Loading...

Železniční stanice v Praskačce

Turistické cíle Dům, budova

Železniční trať se objevila na katastru obce v roce 1873, kdy tudy byla vybudována trasa Rakouské severozápadní dráhy. Se stavbou se na území obce začalo v dubnu 1873, koncem září téhož roku byla dostavěna a od 4. října 1873 se na ní začalo jezdit. Tato stavba přinesla Praskačce mnoho dobrého, protože řada místních měla práci. Tehdy však zůstala sama obec ještě bez jakékoliv zastávky. Té se Praskačka dočkala až o 2 desetiletí později. Jediným, co se tu tehdy nacházelo, byl strážní domek č. 13.

Právě nedaleko něj byla po řadě žádostí zřízena osobní zastávka. Jednalo se o 75 m dlouhé sypané nástupiště a hrázděnou čekárnu, jež byly otevřeny 10. října 1893. Obce Urbanice a Praskačka na ní musely přispět značnou částkou - 1 200 zlatými, aby se jí dočkaly. Ale ani to vedení železnice nestačilo, neboť místní hospodáři museli navozit ještě všechno pořebné k výstavbě zastávky. Především šlo o stavební hmoty.

O rok později byla vedle ní zřízena nákladní stanice, jež obdržela pojmenování Praskačka-Urbanice. Toto nosila až do roku 1937, kdy se z ní stala pouze železniční stanice Praskačka. Potřebný pozemek byl zakoupen od urbanických rolníků Košťála a Vodičky, přičemž za korec bylo placeno 500 zlatých. Stejně jako u osobní zastávky, tak i u onoho nákladiště přispěla obec Urbanice poměrným dílem. Nákladní doprava tu byla zahájena v říjnu 1894. Příspěvky na zřízení této zastávky v podobě přízemní výpravní budovy s kanceláří expedienta a dvojicí bytů, k níž byla přistavěna původní čekárna, však Praskačku finančně zatížila tak, že si musela vypůjčit u Hospodářské záložny v Hradci Králové 1 000 zlatých, z nichž 25 zlatých bylo předem zadrženo na úroky.

V roce 1909 požádala obec Urbanice c. k. ministerstvo železnic o přejmenování železniční zastávky Praskačka-Urbanice na jméno Urbanice-Praskačka, když leží na jejím katastru. Proti tomu se ohradil obecní výbor z Praskačky, jenž zaslal ministerstvu protest, v němž vyložil jak a za čí pomoci bylo nádraží vlastně vybudováno. Nakonec zůstalo vše při starém. Roku 1911 bylo na zastávce zřízeno elektrické osvětlení. O 2 roky později mělo dojít ke zrušení této stanice, ale díky zásahu poslance Hynka Srdínka a obecního starosty byl tento plán odvolán. Do dějin se toto nádražíčko s čp. 56 zapsalo také tím, že byl u něj 11. října 1919 přivítán sokolským dorostem a školními dětmi prezident Tomáš G. Masaryk, který se zde zastavil při zpáteční cestě z Hradce Králové do Prahy. V roce 1926 byla na nádraží dokončena stavba třetí koleje.

Takto fungovala zdejší železniční stanice dlouhá desetiletí. Změna nastala až s výstavbou opatovické elektrárny a v roce 1960 otevřenou traťovou spojkou z Plačic do Opatovic nad Labem. Vznikla tak nová stanice s 5 kolejemi a novou výpravní budovou, jež nebyla situována na stejném místě, nýbrž na protější straně kolejí a navíc blíže chlumeckého zhlaví. Přípravné práce byly zahájeny již roku 1958. V té době měla dosavadní čekárna rozměry 5,4 x 5,9 m. O rok později byl zahájen provoz na nově dohotovené čtvrté koleji a na nástupišti byly konečně zřízeny hodiny, takže kdo neměl hodinky, tak se již nemusel ptát jiných cestujících nebo železničního personálu, kolik je hodin. V roce 1960 bylo nádraží rozšířeno o další seřazovací kolej. Vedle toho byla dokončena již výše zmíněná spojka Praskačka-Opatovice nad Labem, po níž poprvé projel vlak 21. června 1960, samozřejmě vezl uhlí pro místní elektrárnu. Na jaře 1961 byla zahájena stavba silnice k novému nádraží, jehož stavba rovněž započala. Prováděcí dokumentace byla vyhotovena podle návrhu SUDOP Praha (odpovědný projektant Václav Štěpán) projektovým střediskem podniku Železniční stavitelství Praha. V dubnu 1964 byla zrušena a rozebrána vlečka do sušárny. Nové nádraží bylo dostavěno následujícího roku a provoz v ní byl zahájen 19. srpna 1965, a to přesně v 17.00 hod. Ze staré nádražní budovy se staly byty.

Vznikl tak dvoutraktový objekt s nízkými valbovými střechami, přízemní provozní a veřejnou částí a patrovou částí provozní a obytnou se 3 byty. Nádraží bylo vybaveno novým reléovým zařízením, pěticí kolejí a jeho délka byla 1 743 m. Vrcholem této dostavby se stalo to, že na závěr mezinárodní konference o rozvoji zabezpečovací techniky na železnicích, jež se konala v Hradci Králové, zavítali její účastníci 30. září 1965 na nové nádraží, kde si prohlédli i již zmiňované reléové zařízení. 28. prosince 1965 projel nádražím první vlak tažený elektrickou lokomotivou.

Od té doby se mnoho nezměnilo, pokud nepočítáme výměnu oken a dveří v roce 2016. Postupem času se však frekvence zde zastavujících vlaků snižovala, a to rozvojem autobusové dopravy i automobilismu. Nové nádraží má však stále stejný vzhled, jen to staré bylo roku 2017 zbouráno a na jeho místě zůstal pouze trávník. Další změnou se stal též zánik pokladny v roce 2009. V současné době se připravuje projekt zdvoukolejnění zdejší trati a s tím spojené změny v tom, že vznikne nová železniční stanice Praskačka a z té dosavadní se stane pouze nákladní s novým pojmenováním Praskačka-staré nádraží. Výpravní budova má být odstraněna a vyrůst by zde měly nové technologické objekty pro zabezpečovací, sdělovací a energetická zařízení. Detail železniční stanice v Praskačce lze najít na webu ČD: https://www.cd.cz/stanice/5453110.
Poslední aktualizace: 28.12.2023
Železniční stanice v Praskačce na mapě
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Železniční stanice v Praskačce

Družstevní sušárna čekanky, mlýn a pekárna v Praskačce
Družstevní sušárna čekanky, mlýn a pekárna v Praskačce
Dům, budova
Původně zdejší rolníci pěstovali ve velkém řepu cukrovku, což by nebylo…
0.9km
více »
Praskačka
Praskačka
Vesnice
Tato obec leží nedaleko železniční trati Hradec Králové-Praha pod…
0.9km
více »
Kostel Nejsvětější Trojice v Praskačce
Kostel Nejsvětější Trojice v Praskačce
Kostel
Od 2. poloviny 11. století byla Praskačka přifařena ke kostelu sv.…
1km
více »
Urbanice
Urbanice
Vesnice
Toto území, jež bylo osídleno již v době kamenné (doloženo několika nálezy…
1km
více »
Větrný mlýn v Praskačce
Větrný mlýn v Praskačce
Zajímavost
Tento dřevěný větrný mlýn byl postaven v roce 1769 ve Stěžerách tamním panstvem (tento letopočet byl vyřezán uvnitř na hřídeli) a roku 1787 ho…
1.1km
více »
Obecní rybník v Urbanicích
Obecní rybník v Urbanicích
Rybník
Přestože obcí protékal od nepaměti bezejmenný potok (později se změnily…
1.1km
více »
Písník v Praskačce
Písník v Praskačce
Rybník
Praskačka i celé širé okolí leží na kvalitních píscích, které se tu ve…
1.5km
více »
Kopec Pašát
Kopec Pašát
Kopec
Jedná se o zalesněné návrší o 260 m n. m. naproti motorestu Maják nad…
1.8km
více »
Obecní (Hubenický) rybník
Obecní (Hubenický) rybník
Rybník
Původní obecní rybník se nacházel na hubenické návsi mezi čp. 3 a 6 a…
1.9km
více »
Sedlice (Praskačka)
Sedlice (Praskačka)
Místní část
Návrší, na němž se Sedlice nachází, bylo osídleno v mladší době kamenné.…
1.9km
více »
Škola v Sedlici
Škola v Sedlici
Dům, budova
Původně chodily děti ze Sedlice do Osic, Libišan a Praskačky. K…
1.9km
více »
Hubenice (Lhota pod Libčany)
Hubenice (Lhota pod Libčany)
Místní část
První zmínka o této obci pochází z roku 1395 a její název by měl být…
2.1km
více »
Kostel Nejsvětější Trojice ve Lhotě pod Libčany
Kostel Nejsvětější Trojice ve Lhotě pod Libčany
Kostel
Lhota pod Libčany, jak je již vidět ze samého názvu, tak byla od dávných…
2.3km
více »
Lhota pod Libčany - kaple Nejsvětější Trojice
Lhota pod Libčany - kaple Nejsvětější Trojice
Kaple
Lhota pod Libčany - ves, kterou založil Opatovický klášter, tehdy jako dřevorubeckou osadu, kolem roku 1375 v místě bývalého lesu…
2.3km
více »
Švehlův dům ve Lhotě pod Libčany
Švehlův dům ve Lhotě pod Libčany
Dům, budova
Na přelomu 20. a 30. let 20. století se po celé republice stavěly tzv.…
2.4km
více »
Škola ve Lhotě pod Libčany
Škola ve Lhotě pod Libčany
Dům, budova
Původně místní děti navštěvovaly farní školu v Libčanech, zřízenou v roce…
2.4km
více »
Vlčkovice (Praskačka)
Vlčkovice (Praskačka)
Místní část
Podle nálezů v širém okolí bylo toto místo osídleno již v době kamenné a k…
2.4km
více »
Rybníček pod Vlčkovicemi
Rybníček pod Vlčkovicemi
Rybník
V těchto místech, tj. mezi lokalitami „Na ohradě“ a „Za příkopem k…
2.4km
více »
Lhota pod Libčany
Lhota pod Libčany
Vesnice
Místo, kde se dnes nachází Lhota pod Libčany, náleželo původně opatovickým benediktýnům, jejichž klášter byl zničen husity v roce 14…
2.5km
více »
Libišany - památky
Libišany - památky
Drobné památky
Libišany, obec ležiaca na rozmedzí kralovohradeckého a pardubického kraja leží 8 kilometrov juhozápadne od mesta Hradec Králové. Podľa archeologických nálezov bolo toto územie…
2.6km
více »
Rybníčky Dudák a Kratochvílka ve Lhotě pod Libčany
Rybníčky Dudák a Kratochvílka ve Lhotě pod Libčany
Rybník
Lhota pod Libčany patřila již od nepaměti mezi místa, kde se velmi…
2.7km
více »
Hvozdnice ( u Libčan)
Hvozdnice ( u Libčan)
Vesnice
Hvozdnice - první písemné zmínky o osídlení jsou udávány k r. 1073, ale nálezy kosterních hrobů únětické kultury v blízké obci…
2.7km
více »
Bonsai centrum v Libčanech
Bonsai centrum v Libčanech
Tipy na výlet
Pro odpolední výlet jsme si vybrali obec Libčany, přesněji zdejší známé…
3.2km
více »
Libčany - dřevěná zvonice
Libčany - dřevěná zvonice
Zvonice
Starou dřevěnou Zvonici, jedinou svého druhu v okolí, najdeme v blízkosti kostela Nanebevzetí Panny Marie. Ve zvonici jsou čtyři…
3.4km
více »
Libčany - kostel Nanebevzetí Panny Marie
Libčany - kostel Nanebevzetí Panny Marie
Kostel
Obec Libčany se nalézá na výrazném Návrší západně od Hradce Králové.…
3.5km
více »
Osice - Kostel Nanebevzetí Panny Marie
Osice - Kostel Nanebevzetí Panny Marie
Kostel
Osice - první písemná zpráva o obci pochází již z roku 1073. Dominantou Osic je Kostel Nanebevzetí Panny Marie. Prvně je gotický…
4.4km
více »
Vysoká nad Labem - železný most
Vysoká nad Labem - železný most
Most
Železný most u Vysoké nad Labem byl postaven již v roce 1883 a veřejnosti…
5.8km
více »
Hrádek u Nechanic
Soutěž 10 bodů
www.turistikaprozivot.cz
Hrádek u Nechanic
Zámek
Zámek Hrádek u Nechanic je kromě zámku Hluboká nad Vltavou nejvýznamnější…
7.4km
více »
Hradec Králové
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králov…
8.6km
více »
zavřít reklamu