Kolem Prostřední skály

Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Anenský Dvůr Asfalt 0,0 km
  Rozcestí turistických tras, žlutá pásová, červené psaníčko. Kousek po žluté, dál bez značení.
číslo 2 Včelíny Šotolina 1,4 km
  Stoupání končí v serpentině u včelínů, pokračuje vrstevnicovou cestou.
číslo 3 Příčná stráň Šotolina 3,8 km
  Křížení lesních cest, prochází zelená TZ od Vikýřiovic na Prostřední skálu.
číslo 4 Lesní cesta Šotolina 4,4 km
  Odbočka vlevo, na horší cestu, ta lepší jede na Prostřední skálu.
číslo 5 Svah Šotolina 4,8 km
  Lesní cesta přechází spíše v pěšinu, nutno potlačit proti vrstevnicím.
číslo 6 Petrovské studánky Šotolina 5,0 km
  Zastávka NS Petrovské studánky, opět lepší cesta.
číslo 7 Vyhlídka Šotolina 5,4 km
  Na okraji lesa přes pastviny výhled na údolí Desné,
číslo 8 Kaliště Šotolina 5,9 km
  Zastávka NS Petrovské studánky, Kaliště vpravo od cesty v lese, níže je položená Srnčí studánka.
číslo 9 Lesní asfaltka Asfalt 6,1 km
  Lesní cesta od Petrova, odbočuje trasa NS Petrovské studánky.
číslo 10 Lom Asfalt 7,9 km
  Ve svahu opuštěný stěnový lom.
číslo 11 Nad Anenskou studánkou Asfalt 8,1 km
  Poslední zastavení naučné stezky Petrovské studánky. Trasa NS vede přímo údolíčkem kolem potoka. Samotná studánka asi 200 m pod cestou.
číslo 12 Skály Asfalt 8,9 km
  Skalní útvary na úbočí Petrovského vrchu, nakonec stojí za zmínku
číslo 13 U Farského vrchu Šotolina 9,9 km
  Pokračujeme po zelené značce od Sobotína, nedaleko textační místo Farský vrch, tabule NS Sobotínský okruh
číslo 14 Vyhlídka na Praděd Šotolina 10,4 km
  Zastavení naučné stezky upozorňuje na skromný výhled na hřebeny Hrubého Jeseníku
číslo 15 Nad Hraběšicem Šotolina 12,2 km
  Rozcestí žluté a zelené TZ, zelená od Sobotína,žlutá od Anenského dvora, zelená se otáčí přes vrchol Prostřední skály do Vikýřovic
číslo 16 Traťovka Šotolina 13,6 km
  Rozcestí v horském sedle, prochází silnice Hraběšice – Rudoltice, lesní cesta na Hvězdu a Skřítek

Kdyby měly být všechny pohodlné trasy označené značením Klubu českých turistů, hýřily by naše kraje barevnými pruhy a pro turisty-výzkumníky by nebylo co objevovat, respektive, nevydávali by se do končin nepřístupných a neznámých.

To samozřejmě neplatí v doslovném slova smyslu, když už jsou někde upravené cesty, je logické, že už dávno někdo cestou prošel a projel, nicméně pro našince je neznačená cesta vcelku lákavá, zvláště když ji má kousek od domova.

Když před nedávnými léty měl být uskutečněn lyžařský závod Jesenická „40“, vcelku mě zajímalo, jak si to organizátor plánoval. Podle mapy nebyla trasa vymyšlená úplně špatně, nicméně relativně malá nadmořská výška neslibovala kvalitní podmínky. Příroda nakonec udělala své, sněhu v roce 2012 bylo dost, ale závody nakonec dopadly neslavně – nabyla zajištěná rolba, stopy se najížděly skútrem a nakonec nějaký dobrák projel část trasy traktorem...

Část okruhu jsme už kdysi projížděli na běžkách s děvčaty, a protože den po výročí VŘSR se udělalo až nezvyklo teplo, naskytla se příležitost podívat se na kousek trasy, kterou neznám. Od jara střídám silničku s horským kolem a trasa je na horáka jako stvořená (nakonec by to šlo i na treku).

Zamýšlená trasa začíná u Anenského Dvora, bývalého statku nedaleko přehrady Krásné nad Šumperkem. Přístup k východišti je jednoduchý, po už značně zdevastované asfaltce od přehrady (červené psaníčko, případně od zastávky Vikýřovice, žlutou pěší TZ).

Zmíněná žlutá značka směřuje k rozcestí Traťovka mezi Kamencem a Petrovským vrchem, což jsou vrcholy Hraběšické vrchoviny (nebo hornatiny), kde se budeme pohybovat.

Trasa vyráží do kopce k SV, žlutá značka po pár metrů odbočí, asfaltka sleduje tok Račího potoka, stoupání není zvláště obtížné, v serpentině (s včelíny) víceméně přechází do vrstevnicového průběhu.

Cesta obtáčí západní svahy Prostřední skály a brzy dorazí k rozcestí Příčná stráň, tudy prochází zelená pěší TZ od Vikýřovické zastávky k zmíněnému 719 m vysokému vrcholu.

Ta nás ale nezajímá, pokračujeme vrstevnicí po vcelku kvalitní zpevněné lesní cestě.

Zhruba po půl kilometru dojedeme k rozcestí, kvalitnější cesta směřuje k vrcholu, musíme zvolit poněkud horší, doleva odbočující cestu. Je mírně zarostlá, nicméně dobře patrná. První metry sleduje stále vrstevnici, po chvíli ovšem cesta nepatrně mizí, je potřeba odbočit kolmo do svahu, skoro lepší je kolo vytlačit. Nejedná se o všem o nijak dramatickou záležitost. Po nějakých 50–100 m dorazíme k pěšině, ta nás navede na palouček, odkud pokračuje zase sjízdná cesta. Není nijak obtížné správnost směru identifikovat – objevíme jednu z tabulí naučné stezky Petrovské studánky. Část trasy nás nakonec bude její svébytné značení (dřevěné šipky) provázet.

Mírný sjezd nás svede k okraji lesa, k další zastávce NS. To upozorňuje na panoramatický výhled. Konkrétně se můžeme pokochat výhledem na údolí Desné někde od Rapotína po Bukovice s přilehlými vrcholky Hanušovické vrchovina a Hrubého Jeseníku.

Následuje sjezd k serpentině (studánka Kaliště)., za kterou opět následuje výjezd do kopce. Brzy narazíme na pěknou asfaltovou cestu (slovo pěknou je nutno brát s ohledem že jde o lesáckou cestu). Ta se postupně klikatí v údolíčku mezi Prostřední skálou a Petrovským vrchem. Tady to už vlastně znám, díky NS, kterou jsem kdysi prošel.

Stoupání končí asi 100 výškových metrů pod Petrovským vrchem, úžlabinkou lze nakouknout do opuštěného lomu, po několika dalších metrech mineme závěrečnou zastávku NS.

Cesta míří vrstevnicí přímo k severu a kdo by tu jel přespříliš rychle, přehlédne relativně nenápadnou, nicméně na druhý pohled vcelku zajímavou skálu.

Pár zatáček sjezdu a dojedeme k rozcestí s přístřeškem a zelenou TZ. Ta směřuje od Sobotína k Hraběšicím. To už je ovšem místo důvěrně známé. Směrem k Sobotínu bychom po pár metrech dorazili k textačnímu bodu Farský vrch, nás bude zajímat směr Doprava (k jihu).

K poučení nás teď pro změnu bude provázet pár tabulí nedávno realizované NS Sobotínský okruh. Následující zastavení je pojmenované jako vyhlídka Na Praděd. Jde ovšem o vyhlídku dočasnou, v lesním průseku nebude zas tak dlouho trvat a vrcholky Hrubého Jeseníku po pár letech zakryje les.

Brzy nás přivítá rozcestí Nad Hraběšicemi (pozor, sledujeme zelenou značku, ta malým kopečkem odbočí z přímého směru lesní cesty).

V rozcestí se připojí žlutá značka, kterou jsem pohrdli u Anenského Dvora. Tu využijeme k dojezdu k sedlu Traťovka. Protože jde o běžný silniční přechod, zde popis trasy končí. Dle potřeby si výletník už může zvolit, vydá-li se zpět dolů přes Hraběšice, nebo pokračovat na Hvězdu a Skřítek (Rabštejn), případně dolů do Rudoltic a pře Sobotín, kam potřebuje.

Poslední aktualizace: 11.11.2015
Kolem Prostřední skály na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Kolem Prostřední skály

Volyň - Kamenný vrch - Malínská rokle aneb  "Schody do nebe"
Volyň - Kamenný vrch - Malínská rokle aneb "Schody do nebe"
   Budíček už před čtvrtou, v 5.00 rychlíkem do Olomouce. Na nádraží…
Návštěvník, který občas zavítá na šumperskou Maru, neboli jak říkáme…
To, že Češi jsou národ chatařů, chalupářů, ale i zahrádkářů je celkem…
Vodní nádrž vybudovaná v 80. letech 20. století na Hraběšickém…
Výchozí bod je železniční stanice v Šumperku, odkud se vychází po…
Jednou z památek obce Vikýřovice, přiléhající k okresnímu městu Šumperk snad ještě těsněji než čerstvě narozené kotě ke své matce, …
Počátky létání v Šumperku spadají do 20. let 20. století. První l…
Kolem Šumperka máme celkem dost kopců, které sice nejsou co do výšky konkurenty blízkého Hrubého Jeseníku, ale s určitou tolerancí s…
Obec Vikýřovice je asi 2 km severovýchodně od Šumperka, ve směru na Jesení…
Když velká voda  v r. 1997 na svém proudu brala kde co, poničila i řadu…
Na naše poměry poměrně nezvyklý strom najdeme u oblíbeného hostince Pod Trámkama ve Vikýřovicích. Místo je poměrně oblíbeným místem…
Hlavní vchod do areálu a parkoviště do Zemědělského skanzenu se nachází v ulici U Splavu.  Skanzen se nachází v Rapotíně mezi…
V minulom článku som sa snažil opísať "zemědelský" skanzen, muzeum,…
Na předposlední neděli letošního záři nám hodní a zkušení meteorologové…
Je zajímavé, jakým způsobem se někdy vedou spory o existenci či…
Hospůdka takřka kultovní. Ač se jedná o moderně vyhlížející penzion s…
Muzeum silnic ve Vikýřovicích u Šumperka je dnes již institucí zav…
Jakožto domácí nikam daleko, přesněji do Vikýřovic, na rozhraní se Šumperkem, kde může kolemjdoucí i jedoucí potkat již vcelku…
Do Vikýřovic, muzea silnic. Už jsem o muzeu psal vícekrát, protože to nemáme ze Šumperka daleko, kousek od výpadovky na Rapotín (a dál …
Ani současná prapodivná situace nás, naštěstí, ani v nejmenším…