V okolí Krupky.

číslo 5 Schillerova výšina Šotolina 3,7 km
číslo 6 Geotheova skála Šotolina 3,9 km
číslo 7 Krupka Asfalt 4,6 km

Vydal jsem se za památkami a historií dolování v blízkém okolí Krupky.
Z náměstí v Krupce jsem šel ulicí Horská a na jejím konci jsem odbočil za posledním domem do trnitými keři zarostlého svahu, kde je ukrytý vchod do bývalé štoly č.9.
Je to menší štola, ve které bylo vyraženo 228 metrů chodeb. Těžily se zde hlavně cín-wolframové rudy. Těžba byla ukončena v 18. století.
Okolo bývalých pivovarských nádrží jsem pokračoval modře značenou cestou. Z té jsem posléze odbočil na cestu, která vede k bývalé Štole 5.květen. Štola se nachází nad obcí Vrchoslav, kde se v žulovém porfýru vyskytují bohaté fluoritové žíly. Bylo zde vyraženo několik kilometrů chodeb. Provoz byl ukončen v osmdesátých letech minulého století. Dnes je v areálu bývalého dolu velká pila.
Vrátil jsem se kousek zpět a starými cestičkami za pomoci GPS jsem vystoupal prudkým svahem na skalnatý vršek, kde bývalo prastaré hradiště několika kultur od knovízské kultury až po raný středověk.
Dalšími starými a zarostlými cestami a cestičkami jsem směřoval na Schillerovu výšinu. Cestou jsem ještě vystoupal na kótu 422, kde je zbytek zřícené triangulační věže a zajímavá skalka s vytesanými písmeny RŠ a hornická kladívka.
Na nedaleké Schillerově výšině se na skalisku dochoval vytesaný nápis SCHILLER HȌHE. V minulosti byla vyhlídka vyhledávaným výletním místem, odkud byl nádherný výhled na České středohoří a krajinu pod Krušnými horami. Dnes již odtud není žádný výhled díky vzrostlé vegetaci.
Velice strmým svahem jsem sestoupil na Goetheovu skálu. Ta je také již bez výhledu.
Zarostlou pěšinou jsem sestoupil zpět do Krupky.

Poslední aktualizace: 19.10.2021
V okolí Krupky. na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí V okolí Krupky.

Vyhlídka z Knetlu
Sestupujeme-li po zelené turistické trase z Komáří vížky do Krupk…
Kousek od cesty vedoucí z Krupky, přes Zaječák, na Knetl, se nach…
Osada Knetl se nachází asi 1,5km SV od hystorické části města Krup…
Zaječí skála
Zaječí skála, je skalka, jejíž tvar od východu, při sestupu k Vlč…
Právo vařit pivo a výčepní právo měla Krupka již roku 1477. Zbytky Krupského pivovaru, tak jak si jej můžeme prohlédnout dnes, pochází z roku 1906,…
Plakánek je skalní útvar, vysoký přibližně tři metry a u jeho pat…
Vyhlídka  Kalvarienberg.
Vyhlídka Kalvarienberg.
V okolí Krupky bylo mnoho vycházkových tras, které vedly na vyhlídky a další zajímavá místa. Tyto cesty časem upadly v zapomnění. …
Oftalmolog, chirurg a profesor Ferdinand Arlt, celým menom Carl Ferdinand von Arlt sa narodil 17. apríla 1812 v Horní Krupke vo vted…
Staré město Krupka, tvořené tehdy vlastně jedinou ulicí, je olemována natolik prudkými svahy a vysokými vrchy, že město nepotřebovalo rozsáhlejší…
Zaječák je místní název pro rozsáhlé louky nad historickou částí …
Krupka je známá hlavně svojí hornickou minulostí.  Za jejího rozmachu zde…
V červenci 2019 bylo území Hornické kulturní krajiny Kr…
Podhorské mestečko Krupka na úpätí Krušných hor je známe už od stredoveku…
Rozsáhlá zřícenina královského hradu z počátku 14. století se vypíná nad…
Město Krupka začínající v údolí východně pod hradem a pokračující na sever…
Během svých pobytů v lázních Teplice se také slavný německý básník a…
Hrad Krupka, nazývany aj Rosenberg, je gotická zrúcanina, nad mestom…
V opravené budově bývalé fary u kostela Nanebevzetí Panny Marie bylo vybudováno hasičské muzeum. Jsou zde vystaveny sbírky hasičské…
Když jsme projížděli podhůřím Krušných hor, chtěli jsme se zastavit hlavně…
Cínový důl je jedním ze tří hlavních rudonosných údolí v Krupce. Jde o divoké údolí, začínající nad Bohosudovskou Kalvárií a táhnoucí se severním…