Vysoké Taury

Přes ledovec na Grossvenediger - 3674 m.n.m. Na hranicích mezi Tyrolskem, Korutany a Salcburskem se táhne horský hřeben zvaný Vysoké Taury ( Hohe Tauern). Toto pohoří je pokládáno za jedno z nejpůsobivějších v Evropě. Může se pochlubit takovými pohádkovými štíty jako Grossglockner (3798 m.n.m.), což je nejvyšší a nejznámější hora v Rakousku a Grossvenediger (3674 m.n.m.), který je třetí nejvyšší horou rakouských Alp. Výstup z tauernského údolí Gschlöss od severovýchodu přes ledovec Keesboden na vrchol Grossvenedigru je velice hezkým zážitkem, přestože není technicky příliš náročný. Výchozím místem je chata Matreier Tauernhaus na okraji údolí, u potoka Geschlössbach, u níž je placené parkoviště. Příjezd sem je možný po trase Wien, Graz, Klagenfurt, Villach, Lienz, Matrei směrem k silničnímu tunelu Felbertauern. Dva kilometry před jeho vjezdem odbočuje silnice vlevo k parkovišti. Z Čech je možná cesta přes Salzburg na Zell am See a placeným tunelem Felbertauern (120 šilinků) na druhou stranu horského hřebene. Od chaty Matreier Tauernhaus ve výšce 1511 m.n.m. tedy sejdeme po značené cestě k potoku Gschlössbach, který překročíme a asi po sto metrech na křižovatce turistických cest odbočíme Doprava a pokračujeme po turistické cestě č. 925 údolím Tauerntal ( označník cesty Matrei – Innergschlöss). Po chvíli se cesta stáčí mírně doleva a začíná stoupat v příkřejších serpentinách na návrší Hohe Achsel ve výšce 1701 m.n.m. Vpravo dole jsou vidět staré dřevěné salaše a domky, které působí velice malebně. Sestupujeme zpět k potoku mezi skalními bloky a podél něj pokračujeme k dřevěné lávce a přejdeme na širokou cestu po pravém břehu potoka. Po chvíli jsme u dřevěných domků osady Innergschlöss, ležící v závěru překrásného údolí, nad nímž se leskne bílý trojúhelník ledovce Schlatenkees. Po přestávce u horského hostince Venedigerhaus vyjdeme údolím po pravém břehu potoka cestou č. 902 B a po dvou kilometrech opustíme u rozcestníku širokou cestu a dáme se vlevo směrem na chaty „Prager Hütten“ stále cestou 902 B. Přejdeme můstek přes potok Wildbach a začínáme stoupat ohyby a serpentinami přes travnaté svahy i skalnaté úseky. U rozcestníku pokračujeme rovně k již viditelné chatě Alte Prager Hütte, která se zdá být velmi blízko, ale ještě to k ní chvíli potrvá. Chata je již pro turistiku uzavřena, je opuštěná a začíná chátrat, takže pokračujeme dál po cestě č. 902, odkud nás k chatě Neue Prager Hütte čeká ještě 300 výškových metrů, asi hodinka chůze kamenitým svahem. Překračujeme potok, vytékající z ledovcového jezírka a konečně jsou tu poslední metry stoupání a jsme u chaty, ve výšce 2796 m.n.m., odkud se naskýtají překrásné výhledy na ledovec a okolní horské štíty. Tento výstup z údolí k chatě měří asi 12 kilometrů a překonáme při něm 1200 výškových metrů, což pro tento den rozhodně stačí.Na chatě, patřící Německému alpskému spolku je možno se ubytovat, cena v noclehárně tu pro člena Alpenvereinu činí 85 šilinků, ostatní platí 170 šilinků, polévka 50 šilinků, jídlo kolem 100 šilinků. Druhého dne zrána vyrazíme k ledovci, neboť dnešek patří výstupu na Grossvenediger. Nejprve sejdeme značenou cestou kamenitý svah pod chatou a dostaneme se ke sněhovému poli pod skalním hřbetem po pravé straně. Vzhledem k tomu, že ve Vysokých Taurech občas nasněží i v létě a tím dojde k překrytí výstupových cest přes ledovec, je lépe ráno posečkat, než znalí místní alpinisté vyšlápnou novou stopu přes ledovec. Po příchodu na ledovec je nutno nazout mačky, cepín přijde při výstupu také vhod a navázání se do lanového družstva je nutností, protože hluboké a zrádné ledovcové trhliny hrozí. Další nutností je použití silného ochranného krému na obličej a rty, neboť i když není slunce mnohdy při výstupu vidět, dokáže vás přesto v těchto nadmořských výškách spálit, což není ani trochu příjemné. Takže navázání začínáme sněhovým polem stoupat při pravém okraji ledovce, držíme se asi 250 metrů od skalního hřebene po pravé straně, až vystoupáme nad střední část ledovce, rozbrázděného četnými mohutnými trhlinami. Mírně vpravo pokračujeme vzhůru k horizontu, opatrně procházíme kolem několika trhlin, poté následuje výstup do výšky 3400 metrů na sněhové pole v horní části ledovce, které je již bez trhlin. Celou cestu nahoru nás provází výhled na nádhernou skalní stěnu Schwarze Wand (Černá stěna), jejíž název je naprosto výstižný. My se však při výstupu držíme dál od ní, stále více při pravé straně ledovce. Ze sněhového pole ve výšce 3400 metrů začíná výstup jihovýchodním svahem k vrcholu Grossvenedigru. Posledních 260 výškových metrů stoupání vysněženým svahem nutí k častějším přestávkám, cepíny tu přijdou vhod. Vystoupáme na vrcholový hřeben, kde je třeba dát pozor na sněhové převěje. Tento místy velmi úzký hřeben opatrně přejdeme a jsme u vrcholového kříže Grossvenedigru, ve výšce 3674 m.n.m K chatě Neue Prager Hütte sestoupíme po stejné trase, celá tůra trvá asi 5 hodin. Třetího dne sestoupíme od chaty zpět cestou č.902 k chatě Alte Prager Hütte a u rozcestníku pod ní odbočíme vlevo a sestoupíme 200 metrů k dalšímu rozcestí, kde se dáme vpravo na cestu ŐAV – Gletscherweg k ledovci. Ta klesá přes hladké skály, po červených značkách a kamenných mužících dojdeme k ledovci Schlatenkees. Po půlhodinovém sestupu a přechodu potoka opět chvíli stoupáme do protilehlého svahu ke kamenné mohyle, od níž už značená pěšina klesá kolem nádherného jezírka s travnatým ostrůvkem uprostřed, s názvem „Auge Gottes – Boží oko“. O něco níže projdeme kolem jezera Salzbodensee a v serpentinách klesáme až k ledovcové moréně, která ukazuje, kam až sahal ledovec v roce 1927. Vytesaná cesta vede k vyhlídce na hučící vodopád, nad nímž vyčnívají bílé štíty hor. Pěšinou sestoupíme na dno údolí, přejdeme na druhý břeh potoka na silnici a po ní se dostaneme do osady Innergschlöss. Dál pak pokračujeme silnicí kolem skalní kaple Felsenkapelle v mohutném skalním bloku, přes malebnou osadu Aussergschlöss dolů, zpět k chatě Matreier Tauernhaus. Celý sestup od chaty Neue Prager Hütte trvá asi 4,5 hodiny. Doporučená mapa : Alpenvereinskarte Nr. 36 Venedigergruppe 1 : 25 000 Převzato z časopisu Outdoor

Poslední aktualizace: 10.1.2002
Vysoké Taury na mapě
Autor: trek

Příspěvky z okolí Vysoké Taury

Blessach K. 3050 m n.m.
Blessach nájdeme v rakúskych alpách v časti Vysoké Taury.Tento impozantný…
Larmkogel nájdeme vo Vysokých Taurách medzi dvomi horskými chatami-Neue Thuringer Hutte a Neue Further Hutte.Je to ľahko dostupná…
Chata Ghf.Alpenrose sa nachádza vo Vysokých Tauroch na náučnom chodníku…
Turistická chata Neue Thurinnger Hutte sa nachádza vo Vysokých Tauroch…
Sedlo Larmkogelscharte nájdeme pod alpským štítom Larmkogel 3022 m n.m. vo…
Výprava do Vysokých Taur ( říjen 2006) - výstup na HOHE DOCK - 3…
Kratzenberg See je veľké pleso,ktoré nájdeme pri turistickej chate Neue…
Rakousko - Jezero Stausee  Délka trasy: 377 km, celkový čas: 04:36 h (z…
  V předchozích dvou  článcích o Rakousku  se popisovaly výlety,…
                         Nationalparkwelten in Mittersill 28.8.2017 …