I. etapa 10 000 kroků - Z Bruntálu do obce Dvorce

číslo 1 Zámek Bruntál 0,0 km
  Zámek Bruntál se nachází přímo v centru města a stojí na místě gotické tvrze z 2.poloviny 13.století, která se později stala součástí městských hradeb. Původní hrad nechali přestavět pánové z Vrbna pro svou potřebu a pohodlí. Tento rod mimořádně zbohatl díky okolním rudným dolům. Přestavba měla několik etap, které probíhaly v 2. polovině 16. století a na začátku 17. století. Hrad byl přestvěn na honosný zámek s arkádovým nádvořím a věží, ve stylu severské renesance.
číslo 2 Lipová alej 2,2 km
  Lipová alej lemující cestu ke kostelu byla vysázena v letech 1766 až 1770 a její délka dosahuje jednoho kilometru. Tuto alej nechal vysázet pan von Riedheim. V letech 1885 až 1889 došlo k prodloužení lipové aleje ke Kobylímu rybníku. Ještě v roce 1935 byl u okraje aleje dřevěný kříž a na stromech byly dřevěné výjevy křížové cesty. Alejí vede zeleně značená turistická trasa z Bruntálu.
číslo 3 Uhlířský vrch 3,4 km
  Uhlířský vrch(672 m), poutní místo na stratovulkáně, výrazné dominantě kraje, najdete 2 km jz od Bruntálu v Bruntálské vrchovině, která je součástí Nízkého Jeseníku.
číslo 4 Kostel Panny Marie Pomocné 3,7 km
  Kostel Panny Marie Pomocné stojí na Uhlířském vrchu jihozápadně od Bruntálu. Dostupný po zelené turistické značce. Jednolodní poutní kostel byl vystavěn v letech 1755 až 1758 Friedrichem Gansem na místě původní dřevěné kapličky.
číslo 5 Nová pláň 14,2 km
  Obec vznikla v roce 1662 a to kolem nově vybudovaného měděného hamru. Jelikož obec byla budovaná na novém volném prostranství nad obcí Karlovec, byla pojmenována Nová Pláň. Měděný hamr, kolem kterého byla postavena nová obec, byl založen v roce 1640.
číslo 6 Velký Roudný 22,5 km
  Velký Roudný ( 780 m.n.m.) je vyhaslá sopka zvedající se na jižním břehu vodní nádrže Slezská Harta a nad východním okrajem obce Roudno. Tvoří dominantu zdejší oblasti a je z dálky velmi dobře rozeznatelná. Kolem vrcholku bylo vyhlášeno stejnojmenné chráněné území a to národní přírodní památka Velký Roudný.
číslo 7 Dvorce 31,7 km
  Podle obecní kroniky byly Dvorce(Dvorec,Hof) založeny již v 10. až 11.stol. jako strážní osada na důležité obchodní cestě z Olomouce do Slezska. V r.1241 byly zničeny nájezdem mongolů, ale někdy v letech 1249-1262 opět založeny Jaroslavem ze Šternberka.

Bruntálu – města ležícího na pomezí Hrubého a Nízkého Jeseníků, vyrážíme po zelené značce na nepřehlédnutelnou dominantu místní lokality - Uhlířský vrch. Ten je viditelný zdaleka kvůli baroknímu kostelíku Panny Marie Pomocné.

Nejzajímavější součástí areálu je velká lipová alej, která se už dávno stala významným regionálním krajinářským fenoménem celé lokality. Původní křížová cesta však vydržela jen krátce, na svou obnovu čekala až do roku 2001. Nových 14 zastavení tvoří velice originální křížovou cestu, která nemá v České republice obdoby. Řezbář František Nedomlel zhotovil během čtyř let patnáct zastavení. Jednotlivá zastavení vznikla díky aktivitě lidí z celé republiky, kteří na jejich vybudování vybrali téměř dva miliony korun. Podstavce jsou utvořeny z různých druhů hornin z okolí.

V dáli vidíme nejmladší vodní přehradu v České republice – Slezskou Hartu. Přehrada je využívána pro výrobu energie, jako havarijní povodňová ochrana, pro chov ryb, sportovní rybolov, rekreaci. Pro zvýšení turistického vyžití na Slezské Hartě jsou určeny také vyhlídkové plavby po přehradě nebo prohlídky malé vodní elektrárny. Když půjdete kolem v na konci léta, máte možnost být součástí unikátních závodů Dračích lodí.

Tato zvláštní krajina však nepřitahuje jen filmaře, či rekreanty, využívající přehrady na řece Moravici ke koupání, windsurfingu či jachtění. Jedná se totiž o jedinou vulkanickou oblast na Moravě, v níž se můžeme setkat s důkazy sopečné činnosti nejmladších sopek v České republice. Jesenické sopky byly činné ještě počátkem čtvrtohor.

Poblíž nádrže se nachází 780 m vysoký kopec Velký Roudný, největší a nejzachovalejší stratovulkán v České republice. Celoročně zde můžeme posedět u poutní kaple nebo vystoupat na dřevěnou rozhlednu (postavenou z 18 tun modřínového dřeva). Od roku 1978 patří mezi tradice obce Roudno novoroční výstup na vrchol Velkého Roudného.

Pokračujeme dále touto malebnou krajinou, část cesty vede souběžně s Naučnou stezkou Po vulkanitech a tento úsek dokončíme v obci Dvorce.

Co uvidíme na trase?

10 000 Kroků

10 000 kroků pro zdraví

Dejte chůzi šanci!

Cílem výzvy není ujít každý den 10 000 kroků, ale chodit.

Chodit častěji než doteď. Chodit v rámci běžných dnů místo toho, abyste jezdili autem.
Chodit pro odpočinek těla i duše, chodit pro radost i zdraví.
Chodit kvůli sobě i jiným. Chodit pro lepší město i vztahy s kamarády.

Zkrátka oživit to, na co jsme možná už zapomněli.

Poslední aktualizace: 25.3.2022
I. etapa 10 000 kroků - Z Bruntálu do obce Dvorce na mapě

Příspěvky z okolí I. etapa 10 000 kroků - Z Bruntálu do obce Dvorce

Bruntál – Památník obětem komunismu
Hornoslezské město Bruntál se sice chlubí, že svým založením patří k našim nejstarším městům vůbec. Myslí se tím samozřejmě rok 1210 (±) kdy bylo město z…
Bruntálský zámek je jistě památkou hodnotnou a zajímavou, ale spoustu…
Sobota 3. 7. 2021 - dopoledne V noci bylo poměrně zima. V půl čtvrté vytahuji ještě jednu deku. V 8 nás však vzbudilo horko. Sluníčk…
Přesto, že je pivovarnictví spojováno s Bruntálem již od 13. století,…
Je leto, mnohých ľudí trápia vysoké teploty. So suchom a teplom majú dosť…
V dávných dobách (v našich končinách tak někdy ve středověku) se …
Když už (před nějakou dobou) tvůrci již téměř kultovního TV…
Hřbitovní kaple sv. Archanděla Michaela se nachází nedaleko parčíku a Starého hřbitova. Barokní kaple byla postavena na popud velmis…
V Bruntále jsou dva hřbitovy, jedním z nich je Starý hřbitov v panelákové zástavbě, nedaleko kaple sv. Michala. Na hřbitově se najdou …
Ráda navštěvuji hřbitovy a zvláště ty staré, kde se člověk setká s nádhernými uměleckými díly. Dalším takovým dílem na Starém hřbit…
Hrobku významného bruntálského starosty Wenzela Franze Olbricha (14.6.1846…
Kolem zámku v Bruntále se rozprostírá zámecký park. I když není svou rozlohou velký, jen 2,5 ha, stojí za návštěvu. V parku jsou umí…
Jednou z nejmladších, nejzajímavějších a – přes jistou monumentálnost -…
Náměstí Míru je skutečným a důstojným centrem moravskoslezského města…
Kvalitní barokní sochu Neposkvrněné Panny Marie najdeme na bruntálském…
Při návštěvě Bruntálu, přesněji náměstí Míru, si rozhodně nenechte ujít…
Saly terreny jsou vlastně v otrockém překladu, který by zvládl i …
Mezi vánočními svátky (tedy týden do Silvestra) bývá tak jaksi mí…
Děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie má gotické jádro z poloviny 13. století. Trojlodní stavba je zaklenutá žebrovou klenbou v 15. století. Z…
 Možná, že většina návštěvníků tohoto místa pod horama ani netuší, že se pr…