Když Muzejní noc, tak Muzeum silnic (Vikýřovice u Šumperka)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Muzeum silnic ve Vikýřovicích u Šumperka je dnes již institucí zavedenou a známou. Současně zůstává expozicí unikátní a musím přiznat, že také velmi přitažlivou. A aby toho nebylo málo, také muzeem postupně se rozšiřujícím. I proto si v tomto příspěvku dovolím kombinovat popis akce nedávno proběhlé s pozvánkou na návštěvu muzea samotného i podobné akce následující. Jsem totiž přesvědčen o tom, že zde určitě nebudete zklamáni. Navíc je muzeum dobře dosažitelné pro pěší, cyklisty i ty motorizované. Napřed si ale hned na úvod o vikýřovickém Muzeu silnic prozraďme alespoň pár základních informací.

Muzeum se nachází v objektu tzv. Krenišovského dvora na pravém břehu řeky Desné. Někdejší panský dvůr s mlýnem, kapličkou a hostincem patřil – mimo jiné – také velkolosinské větvi Žerotínů, majiteli velkostatku na Třemešku JUDr. Ulrichovi nebo významnému průmyslníkovi Chiarimu. A od roku 1974 zde šumperská Okresní správa silnic Šumperk provozovala své garáže a cestmistrovství Vikýřovice. V roce 2003 administrativně vzniká Muzeum silnic ve Vikýřovicích, ale až o sedm let později – a za významné pomoci Norských fondů – je dokončena první etapa rekonstrukce Krenišovského dvora a je slavnostně otevřena expozice věnovaná historii našich silnic. Nazývá se „Via est Vita – Silnice je život“. V rámci druhé rekonstrukční etapy jsou v roce 2013 opravena dvě zbývající křídla objektu i nádvoří. Současně je zpřístupněna další stálá expozice, pojmenovaná „Po stopách bratří Kleinů - stavitelů silnic a mostů".

Tím ale dílo nekončí a při 1. muzejní silniční noci (pátek 27. června 2014) je slavnostně otevřena třetí výstavní část, nazvaná „Z historie a současnosti našich silničních mostů“. Té vévodí skládací Bailey Bridge z Brodku u Prostějova. Uprostřed nádvoří je vztyčena dřevěná skulptura patrona cestovatelů sv. Kryštofa, která tak doplní venkovní expozici různých silničních mechanismů a ocelových mostních konstrukcí, vyrobených v sobotínských železárnách bratří Kleinů. Od roku 2011 také muzeum vlastní unikátní rekonstruovanou sobotínskou mýtní stanici, pocházející z poloviny 19. století. A aby toho nebylo málo, stálé expozice doplňují zajímavé tematické výstavy. V době červnové muzejní noci to byla úžasná výstava „Obrazy automobilového světa“, představující dílo Václava Zapadlíka, a „Fiatmánie“, věnované 115 letům značky Fiat a sběratelské vášni Aleše Titzla.

A pak přišlo již zmíněné datum a muzejní silniční noc. A určitě stála za to, i když se jednalo vlastně o odpoledne a večer (akce proběhla při slunečném počasí v čase 16,00 – 22,00 hod. a tudíž převážně za světla). Možnost prohlédnout si všechny tři expoziční části a obě výstavy doplnilo pivo, různé pochutiny, dobové kostýmy a – díky opravenému nádvoří také - sraz veteránů všech druhů (auto, moto i cyklo). A bylo se na co dívat. Dámám to opravdu slušelo a pánové se snažili nezaostávat. Martina si mohla zavzpomínat na dobu, kdy se k pomyslnému oltáři vezla Tatrou 613 a já tam měl své milované zelené autíčko firmy MG. A do toho opravdový klídek a pohodička. Zkrátka akce, na jejíž pokračování se prostě člověk musí těšit. Jenom ten Maestro Zapadlík – stejně jako na vernisáž své výstavy – zase nepřijel.

A když už jsem zmínil to vzpomínání, tak musím napsat také pár slov o jedné mostní konstrukci. Jedná se o někdejší přechod nad – nebo spíše vedle – vícekolejného železničního přejezdu na šumperské Lidické ulici. Dnes je to místo všemi chodci, cyklisty i řidiči nenáviděné, protože si zde místní nádražáci velmi rádi hrají se signalizačním zařízením a většinu času se zde nedá ani přejít ani přejet. O nenápadně ukrytých ochráncích zákona, kteří se zde občas tajně připravují Pomáhat a chránit, ani nemluvě. Mnozí z nás však mají tento „mostek“ spojený s dětstvím, kdy jsme zde dlouhé desítky minut pobíhali a plivali z něj parním lokomotivám do komínů. Někteří chlapci, kteří byli starší, odvážnější a měli horší prospěch, přidali sem tam i něco jiného.

Muzeum silnic najdete po pravé straně silnice č. 11, při výjezdu ze Šumperka ve směru na Velké Losiny a Jeseník. Adresa pro případné zadání do navigace je Vikýřovice, Hraběšická 203. Shlédnout jednotlivé expozice můžete od 10,00 do 16,00 hod., a to vždy od úterý do soboty. Běžné vstupné do muzea představuje částku 50,- Kč, děti, důchodci a ZTP zaplatí 30,- Kč a rodinné vstupné pořídíte za 110,- Kč. Případné zájemce o návštěvu muzea nebo další muzejní silniční noci upozorňuji, že více fotografií z letošní červnové akce si mohou prohlédnout na odkazu: http://markyz63.rajce.idnes.cz/Muzejni_noc_v_Muzeu_silnic_Vikyrovice__06_2014/

Poslední aktualizace: 11.8.2014
Když Muzejní noc, tak Muzeum silnic (Vikýřovice u Šumperka) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Když Muzejní noc, tak Muzeum silnic (Vikýřovice u Šumperka)

Za Kleiny do silničního muzea
Kdo v létě projížděl okrajem Vikýřovic, vlastně i přes Šumperk po hlavní…
Od začátku prosince 2013 je v objektu Muzea silnic ve Vikýřovicích u Šumperka otevřená nová stálá expozice. Jedná se o instalaci,…
Když se před čtyřmi léty otevíralo ve Vikýřovicích Muzeum Silnic, jednalo s…
Spojili jsme dvě muzea za jedno odpoledne a aby si všichni přišli na své.…
Že se Šumperk označuje jako brána Jeseníků je clem logické, ten kdo do…
Rok 2018 byl plný akcí, které připomínaly vznik Československé republiky…
Zhruba rok krášlí prostranství mezi Muzeem silnic a kaplí sv. Antonína ve Vikýřovicích ukazatel času. Tím jsou sluneční hodiny. Jak …
Muzeum silnic najdeme nedaleko silnice č. 11/44, která prochází Šumperkem…
Jakožto domácí nikam daleko, přesněji do Vikýřovic, na rozhraní se Šumperkem, kde může kolemjdoucí i jedoucí potkat již vcelku…
Do Vikýřovic, muzea silnic. Už jsem o muzeu psal vícekrát, protože to nemáme ze Šumperka daleko, kousek od výpadovky na Rapotín (a dál …
Hlavní vchod do areálu a parkoviště do Zemědělského skanzenu se nachází v ulici U Splavu.  Skanzen se nachází v Rapotíně mezi…
Když velká voda  v r. 1997 na svém proudu brala kde co, poničila i řadu…
Jak už to bývá, když je zima blbá v měsících, kdy má panovat, otravuje pak…
Více než dva roky tu šumperáci museli vydržet na suchu, tedy přesněji řečeno ti, kteří holdují celoroční možnosti plavání, tedy v létě i zimě. No, on…
  Při delší čekací pauze na nedělní podvečerní spoj ze Šumperka do Koutů…
Již nějaký týden inzeruje web města a sdružení cestovního ruchu…
Úkolem tohoto tipu na výlet určitě není někoho přesvědčovat o tom, že…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Ol…
Kdysi výstavní zdravotnické zařízení, pocházející z konce 19. století, s…