Pozděchov Vartovna Syrákov

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

Vartovna

Rozhledna Vartovna, nazývaná též jako valašská eiffelovka se nachází na stejnojmenném kopci ve výšce 651 metrů nad obcí Seninka. Přístup k rozhledně je z několika míst, ze Vsetína, ze Seninky, Valašské Polanky, Jasenné, Syrákova, Liptálu, Prlova, Pozděchova nebo z Ubla. Už jen počet přístupových tras naznačuje, že se jedná o kopec strategického významu, který býval v minulosti používán jako strážní stanoviště valašských portášů.

Objekt rozhledny byl na kopci postaven v roce 2009. Rozhledna je přístupná podle sezony, otevírací dobu a výši vstupného je dobré si ověřit na stránkách provozovatele.

Z Pozděchova vycházíme po modré turistické značce. Zároveň s turistickým značením vede i naučná stezka Chodníček k rozhledně. Informační tabule nám po cestě přiblíží řadu přírodopisných i historických zajímavostí tohoto místa. Přibližně po půl kilometru opustíme silnici a následujeme modrou značku Doprava přes potok po místní komunikaci. Mineme několik posledních domků, místní pilu a pomalu proti proudu potoka začínáme stoupat. Kolem se začínají objevovat louky a pastviny, kde v příhodném ročním období můžeme zahlédnout jednu z našich orchidejí - prstnatec májový. V tomto úseku je trošku horší orientace - na ploché louce není kam umístit turistickou značku. Snažíme se tedy sledovat jedinou polní cestu a stoupáme po louce až na hřeben. Na hřebenu narazíme na další polní cestu s vyznačenou zelenou turistickou značkou. Po této cestě pokračujeme Doprava přibližně půl kilometru. Narazíme na turistické rozcestí Pod Širokou, kde se napojuje trasa od obce Prlov.

Nás ale čekají přibližne 2,5 km dál po modré směrem k rozhledně, nejprve po hraně pastvin nad Prlovem, potom už jen lesem. Cesta je to pohodlná, až těsně pod rozhlednou přijde větší kopec, kde na délce cca 300 metrů nastoupáme dobrých 80 metrů. Prostě kopeček.

Zato nás čeká bonus - překrásné výhledy z rozhledny na všechny světové strany, případně i nějaké to občerstvení v pokladně (ale pivo nemají). Po absolvování rozhledny už nás čeká jen přibližně tři kilometry dlouhý sestup po žluté značce lesem k motorestu Syrákov, kde je náš dnešní cíl. Tady se rozhodně vyplatí plánovat trasu tak, aby byl v motorestu dostatečný čas na ochutnání místních specialit z hlívy ústřičné.

Několik desítek metrů od motorestu jsou autobusové zastávky pro spoje na oba směry - Vizovice, Zlín a v opačném směru Liptál, Vsetín, a linky jsou poměrně frekventované. Pro ty z vás, co budou hledat spojení, zastávka se jmenuje Jasenná - Syrákov.

Popsaná trasa je poměrně krátká, přibližně 8 kilometrů. Ti z vás, kdo mají ještě dost sil a času si mohou trasu ještě malinko prodloužit. Z motorestu se vrátí po modré značce dolů do obce Jasenná - přibližně další 2 kilometry sestupu lesem a po loukách. Obcí projíždí stejné autobusové linky jako kolem motorestu.

Další tipy na výlet najdete na turistickém serveru Chatocha.

Poslední aktualizace: 24.4.2015
Pozděchov Vartovna Syrákov na mapě
Autor: trpo1

Příspěvky z okolí Pozděchov Vartovna Syrákov

Pozděchov
Pozděchov leží v severní části Vizovické Vrchoviny severovýchodním směrem…
Tak jsme zase jednou nevěřili předpovědi počasí - což byla chyba !…
   Menší a vcelku nenápadná valašská dědina Pozděchov se nemusí stát jen…
Přírodní památku Pozděchov (0,28 ha) najdeme ve Vizovických vrších , v …
   Vizovické vrchy jsou součástí flyšového pásma Vnějších Západních Karpat a zdejší skalní útvary jsou proto tvořeny pískovci a slepenci. vel…
  Už ani sám nevím, kolikrát jsem projížděl po hlavní silnici, vedoucí z …
Nachází se poblíž tur.rozcestí (styk modré, žluté a zelené trasy) ležícího…
   Součástí okruhu nové trasy a Naučné stezky "Okolo šesti dědin" je také …
Přírodně velmi hezké je údolí potoka Trubiska, jímž prochází po celé jeho…
  Součástí areálu Loveckého zámečku Trubiska bývaly i dva rybníky. Menší -…
Protože máme rádi valašskou přírodu a staré dřevěnice, na dnešní výl…
  V hlubokém údolí Vizovických vrchů se na sever od hlavního hřebene u…
Pěkná procházka je do blízké valašské obce Prlov, ležící ve Zlínském…
Je konec  léta a počasí připomíná spíše ranný podzim. První Sobotu v září…
  Dnes navštívíme dřevěný lovecký zámeček Trubiska, ukrytý v hlubok…
  Procházku dědinou Prlovem končíme u farmy s volně se potulující drůbeží.…
Tento tip na příjemný výlet je určen všem obdivovatelům drsné krásy…
 Se svými 753 m je Klášťov nejvyšším bodem Vizovických vrchů a jeho strmý…
 Jsou rána, kdy se duše tulákova tetelí rozechvěním a je zahlcena voláním…
  Dnešní pouť nebude cestopisem v pravém slova smyslu. Navštívíme sice…
  Nedůvěra v meteorology se nevyplácí a může se krutě vymstít - příkladem…
  Čertův kámen na temeni Klášťova není jediným skalním útvarem nejvyššího…
  Obec Bratřejov je pro většinu účastníků silničního provozu obcí téměř…
 Začátek roku udělal svou sněhovou nadílkou velikou radost milovníkům…
Pískovcový skalní utvar na hřebeni Vizovických vrchů. Přístup nejlépe …
  Oblast moravských Karpat se může pochlubit mimořádně bohatým výskytem pí…
Rozhledna Vartovna
Nad valašskou obcí Seninka na kopci Vartovna byla v listopadu 2009 otevřena kovová rozhledna. Vyhlídková věž o výšce 37 metrů je…
Autobusem ze Vsetína nebo Zlína vyjedeme na Sirákov. Kolem horské…
Máte-li rádi přírodu a vše, co k ní patří, pak vám doporučujeme navštívit…
Chráněný přírodní útvar Pulčínské skály se nachází poblíž obce…