Zřícenina hradu Skála – pivovar Letiny – vyhlídka Kamýcká skála

Pravidelně 2x do roka, vždy v sobotu, máme s Otovo bývalými kolegy a jejich nástupci grilovací akci zvanou „Prase“. Dřív se skutečně grilovalo malé prasátko, ale s přibývajícím věkem už nikoho nebaví tak dlouho čekat a tak se to trochu zvrhlo. Koupí se předuzená kýta (a samozřejmě i sud piva) a už se jen opeče kůžička, ohřeje a může se jíst.
Vloni na podzim se celá akce uskutečnila na Švihovsku. V autě se stále ještě nechá spát, tak jsme to spojili s dalšími výlety.
Než jsme v neděli vyrazili, bylo poledne, tak jsme zvolili trasu autem po některých zajímavostech. Tuto oblast nemáme daleko, vždy si to však necháváme na dobu, až se nám nebude chtít daleko cestovat. Spoustu věci tu tedy neznáme.
První zastávku jsme udělali na zřícenině hradu Skála. Vstup tam je volný, však tam toho také moc nezbylo. Já se však ráda toulám po takových zříceninách a Ota jim také začíná přicházet na chuť.
Auto jsme nechali někde na jižním okraji obce Radkovice a necelý 1 km jsme stoupali po červené, ale také po naučné stezce Se sv. Vojtěchem okolím Přeštic do poměrně mírného kopečka.
Hrad byl postaven na dvou výstupcích táhlého skalnatého hřebenu Černého lesa na počátku 14. století. První písemná zpráva je z r. 1318, kdy se prvně Vilém začal podepisovat ze Skály. Byl chráněn kruhovitým valem. Skládal se ze dvou částí – horního a dolní hradu. Vilém ze Skály před r. 1342 získal i Švihov, kde měl rod hlavní sídlo. Na Skále až do r. 1505 bydlel správce statku. Během 16. století hrad pustl, dřevěné části se začaly rozpadat. Ještě r. 1613 je o něm zmínka – poslední. Po skončení třicetileté války – r. 1658 nechal císař zbytky hradu pobořit, aby se tam nemohl ukrývat nepřítel.
Dnes se zachovaly jen zbytky hradních zdí tohoto jediného tzv. dvojhradu ze 14. století a téměř neznatelný příkop. Nechá se zde však docela pěkně to tu prolézat. Prý se však nedoporučuje zde zůstávat přes noc. Ten, kdo tomu nevěřil, se prý nevyspal. Celou noc byly slyšet podivné zvuky. Tak před setměním raději odejděte. My jsme si na parkovišti k opožděnému obědu udělali smaženici z hub, které jsme zvládli ještě včera odpoledne najít a večer podusit.
Abychom večer nestrádali, zastavili jsme se v Akciovém pivovaru Letiny. R. 2014 využil prostory původní letinské hospody z 30. let 20. století a někdy tuším od r. 2015 zde vaří a prodávají vlastní pivo. Samozřejmě jsme se prošli i obcí, kde jsou dvě staré roubené chalupy.
Na noc chceme zajet někam do blízkosti Švihova. Blízko je Kamýcká skála s vyhlídkou, která mne již delší dobu láká. Jak je totiž někde nějaká skála, vždy mne přitahuje. Dnes je tedy jedinečná možnost se zajet podívat, co zajímavého skrývá.
Z města se může jít pěšky – východním směrem je to zhruba 3 km po naučné stezce Švihov a okolí. Není to daleko, jenže už není moc času a rádi bychom tam něco viděli, než se setmí. Popojíždíme tedy autem. Zaparkovat se nechá prakticky pod kopcem, resp. pod buližníkovými skalami. Nahoru vedou dva poměrně strmé kovové žebříky. Na vrcholu je dřevěný kříž, který zde prvně vztyčil koncem 19. století lesník Antonín Solpera, který tím poděkoval za záchranu před padajícím kamenem. Shora se překvapivě otevírá i hezký výhled, i když jen jedním směrem.
Vše nám vyšlo perfektně. Ještě nebyla tma a my už parkovali u hřbitova na východním okraji Švihova. Je stranou od civilizace, večerní návštěvníci hřbitova parkují na točně hned u vchodu na hřbitov a my měli parkoviště jen pro sebe. V pohodě jsme se mohli umýt a povečeřet. Večer jsme si poslechli přímý přenos fotbalového zápasu naší Plzně se Spartou. Naštěstí jsme vyhráli. Stačilo, že odpoledne plzeňští hokejisté prohráli.
Večer slabě sprchlo,vyčistil se vzduch, bude se dobře spát. Na noc varují před vichřicí a spadanými stromy, tady naštěstí nic nehrozí. Další výhoda. V osm už je tma, ještě není devět a my už spíme. Ráno odtud vyrážíme na pěší výlet.

Poslední aktualizace: 15.3.2020
Zřícenina hradu Skála – pivovar Letiny – vyhlídka Kamýcká skála na mapě

Příspěvky z okolí Zřícenina hradu Skála – pivovar Letiny – vyhlídka Kamýcká skála

Skála
Romantické zříceniny hradu Skála se ukrývají v hlubokém lese na členitém buližníkovém hřebenu poblíž Přeštic na Plzeňsku. Dispozice…
Někdy navštívíte místa, kam přijdete, vidíte a odejdete. Pomyslít…
Výchozím místem našeho krátkého zimního výletu se stalo město Přeštice na…
Na vrchu Ticholovec nedaloko obce Příchovice se nachází malá skala, kde je namalována postava sv. Vojtěcha. V r…
Lesní kaple se nachází na úbočí vrchu Ticholovce nad obcí Příchovice. Z…
Renesanční zámek Lužany stojí na břehu řeky Úhlavy ve stejnojmenné obci. Lužanský zámek, k němuž patřilo panst…
Zámek Lužany
Zámek Lužany leží ve stejnojmenné obci asi 4 km od Přeštic. Původně…
Obec NEZDICEse nachází v Plzeňském kraji v okrese Plzeň Jih 27 km na jih…
Zámek v Lužanech je známý jako sídlo významného českého architekt…
Zámek Lužany stojí uprostřed lužních lesů na břehu řeky Úhlavy. Zámek Lužany se nachází nedal…