Trasy Pěší trasa Velká náročnost

číslo 1 Dobrá Voda Šotolina 0,0 km
  Na trasu vyrážíme od nádherného poutního kostela v Dobré vodě, kam se nechá dojet autobusem. Nebo vás tam dovezou hodní spolurekreanti jako nás. Samozřejmě jsme si před tím prohlédli kostel a nabrali si zázračnou vodu z kašny pod kostelem. A pak okolo kostela vzhůru do kopce.
číslo 2 Hojná Voda - rozcestí Šotolina 1,6 km
  Značení je zajímavé - ani zde není na značce uvedena rozhledna. Kdo nemá mapu a ví, že rozhledna je na Kraví hoře, může trochu váhat. Odbočující červená značka říká 0,6 km na Kraví horu - rozcestí, v přímém směru vedoucí zelená značka říká 2,3 km na Kraví horu, ale přes Hojnou Vodu. My naštěstí mapu máme. Pokračuje po červené vzhůru do kopce.
číslo 3 Kraví hora, rozcestí, 910 m Šotolina 2,1 km
  Tady je už jednoznačně uvedeno - po zelené na Kraví horu. Ani zde není žádné upozornění, že by na Kraví hoře byla rozhledna. Je to zvláštní, že se o ní vlastně nikde nepíše. Ale je tam. Tak kousek nahoru do kopečka.
číslo 4 Rozhledna na Kraví hoře (930 m) Šotolina 2,2 km
  Je to ocelová stavba z r. 1988. Tehdy to byla pozorovatelna Československé lidové armády. Protože tento smysl ztratila, byla v r. 2001 upravena na rozhlednu. Je 37 m vysoká, Po točitém schodišti se vystoupá na vyhlídkovou plošinu ve výšce 24 m. Ve vyšších prostorách je telekomunikační technika. Rozhledna je volně přístupná. Má kruhový rozhled - jsou vidět ostatní vrcholy Novohradských hor, Šumava, Třeboňská pánev i Českomoravská vrchovina. Za dobré viditelnosti jsou vidět i Alpy. Chceme do Hojné Vody, ale nechce se nám jít dolů z prudkého kopce. Vracíme se tedy po zelené zpátky na rozcestí.
číslo 5 Kraví hora, rozcestí, 910 m Šotolina 2,3 km
  Tentokrát odbočujeme vlevo a pokračujeme směr Kuní hora.
číslo 6 Pod Kraví horou 845 m Šotolina 3,1 km
  Červená pokračuje na Kuní horu, my ostře zahýbáme vlevo. Je zde dokonce i šipka Hojná voda - neznačeno.
číslo 7 Parkoviště pod Kraví horou Šotolina 4,0 km
  Jsme na kraji lesa, před chvílí se k nám zleva připojila zelená turistická značka od rozhledny. Pokud půjdete v opačném směru, tak odbočku nepřehlédněte. Není zde rozcestník, jen mizí cesta v lese.
číslo 8 Na silnici před Hojnou Vodou Asfalt 4,2 km
  Jsme na silnici. Je tu zastřešené odpočívadlo, takže ideální místo na svačinku. Také nás zde upozorňují, že ve směru zelené turistické značky je občerstvení. Víc nepotřebujeme.
číslo 9 Hojná Voda - meditační zvon Asfalt 4,6 km
  Zde je místo duchovní síly - meditační zvon - místo setkání.
číslo 10 Hojná Voda - bus Asfalt 4,9 km
  Zastávka autobusu a začátek (nebo konec?) zelené turistické značky. Tady jsme si uvědomili, že je to značka okružní, která vede z Hojné Vody přes rozhlednu zase zpátky. Také je zde možnost občerstvit se. Za hotelem na druhé straně návsi je věž a informace, že je věž otevřená. Samozřejmě to jdeme prozkoumat. Vyhlídka je obdobná, jako z návsi, jen je to o kousek výš. Až později se dozvídáme, že je to původní kostelní věž, která zbyla ze zbořeného kostela ze 16. století. Chceme pokračovat směr Šejby. Možná bychom se tam dostali od meditačního zvonu neznačenou cestou, ale raději pokračujeme kousek po silnici směr Dobrá Voda. Je to jistější a provoz je minimální.
číslo 11 Dobrá voda - rozcestí Šotolina 5,9 km
  Odbočujeme po cyklostezce do lesa. Současně je to naučná stezka Paměti Novohradska. Při cestě je velké množství nádherně zralých ostružin. Až nás překvapuje, že to tu nikdo nesbírá. Neodoláváme a neustále zastavujeme a cpeme se po plných hrstích.
číslo 12 Na silnici Horní Stropnice - Šejby Asfalt 9,4 km
  Už jsme doufali, že jsme v Šejbech. Neustálými zastávkami s trháním ostružin se nám cesta zdála dlouhá. Jsem přejeděná a do kopce se mi nechce, i když je jen mírný. Pokračujeme po syklostezce vpravo.
číslo 13 Šejby - konečná autobusu Šotolina 9,8 km
  Podle mapy zde někde má odbočovat cesta, podle staré mapy dokonce modrá turistická značka. Ale nic nevidíme. Naštěstí jsou tu místní. Neznačená cesta je prý asi o 3 km kratší, ale je tam hodně bláta. Nevadí. Když to víme, tak z druhé strany točny autobusu vidíme zatravněnou blátivou cestu. Ještě že tam byl betonový mostek se zábradlím nad hrází rybníčka, jinak bychom se tam málem utopili.
číslo 14 Na silnici 10,6 km
  Přes louky s nádhernými výhledy se dostáváme na rozježděnou asfaltku - cyklotrasu č. 34 GreeWay. Netušíme, kam vede, ale zato tušíme, že musíme po ní vpravo.
číslo 15 Křižovatka cyklotras Vraní hnízdo Šotolina 11,0 km
  Zprava přichází naše původní cyklotrasa - obě cyklotrasy pokračují společně dál. Je zde opět zastřešené odpočívadlo.
číslo 16 Další odbočka Šotolina 12,2 km
  Cyklotrasa a NS odbočují, cyklotrasa č. 34 pokračuje v přímém směru. Nemáme tušení, kam vede, ale směr je dobrý a vše nasvědčuje tomu, že to je trasa původní modré turistické značky. Občas jsme na ni narazili - to když ji zapomněli odstranit.
číslo 17 Autokemp Veveří Šotolina 15,0 km
  Cesta vedla lesem, zdálo se to dlouhé, navíc jsme netušili, zda vůbec jdeme dobře. Najednou jsme zdálky slyšeli nějakou muziku a viděli spoustu aut. Až později jsme zahlédli šipku - autokemp. Ovšem bez bližšího určení. A ten právě patří k Veveří. Není kam odbočit, tak jdeme dál.
číslo 18 Městský mlýn Asfalt 16,9 km
  Cesta vedla podle Veveřího potoka - bylo na co koukat, byla to příjemná cesta převážně z mírného kopečka. Najednou jsme se objevili u mlýna, kde se provádí rekonstrukce. V údivu nad mlýnem jsme si nevšimli rozcestníku. Ale cyklotrasa č. 34 odbočila za mlýnem vlevo do kopce, tak my taky. Už jsem toho začínala mít dost, bylo horko, nevěděli jsme, kde přesně jsme, ani jak dlouhá cesta nás čeká.Jsme ještě ve Veveří nebo zcela někde jinde? Mapu jsme sice měli, ale podrobnosti jako autokemp, mlýn - ty tam chyběly.
číslo 19 Nové Hrady - začátek obce Asfalt 17,6 km
  Najednou jsme v Nových Hradech. Tento konec města jsme neznali, ale za chvilku jsme vpravo zahlédli špičku hrobky Buquoyů. Takže sláva. Jsme skoro v cíli. A to jsme si stále mysleli, jaký kus cesty máme ještě před sebou. Tak nakonec všechno dobré.
číslo 20 Nové Hrady - u zámku 18,0 km
  Ten konec byl tak rychlý, že jsme to ani nečekali. A teď už jen se jít trochu občerstvit. Bylo horko, voda už došla, ale vše dobře dopadlo a cesta za to stála. Kdybychom znali, kudy cyklotrasa č.34 vede a kam vede, rozhodně bychom byli klidnější. Ale bylo to kratší než ta cyklo NS, takže spokojenost.

Trochu náročnější výlet v Novohradských horách. Cesta vede převážně lesem, loukami a okolo pastvin, částečně po značených turistických cestách, částečně po cyklostezce Paměti Novohradska. Výstup na rozhlednu není tak náročný, takže se to nechá poměrně dobře zvládnout. Možnost občerstvení je pouze v Dobré Vodě a v Hojné Vodě a pak až v Nových Hradech. Na trase nic jiného není.

Poslední aktualizace: 16.9.2014
Z Dobré Vody přes rozhlednu na Kraví Hoře do Hojné Vody a přes Šejby do Nových Hradů na mapě

Příspěvky z okolí Z Dobré Vody přes rozhlednu na Kraví Hoře do Hojné Vody a přes Šejby do Nových Hradů

Barokní kostel Panny Marie v Dobré Vodě u Horní Stropnice na Novohradsku
V Novohradských horách je na jihozápadním svahu Kraví hory barokní kostel - dominanta lokality viditelná za jasného počasí až z…
Jihočeské Lurdy - tak je nazýván kostel Panny Marie Těšitelky v D…
Letovisko a poutní místo Dobrá Voda leží na severním úbočí…
Vyšlápli jsme si Na Kraví horu v Novohradských horách. Bez znalosti terénu jsme posuzovali trasu dle mapy. Podle vrstevnic se nám…
Kraví hora v Novohradských horách
Kraví hora (původně Kamenná hora) je Vysoká 953 m. Těsně pod v…
Vrch (953 m) v Novohradských horách asi 1 km západně od Hojné Vody a…
Jedním z míst odkud je krásný rozhled na Novohradské hory je rozhledna na 953 metrů vysoké Kraví hoře. Rozhledna sloužící k vojenským účelům zde byla postavena v 80. letech…
Kraví hora je zalesněným vrchol o nadmořské výšce 952 m, který najdeme v…
Osadu Paseky najdeme v Novohradských horách, přibližně 3 km vzdálenou od…
Obec Hojná Voda (německy Heilbrunn) leží ve výšce 770 m n.m. Dříve se…
Ves Hojná Voda v Novohradských horách byla založena v 16. století, na…
Meditační zvon - Zvon setkávání na Hojné Vodě u H.Stropnice
Meditační zvon - Zvon setkávání (200m nad autobusovou točnou Hojné vody vedle je Svatý Jan Nepomucký a parkoviště.) zvoní se…
Tato krátká vycházková trasa začíná na parkovišti v Hojné Vodě. Po červené…
Kamenná pyramida u Pasek u Dlouhé Stropnice je jednou z…
Obec Dlouhá Stropnice se nachází na úpatí Kraví hory v Novohradských…
První zmínky o obci pocházejí již z roku 1259. Významnou památkou j…
Městečko Horní Stropnice leží v Novohradských horách  na toku stejnojmenné říčky 5 km jihozápadním směrem od Nových Hradů. Nedaleko…
První zmínky o osadě Stropnice pochází z roku 1260, kdy se jejím majitelem stal Vok z Rožmberka. V roce 1278 je doložen kostel s farou. Předpokládá …
Kostelu v Horní Stropnici je, jako jednomu z nemnoha kostelů v Jihočeském…
V blízkosti hranic s Rakouskem se jihozápadně od Nových Hradů (asi …