Dolní Poohří = Lounsko a Žatecko

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní

Autem dorazíme do Loun z Prahy cca za hodinku. Ale ještě než dorazíme do Loun, uděláme si krátkou zastávku v Panenském Týnci.

V Panenském Týnci si nenechte ujít návštěvu Kláštera klarisek. Jeho součástí je nedostavěný kostel, který na vás zapůsobí až mystickou atmosférou. Ta byla v době naší návštěvy podtržena krásně modrou oblohou, po které se až neskutečně rychle proháněly bílé mraky – stojíte uprostřed nedostavěného kostela, váš pohled směřující vzhůru k nebesům je orámovaný torzem sakrální stavby, každým kouskem těla vnímáte zvláštní atmosféru tohoto místa a momentu …tatííí já mám žízeň – tato naléhavá situace vyžadující neodkladné řešení vás vytrhne z „přiblblého“ zírání na mraky.

Louny

Foto: Bekmen

Do Loun je to z Panenského Týnce už jen necelých 10 km. Zaparkovat můžeme buď na placeném parkovišti přímo na náměstí, nebo zdarma v některé z uliček. Na náměstí také najdeme Informační středisko. Z pohledu zázemí pro návštěvníky jsou na tom Louny poměrně dobře. Není problém se tu nejen dobře najíst, ale také slušně ubytovat – např. nově zrekonstruovaný Hotel U Daliborky www.udaliborky.cz vám poskytne ve skutečně výborné kvalitě oboje.

Dominantou Loun je Chrám Sv. Mikuláše. Uvnitř chrámu je unikátní dřevěný oltář. Jde opravdu o monstrózní řezbářské dílo (výška cca 17 metrů). Jeho unikátnost spočívá také v nepoužití barev k finální úpravě jeho vzhledu – oltář má tedy vzhled čistě přírodního dřeva. Za tuto nádhernou vlastnost nevděčí oltář svým tvůrcům, ale svým investorům. Samotná výroba stála ve své době astronomických 9000 zlatých – na barevnou výzdobu tak již nezbylo. A je to dobře, protože oltář krásně zapadá do jednoduché, čisté architektury kostela. Pro turisty má kostel ještě další skvělou možnost využití – a to svoji věž. Na ní vyjdete po 184 schodech a je odtud krásný výhled na město, řeku a široké okolí! Věž kostela hrála v historii města důležitou roli pozorovatelny (jak táhla nějaká vojska na Prahu, zaručeně se stavila i v Lounech). Ve věži byl ale v minulosti umístěn i archív, nebo městská kasa.

Žatec

Foto: Bekmen

Žatec to je město chmele a piva. Chmel se zde pěstuje již tisíc let a historie i současnost města je s touto komoditou nedílně spjata. A pokud jsme se v Lounech rozloučili s městem pohledem z věže kostela, v Žatci můžeme pohledem na město z radniční věže začít. Schodů je tu jen 140 a „výstup“ je o poznání snadnější. Cestou vzhůru minete hodinový stroj a následný výhled na pěkné rozlehlé náměstí na straně jedné a České Středohoří na straně druhé, vás odmění za již druhý výstup v jednom dni. Z radniční věže také uvidíte náš další cíl – opět věž, tentokrát moderní s názvem Chmelový maják. Ten patří k Chrámu Chmele a Piva – jedné z turistických dominant města. Protože je chmel pro Žatec opravdu vším, dočkala se současná generace toho, po čem toužilo již x generací dřívějších. Důstojný stánek plodině, které město vděčí za svoji existenci, minulost a věhlas. Od Radnice je to k „Chrámu“ kousek. Cestu si zpestříme návštěvou Klášterní zahrady – příjemné místo ke chvilce odpočinku, které nabízí dětské hřiště, voliéru s ptactvem, výběh pro drobné zvířectvo (děti si tak mohou pohladit ovci či kozu) nebo bylinkovou zahradu.

Chrám chmele a Piva se skládá z několika částí. Začal bych Chmelařským muzeem. Tady se návštěvník dozví opravdu vše o chmelu – o historii a způsobech jeho pěstování, technologii sušení, nebo balení. Rozsáhlá expozice zabírá 3 patra muzea a nejeden „pamětník“ si tu opráší vzpomínky na tu svoji chmelovou brigádu. Muzeum je opravdu pěkné a jeho návštěvu mohu doporučit jak pamětníkům, tak i těm mladším. Ti mladší ale určitě ocení návštěvu již dříve zmíněného Chmelového majáku. Na věž se dostanete buď po schodech, nebo pohodlně výtahem. Ve výtahu vás navíc čeká multimediální 3D projekce, při které se proletíte na městem…

Pro ty z vás, kteří trpí závratí, ale maják nebude zrovna to pravé (podlaha je tvořena z průhledných kovových roštů). V sousedství majáku tedy můžete navštívit Labyrint – bludiště tvořené z pytlů (z důvodu požární ochrany neobsahují chmel, ale skelnou vatu). Pokud nezabloudíte, čeká na vás na konci poklad – největší skleněný chmel od sklářů z Nového Boru.

Pokud uslyšíte cinkání, nechte se vést zvukem a dorazíte k Chmelovému orloji – ten je sice menší než ten na Staroměstském náměstí, ale zase se tu nebudete tak mačkat.

Co by to bylo za Chrám chmele a piva, kdyby tu chyběl Pivovarský restaurant. Jak musím vše výše uvedené pochválit a doporučit k návštěvě, tak u Pivovarského restaurantu tak bohužel učinit nemohu. Paradoxně je největší slabinou celého Chrámu. Pivo tu mají dobré, to ano – ale…asi se ho nedočkáte. Personál i celá organizace restaurace podali při naší návštěvě tragický výkon a kuchař nás o svých kvalitách také nepřesvědčil. Škoda, protože potenciál má toto místo obrovský – snad se v budoucnu zlepší!

Nový Hrad – Jimlín

Foto: Bekmen

Cestou ze Žatce se určitě zastavte na Novém Hradě v obci Jimlín. Jde o zámek ve vlastnictví Ústeckého kraje, který již 4. rokem prochází nákladnou rekonstrukcí. A nutno dodat, že rekonstrukcí velice zdařilou. Kastelán nás uvítal větou: „nečekejte žádné Konopiště, naše prostory ještě nejsou zaplněny mobiliářem“. A měl pravdu, ale vidět krásný zámek, jak se mění, jak těží z práce a nadšení svého kastelána (a pochopitelně i investic Kraje) – to potěší. Ono tedy také není úplně pravda, že by v interiérech nebylo nic k vidění. V jednotlivých sálech jsou krásně malované stropy, mají bohatou štukovou výzdobu. Exponáty ze zámecké kuchyně, truhlárny, prádelny, nebo včelí úly odkazující na bohatou tradici regionálního včelařství vás zajisté také potěší a zaujmou. Některé části zámku jsou již dokončené – např. kaple ve které jsou pořádány svatební obřady. V příštím roce bude pro zájemce možnost na zámku i přespat (dokončují tu zámecké apartmány). Cena za nocleh sice ještě není stanovena – ale rozhodně to prý nebude nic přehnaného! No a mít na zámku svatbu a prožít tu i svatební noc, tomu určitě mnoho nevěst neodolá.

Návštěvu zámku symbolicky zakončíme na věži, dnes již 4. – také odtud je pěkný výhled – na zámek, do okolí a na České Středohoří.

Přejme Novému Hradu hodně spokojených návštěvníků, novomanželů a všem našim památkám tak nadšené kastelány a starostlivé majitele…

Jak již bylo zmíněno výše, v Lounech pak stojí za zmínku např. hotel U Radnice - www.hoteluradnice.cz

Velice se mi líbilo na zámku Nový hrad a výhledy ze všech 4 věží

Několik odkazů na stránky z tohoto kraje:

www.branadocech.cz

Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Dolní Poohří = Lounsko a Žatecko

Za nedostavěným klášterem
Vozem nebo autobusem,vlak tam nejezdí.Nejbližší zastávka 4km…
Panenský Týnec - nedostavěný kostel kláštera Klarisek
Velmi oduševnělé místo, které by si neměl nechat ujít opravdu žádný…
Obec v dávných dobách ležela na tzv."Královské cestě" z Prahy do Lipska. Dnes je v obci k vidění Kostel sv. Jiří na návsi s…
Kostel sv.Jiří v Panenském Týnci.               Asi tak na poloviční cestě mezi Chomutovem a Prahou se nachází malé městečko Panenský Týnec.Toto…
Pomník obětem 1. a 2.světové války v Panenském Týnci.          …
Na dnešní výlet se vydáme autobusem č. 389 z Nádraží Veleslavín, zastávka…
Za tajemnem a energií do nedostavěného kláštera Klarisek v Panens…
Panenský Týnec - kaple sv.Jana Nepomuckého
Panenský Týnec-kaple sv.Jana Nepomuckého               Historie kaple sv.Jana Nepomuckého není až tak přesná a tudíž kdo ji postavil a kdy lze se…
Panenský Týnec   Sobota 7.2.2015 nás probudila nádherným slunečným…
Drobná sakrální památka stojí u křižovatky cest poblíž bývalého větrného mlýna nad Donínem. Boží muka mají kamenný kruhový základ se čtvercovým soklem, na kterém je kulatý sloup…
Nejen v Nizozemsku, ale i u nás stávaly větrné mlýny. J…
Nevelké zříceniny gotického hradu Žerotín stojí na nízkém návrší nad stej…
Zámek vznikl roku 1697 na místě vodní tvrze, zpustošené a opuštěné po tři…
V lesní části nazvané U zabitých stojí téměř zapomenutý pomníček zastřeleného mysliveckého mládence. V roce 1865 se zde navzájem zastřelili myslivecký mládenec a pytlák. Původně…
Výlet do míst, kde se nacházejí megalitické památky, do tak zvaného…
Obec Zichovec leží 13 km severozápadně od města Slaný, v blízkosti…
Pojedete-li po silnici z Klobuk do Peruci na hranicích Středočeského a…
Putování začneme v obci Klobuky. Tato obec leží mezi městy Louny a Slaný. Cesta vede po místních silnicích z Klobuk přes Panenský…
Poblíž obce Klobuky na Slánsku stojí největší český menhir, známý pod…
Menhir Zkamenělý pastýř je největším menhirem, který se nachází na území České republiky. Jedná se o přibližně 3,5 metrů velký kamen…