Loading...

Železniční stanice v Lázních Bělohradě

Turistické cíle Žel. stanice

Železniční spojení přinesla do těchto míst Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB), jež zřídila odbočnou trať z Chlumce nad Cidlinou do Ostroměře, která byla v roce 1871 prodloužena ke Staré Pace, Martinicím v Krkonoších a Trutnovu. Sám provoz byl na zdejším nádraží zahájen 1. června 1871 (v souvislosti se zahájením provozu z Ostroměře přes Starou Paka do Kunčic nad Labem, čímž došlo k propojení v letech 1869-1871 budovaných úseků z Velkého Oseka do Ostroměře a z Poříčí do Kunčic nad Labem, které byly otevřeny již 21. prosince 1870), přičemž výpravní budova typu IV.B se 2 čekárnami byla zřízena podle univerzální podoby všech stanic této dráhy, jejímž tvůrcem byl architekt Carl Schlimp (1834-1908, viz https://www.muzeumznojmo.cz/admin/images/files/140%20let%20SZ%20drahy_katalog.pdf). Ovšem stavbyvedoucí novobydžovské sekce vrchní inženýr Ernst Ganzwohl ji upravil podle svého. Zejména šlo o jeho kamenný obklad, na němž se střídaly vodorovné pásy řádkového a kyklopského zdiva. Hořický pískovec pak použil také na nárožní bosáže, šambrány a římsy.

Dokud šlo o pouhé malé městečko, tak zdejší budova stačila tamnímu provozu. Vše se změnilo tehdy, když pruská hraběnka Anna z Asseburgu provedla roku 1885 první úspěšné pokusy s léčivostí místní rašeliny. V roce 1888 byly již místní lázně úředně uznány za léčivé a bylo jim povoleno užívat označení sirné slatinné lázně. Tím se počet cestujících do Lázní Bělohradu i z nich stále zvětšoval, takže zdejší nádraží přestalo jak kapacitně, tak z hygienických a dalších důvodů vyhovovat. Požadavky byly také na zvýšení personálu.

Vedení města i vlastníci lázní se často snažili přemluvit Severozápadní dráhu, aby rozšířila nejen množství vypravených vlaků, nýbrž též samo nádraží. Ale dlouhou dobu se prakticky nic nedělo. V roce 1896 došlo pouze k přejmenování stanice z Bělohradu na Lázně Bělohrad, jež si musely počkat s vyřešením onoho problému až na postátnění železniční dráhy roku 1908. Od té chvíle spravovaly výpravní budovu Císařsko-královské státní dráhy (kkStB), které se v roce 1911 rozhodly k přístavbě dřevěné přízemní čekárny 3. třídy. K její realizaci však nikdy nedošlo, neboť po městě a lázních byl požadován značný finanční příspěvek a oba subjekty neměly tolik peněz a nechtěly se zadlužit kvůli takové věci, jejíž návratnost nebyla tak jistá. Po různých vyjednáváních nakonec přišla 1. světová válka a vše po tuto dobu úplně usnulo.

Mezitím však docházelo k řadě různých problémů a nehod. Roku 1879 se nad Lány utrhlo 7 nákladních vozů, v roce 1903 zapadl ve sněhu směrem k Šárovcově Lhotě nákladní vlak, totéž se stalo roku 1922 rychlíku pod městem a v roce 1923 byl jiskrami z lokomotivy zapálen přilehlý les.

Další snahy o rozšíření nádraží se objevily po vzniku ČSR, kdy město v dubnu 1919 požádalo o zřízení verandy. Ale jak u Ředitelství státních drah, tak na ministerstvu železnic nakonec nepochodilo. Úřední šiml se totiž v mnohém nelišil od starých monarchistických pořádků a většina tehdejších úředníků a odborníků byla převzata z rakouských státních drah a jak to tak bývá, "starého psa novým kouskům nenaučíš". Královéhradecké železniční ředitelství tehdy spočítalo náklady s tím spojené na 160 000 Kč a požadovalo, aby většinu z této částky uhradilo samo město. Po odvolání města k ministerstvu železnic byl podíl Lázní Bělohrad snížen na 1/3, ale i ta byla nad možnosti města.

Nový projekt zřízení verandy o délce 34 m s přilehlými toaletami pro cestující vznikl v roce 1925 a tentokrát byl rozpočet spočítán na 120 000 Kč. Ministerstvo železnic prozkoumalo všechny plány a došlo k závěru, že byl zbytečně navýšen a ve skutečnosti by měly tyto plány vyjít na 85 000 Kč. Následovala opět dlouhá fáze různých jednání a zpracovávání posudků, při níž se přišlo na to, že by mohla vzniknout pouze veranda o totožné délce jako sama nádražní budova, na což by stačilo 42 000 Kč. Město přišlo s návrhem, že by uhradilo třetinu tohoto nového rozpočtu, ale požadovalo, aby byly všechny práce zadány místním podnikatelům. Realizaci projektu Jaroslava Šestáka tak již nic nebránilo a roku 1928 byla krátká veranda vybudována stavitelem Josefem Janečkem z Lázní Bělohradu. V téže době činila celková rozloha nádraží 452,7 arů, z toho 6 staveb zabíralo 6,95 arů. Délka stanice byla 700 m, délka kolejí 2 580 m a výhybek bylo 7. Za zmínku stojí některé tehdejší rekordy - v roce 1928 odsud vyjelo 381 vlaků, roku 1925 projelo 6 982 vlaků, v roce 1921 sem dojelo 787 vlaků, roku 1923 vyjelo z Lázní Bělohradu 107 234 osob, v roce 1925 bylo podáno 68 238 kg zavazadel, roku 1924 došlo 79 277 kg zavazadel, v roce 1926 bylo podáno 195 260 kg rychlozboží, roku 1927 došlo 226 700 kg rychlozboží, v roce 1925 bylo podáno 59 677 916 kg nákladního zboží a roku 1928 došlo 24 528 850 kg nákladního zboží. Na tak malé místo úžasná čísla, nemyslíte?

Při výstavbě výše zmíněné verandy však byly opomenuty původní toalety z roku 1870, které již v ničem nevyhovovaly a byly spíše odstrašujícím příkladem, jak by nemělo takovéto zařízení vypadat. Zástupci města tedy v roce 1932 opět vyrazili na královéhradecké železniční ředitelství, ale všechna jednání a korespondence nebyla k ničemu, neboť přišla světová hospodářská krize a myšlenky všech směřovaly úplně někam jinam.

Změna přišla až za německé okupace, kdy byla roku 1940 navržena přízemní přístavba výpravní budovy nebo výstavba úplně nového nádraží. O rok později bylo rozhodnuto, že vyhovujícím řešením bude vybudování nového objektu, jehož plány vypracoval Ing. arch. Antonín Vozka. V roce 1942 došlo k zákazu všech novostaveb, a tak zůstalo bělohradské nádraží v původní podobě. Po osvobození došlo k jeho opravě. V rámci ní byla budova omítnuta a nevyhovující toalety byly roku 1950 zbourány a na jejich místě vznikly nové, a to i s novým vodovodem.

V tomto stavu zůstal objekt de facto až do roku 2009, kdy byla do čekárenského přístavku vestavěna klimatizovaná místnost pro umístění technologie staničního zabezpečovacího zařízení. V roce 2018 byla zahájena postupná rekonstrukce nádraží do dnešní podoby (viz https://www.spravazeleznic.cz/pro-media/tiskovy-servis-tiskove-zpravy-prohlaseni/opravy-na-vychode-cech). Detail této stanice lze nalézt na webu Českých drah: https://www.cd.cz/stanice/5456480 a její kompletní historii obsahuje skvělý článek na tomto odkazu: http://www.vlakregion.cz/trate/040/dopravny/lazne_belohrad/lazne_belohrad.htm.
Poslední aktualizace: 12.2.2024
Železniční stanice v Lázních Bělohradě na mapě
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Železniční stanice v Lázních Bělohradě

trasa - Naučná stezka Po stopách K. V. Raise
trasa - Naučná stezka Po stopách K. V. Raise
Trasa
Naučná stezka Po stopách K. V. Raise je rozdělena do dvou částí, první…
0.1km
více »
Zámecký park v Lázních Bělohradě
Zámecký park v Lázních Bělohradě
Park
Jak již sám název tohoto parku napovídá, tak vznikl v souvislosti s…
0.1km
více »
Lázně Bělohrad - Památník Karla Václava Raise
Lázně Bělohrad - Památník Karla Václava Raise
Památník
Památník K. V. Raise nachází na severní straně parku v budově zámecké…
0.1km
více »
Lázně Bělohrad - lapidárium vrchnostenských mezníků
Lázně Bělohrad - lapidárium vrchnostenských mezníků
Chodník, naučná stezka
Lapidárium se nachází nedaleko Památníku K. V. Raise v Zámeckém parku. Vrchnostenské mezníky z 18. století jsou rozmístěny kolem…
0.1km
více »
Lázně Bělohrad - zámecký park
Lázně Bělohrad - zámecký park
Park
Jak název napovídá park se nachází u areálu bývalého zámku k jehož zadní…
0.1km
více »
Lázně Bělohrad - Byšičky
Lázně Bělohrad - Byšičky
Trasa
Trasa z Lázní Bělohrad k poutnímu kostelíku sv. Petra a Pavla je pohodovou…
0.2km
více »
Lázně Bělohrad - Zvičina
Lázně Bělohrad - Zvičina
Trasa
Cesta z Lázní Bělohradu k vrcholu Zvičiny „kopíruje“ naučnou stezku Po…
0.2km
více »
Lázně Bělohrad - Pecka
Lázně Bělohrad - Pecka
Trasa
Z Bělohradského náměstí K. V. Raise se vydáme severně po modré značce do…
0.2km
více »
Z Lázní Bělohrad na Pecku trochu jinudy
Z Lázní Bělohrad na Pecku trochu jinudy
Trasa
Jedna trasa z Lázní Bělohrad na Hrad Pecka už tu je, tato je velice vhodná…
0.2km
více »
turistické rozcestí Lázně Bělohrad - náměstí K.V.Raise
turistické rozcestí Lázně Bělohrad - náměstí K.V.Raise
Rozcestí
Turistický rozcestník, který se nachází v dolní části náměstí K.V.Raise v…
0.2km
více »
Lázně Bělohrad - Náměsti K. V. Raise
Lázně Bělohrad - Náměsti K. V. Raise
Náměstí
Centrální Bělohradské náměstí nese název po slavném rodákovi K. V. Raisovy…
0.2km
více »
Relaxace v resortu Tree of Life v lázních Bělohrad
Relaxace v resortu Tree of Life v lázních Bělohrad
Rekreační oblast
Občas mě přepadne pocit, že jsem unavená a vyčerpaná a Vyhlídka…
0.2km
více »
Lázně Bělohrad
Lázně Bělohrad
Tipy na výlet
Směřujeme do kouzelného podkrkonošského města Lázně Bělohrad. Město bylo…
0.2km
více »
Lázně Bělohrad - Malé náměstí
Lázně Bělohrad - Malé náměstí
Náměstí
Malé náměstí se nachází mezi Fryčovým muzeem a náměstím K. V. Raise. Na náměstí se nachází zachované dřevěné domky z 19. století a…
0.3km
více »
Lázně Bělohrad - Třetí strana
Lázně Bělohrad - Třetí strana
Ulice
Třetí strana - ulice při levém břehu řeky Javorky, ve které se nachází…
0.3km
více »
Lázně Bělohrad - Fričovo muzeum
Lázně Bělohrad - Fričovo muzeum
Muzeum
Fričovo muzeum se nachází cca polovoně cesty mezi kostelem a náměstím K. V…
0.3km
více »
Lázně Bělohrad - Finkův dům
Lázně Bělohrad - Finkův dům
Dům, budova
Sgrafity zdobený Finkův dům se nalézá v ulici III. strana u říčky Javorky. Na domě se také, krom sgrafit, nachází podobizny…
0.3km
více »
Lázně Bělohrad - informační centrum
Lázně Bělohrad - informační centrum
Infocentrum
Nové TIC bylo otevřeno na novém Městském úřadě, 22. dubna. Ná…
0.3km
více »
Naučná stezka Po stopách K. V. Raise
Naučná stezka Po stopách K. V. Raise
Chodník, naučná stezka
Naučná stezka K. V. Raise o celkové délce 15,8 km vás…
0.3km
více »
Památník K.V.Raise-Lázně Bělohrad
Památník K.V.Raise-Lázně Bělohrad
Tipy na výlet
Jedeme se podívat do Lázní Bělohrad na Novopacku. Jako dopravní prostředek…
0.4km
více »
Lázně Bělohrad - Holovousy - Ostroměř
Lázně Bělohrad - Holovousy - Ostroměř
Trasa
V Ostroměři necháme auto, sedneme do vláčku směr Stará Paka,…
0.4km
více »
Lázně Bělohrad - sv. Jan Nepomucký
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Lázně Bělohrad - sv. Jan Nepomucký
Socha
Pomník sv. Jana Nepomuckého na soklu z pískovcových kamenů se nachází na Jiráskově nábřeží na pravém břehu Javorky. Tj, cca 100…
0.4km
více »
Lázně Bělohrad - Nová Paka
Lázně Bělohrad - Nová Paka
Trasa
  Když už jsem ve svém nedávném příspěvku vysvětlil, proč naše…
0.4km
více »
Lázně Bělohrad
Lázně Bělohrad
Městečko
Lázně Bělohrad leží ve Východních Čechách, východním směrem od města Jičín…
0.4km
více »
Lázně Bělohrad - městské kino, sokolovna
Lázně Bělohrad - městské kino, sokolovna
Dům, budova
Bělohradské městské kino se nachází v budově bývalé sokolovny. Jak vzhled…
0.5km
více »
Lázně Bělohrad - kostel Všech svatých
Lázně Bělohrad - kostel Všech svatých
Kostel
Bělohradský barokní kostel Všech svatých byl postaven v letech 1689-1700 na místě kostela gotického, připomínaného roku 1354. Kostel…
0.5km
více »
Lázně Bělohrad - socha sv. Anežky České
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Lázně Bělohrad - socha sv. Anežky České
Socha
Lázně Bělohrad patří mezi málo míst, které se může pyšnit sochou sv. Anežky České. Sochu dle návrhu Evy Procházkové vytesali…
0.6km
více »
Lázně Bělohrad - Anenské slatinné lázně
Lázně Bělohrad - Anenské slatinné lázně
Lázně
Když se řekne Bělohrad tak se každému vybaví pojem Lázně Bělohrad.…
0.7km
více »
Lázně Bělohrad - rybník Pardoubek
Soutěž 3 body
www.turistikaprozivot.cz
Lázně Bělohrad - rybník Pardoubek
Rybník
Název rybníku Pardoubek, který se nachází ve východní části Lázní Bělohrad…
1km
více »
zavřít reklamu