Za barokními světci do Penčic (Tršice-Přerov)

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

O jednom z nedávných víkendů, shodou okolností těsně před vypuknutím oné ledovkové kalamity, jsme vyrazili zase jednou na Přerovsko. Svezli jsme se z Přerova ještě autobusem do nedalekých Tršic, kde nás kromě právě opravované silnice a kostela přivítala obří žabička známého sochaře Michala Olšiaka, trůnící také přímo na náměstí:-) Vydali jsme se odtud po zelené turistické značce směrem zpět do Přerova, kdy první zastávkou za docela pěkným lesíkem byla po 4 kilometrech obec Penčice, hlavní důvod naší cesty. Značka se sice jejímu centru na skalnatém návrší nad silnicí vyhýbá, ale určitě stojí zato si těch pár desítek metrů nahoru ke kostelu od rozcestníku přímo u autobusové zastávky vyšplhat, protože milovníky barokního umění zde čeká trojice vskutku impozantních světeckých skulptur! Jako první nás uvítal charismatický Zahnerův sv. Liborius z roku 1736, který stojí na penčické návsi obrácen k protějšímu kostelu, jehož schodiště je pak střeženo ještě dvojicí sousoší sv. Jáchyma s malou Pannou Marií v náručí (bohužel bez hlavy) od téhož autora z roku 1739 a sv. Josefa s Ježíškem od rovněž olomouckého tvůrce Davida Zürna již z roku 1711. Všechny tři skulptury pocházejí původně z rozsáhlého sochařského souboru hradiského kláštera, po jehož zrušení byly na konci 18. století zakoupeny zdejším farářem a přemístěny do Penčic. Po návratu k rozcestníku jsme pokračovali po zelené značce do nedaleké Záběstní Lhoty (1 km), přičemž jsme cestou minuli zajímavý areál starého mlýna, který se nazývá Bešť a v jehož sousedství nás lákala sympatická Hospůdka Ve Stodole. Ze Záběstní Lhoty, která leží opět na návrší nad zmíněným mlýnem, jsme se už vydali po modré značce, polní cestou k lesu a dále na krásné lesní rozcestí Zamazalka (3 km). Po dalším 1,5 kilometru jsme dorazili do obce Vinary a brzy poté do sousedních Lýsek (1 km). Pak už jsme se ponořili do národní přírodní rezervace Žebračka (2 km), abychom posléze kolem Ornitologické stanice (2 km) a přes krásný park Michalov a rozcestí u mlýna (1 km) došli pohodlnou rovinkou až do samého centra Přerova...

Poslední aktualizace: 17.12.2014
Za barokními světci do Penčic (Tršice-Přerov) na mapě
Autor: Isolda11

Příspěvky z okolí Za barokními světci do Penčic (Tršice-Přerov)

Procházka Tršicemi
Tršice je obec ležící v údolí na jihozápadním výběžku Nízkého Jeseníku,…
Co má hanácká dědina společného se žábou? Vždyť "žabožrouti" jsou na druhé…
Obec se skládá z šesti místních částí - Lipňan, Hostkovic, Přestavlk,…
Kromě „slavné žáby“ je největší ozdobou tršického náměstíčka monumentální…
Trasa busu, odvážejícího nás z Přerova do Tršic, vedla nejprve po mostě…
Chcete - li vidět obří žábu z Tršic, klidně přijeďte, nebojte se,…
Nejvýznamnější památkou bývalého městečka je třítraktový jednoposchoďový…
Vodopády a kaskády se – jak známo – nacházejí především v pohořích, ale jsou vyjímky, které potvrzují pravidlo. Jednou z nich je při…
Městečko Tršice, středisko moravského chmelařství, které zde založil Hynek …
V krásné pahorkovité krajině nacházející se v údolí okolí okolo toku Ol…
Tršice jsou centrální obcí půvabné pahorkovité krajiny a z temen vyvýšeni…
Vesnička Penčice je místní částí města Přerova, od něhož je vzdálena přibližně 7 km severním směrem a v níž v současnosti žije přes 300…
Letní Koupaliště se nachází 9km od Přerova v klidném prostředí obce Penčic…
Větrný mlýn holandského typu stojí asi 700 m severovýchodně od obce Lazní…
Obec Doloplazy leží východním směrem od města Olomouc a pod severními kop…
Výkleky jsou malou zemědělskou obcí s 270 obyvateli a najdeme ji severním…
Zatopený lom v obci Výkleky láká k letnímu koupání. Voda bývá čistá a…
Obec Daskabát leží východním směrem od města Olomouc a jižně nedaleko…
Přírodní památka Lhotka u Přerova byla vyhlášena 23.5.1951. Rozkládá se na ploše 5,6 ha v katastru obce Lhotka u Přerova. Na jižním…
Jedeme vlakem do Grygova (1. zastávka na trati Olomouc-Přerov) a od nádraží jdeme po zelené značce do centra obce a dále směrem na obec K…