílé Hoře byla nadobro stavba zastavena a nedostavěný chrámzůstal torzem. Chrám měl být původně třílodní. Ucelená část tedy není chrámová loď, ale jen výběžek s kněžištěm.
Pozitivní zóna v chrámu svým tvarem připomíná kříž. Spirituální síla se zde prý skrývá v kamenných zdech kostela. Známý psychotronik a spisovatel Stanislav Brázda naměřil v prostorách chrámu pozitivní zónu číslo 8, tedy nejsilnější, uzdravující. Pozitivní zóna zde tlumí deprese, přináší dobrou náladu, elán a radost ze života, pomáhá nemocným. V roce 1744 byla k nedostavěnému chrámu přistavěna barokní zvonice, v jejím přízemí se nachází krámek s upomínkovými předměty.

V bývalém klášteře řádu Klarisek jsou v současnosti kanceláře městského úřadu, obřadní síň a knihovna.

V obci se nachází bývalý pivovar, částečně opravený, ale zřejmě na větší renovaci nejsou finance. Prý se v prostorách pivovaru pěstuje hlíva ústřičná.

Zašli jsme i na místní hřbitov , kterému dominuje hrobka Jana Tuscaniho, z roku 1800, majitele Týneckého panství.

A protože nám pořádně vyhládlo, zašli jsme na oběd do penzionu na Pile, Velmi pěkné velké prostory , je možno se zde i ubytovat a to jídlo ! Měli jsme jitrnici a jelítko, tlačenku i ovar, prejt, k tomu výborný chléb, prostě lukulské hody. Zapíjela jsem nealko, muž pivkem, z toho plyne kdo byl chudák řidič.

Chrám  •  Foto: hessyee

Ještě jednou jsem s foťáčkem oběhla chrámové prostory, postupující sluce a stíny tvořily nádherné obrazce a vrátili jsme se k parkovišti.

Byl to krásně prožitý den a mohu říct, že jsem byla velmi pozitivně naladěná, nevím zdali tím působením v chrámu, nebo slunným dnem, zřejmě obojím.

Je podivuhodný osud každé vsi, města, KRAJINY a když nahlédneme do historie , jsme zase o něco bohatší.

Poslední aktualizace: 4.3.2015
Výlet do Panenského Týnce na mapě
Autor: hessyee

Příspěvky z okolí Výlet do Panenského Týnce

Pomník obětem 1.a 2.světové války v Panenském Týnci
Pomník obětem 1. a 2.světové války v Panenském Týnci.          …
Za tajemnem a energií do nedostavěného kláštera Klarisek v Panens…
Kostel sv.Jiří v Panenském Týnci.               Asi tak na poloviční cestě mezi Chomutovem a Prahou se nachází malé městečko Panenský Týnec.Toto…
Na dnešní výlet se vydáme autobusem č. 389 z Nádraží Veleslavín, zastávka…
Panenský Týnec - kaple sv.Jana Nepomuckého
Panenský Týnec-kaple sv.Jana Nepomuckého               Historie kaple sv.Jana Nepomuckého není až tak přesná a tudíž kdo ji postavil a kdy lze se…
Obec v dávných dobách ležela na tzv."Královské cestě" z Prahy do Lipska. Dnes je v obci k vidění Kostel sv. Jiří na návsi s…
Vozem nebo autobusem,vlak tam nejezdí.Nejbližší zastávka 4km…
Panenský Týnec - nedostavěný kostel kláštera Klarisek
Velmi oduševnělé místo, které by si neměl nechat ujít opravdu žádný…
Nevelké zříceniny gotického hradu Žerotín stojí na nízkém návrší nad stej…
Autem dorazíme do Loun z Prahy cca za hodinku. Ale ještě než dorazíme do Loun, uděláme si krátkou zastávku v Panenském Týnci. V…
Výlet do míst, kde se nacházejí megalitické památky, do tak zvaného…
Obec Zichovec leží 13 km severozápadně od města Slaný, v blízkosti…
Drobná sakrální památka stojí u křižovatky cest poblíž bývalého větrného mlýna nad Donínem. Boží muka mají kamenný kruhový základ se čtvercovým soklem, na kterém je kulatý sloup…
V lesní části nazvané U zabitých stojí téměř zapomenutý pomníček zastřeleného mysliveckého mládence. V roce 1865 se zde navzájem zastřelili myslivecký mládenec a pytlák. Původně…
Nejen v Nizozemsku, ale i u nás stávaly větrné mlýny. J…
Zámek vznikl roku 1697 na místě vodní tvrze, zpustošené a opuštěné po tři…
Pojedete-li po silnici z Klobuk do Peruci na hranicích Středočeského a…
Poblíž obce Klobuky na Slánsku stojí největší český menhir, známý pod…
Putování začneme v obci Klobuky. Tato obec leží mezi městy Louny a Slaný. Cesta vede po místních silnicích z Klobuk přes Panenský…
Menhir Zkamenělý pastýř je největším menhirem, který se nachází na území České republiky. Jedná se o přibližně 3,5 metrů velký kamen…