Žamberk - Sopotnice - Potštejn

číslo 1 Žamberk, nádraží Asfalt 0,0 km
  Od nádraží se mezi novými domky propleteme k polní cestě pod kopec Rozálka. Už cestou jsou výhledy směrem na Kozinec a Dlouhoňovice, jen je potřeba se otočit (foto 1 - 3).
číslo 2 Pod Rozálkou 1,4 km
  Nahoru k rozhledně (foto 4) nás dovede místní červené značení.
číslo 3 Tyršova rozhledna 1,8 km
  Od rozhledny sestoupíme s výhledem na Žamberk (foto 5 - 8) k Městskému muzeu.
číslo 4 Městské muzeum Asfalt 2,1 km
  Odbočíme vlevo po hlavní silnici.
číslo 5 Rodný domek Prokopa Diviše (foto 9) Asfalt 3,7 km
  Za mostem přes Divokou Orlici pokračuje modrá podél silnice. Můžete tudy, my jsme raději volili klidnou cestu zadem. Odbočili jsme doleva u obchodu Konzum (COOP) a hned po 50 metrech zase vpravo. Projde se kolem kostela (foto 10) a loukami mezi Mlýnským potokem a Kameničnou (foto 11 a 12) k Divoké Orlici (foto 13) a následně k železniční trati (foto 14).
číslo 6 Popluží (foto 15) Šotolina 6,0 km
  Po žluté značce kolem rybníka (foto 16 a 17) a do mírného kopce (foto 18 a 19) do lesa.
číslo 7 Česká Rybná (foto 20 a 21) 9,2 km
  Pár set metrů po asfaltu ke křížku (foto 22), za ním odbočíme přes pastviny (foto 23 a 24) do lesa.
číslo 8 Pod Horou (foto 25) Šotolina 12,0 km
  Od říčky Rybné vylezeme ke křížku (foto 26) a sejdeme z kopce s výhledem do Sopotnice (foto 27 - 30).
číslo 9 Sopotnice Šotolina 13,2 km
  Zase do kopce, tenhle je docela dlouhý. Nahoře nás čeká vesnička Polom.
číslo 10 Polom (foto 31) Asfalt 16,7 km
  Chvilku nás bude provázet značka zelená, pak i modrá, u autobusové zastávky ale odbočí pryč. Jdeme po silnici z kopečka do Prorub (foto 32).
číslo 11 Proruby 18,7 km
  Naposledy do kopce na Kapraď.
číslo 12 Kapraď 19,3 km
  Výhled je odtud pěkný (foto 33 a 34). Sešup lesem na kraj Potštejna taky (foto 35).
číslo 13 Potštejn, Na Pasekách Asfalt 20,3 km
  S pohledem na hrad (foto 36) a na město (foto 37) sejdeme k Divoké Orlici a do centra.
číslo 14 Potštejn, zámek Asfalt 21,3 km
  Zelená značka nás dovede případně na nádraží (foto 38).
číslo 15 Potštejn, nádraží Asfalt 21,8 km
  Konec trasy

Podhůří Orlických hor je rovněž jednou z oblastí, pro kterou máme slabost. Ani nevíme pořádně, proč. Jasně, občas se tu vyskytne nějaká ta zřícenina (čímž nemyslíme nás), tečou tu pěkné říčky, ale jinak je to jen taková ta klasická zvlněná krajina, kde nic mimořádně atraktivního není. A přece ji máme rádi. Možná právě pro tu obyčejnost. Nebo i pro to, že tu můžeme chodit klidně celý den a nepotkáme člověka. Čímž doufám, že jsem vás od návštěvy této oblasti neodradil a sem tam budeme moci někoho pozdravit.

Popis trasy žačnu na žambereckém nádraží. I z toho důvodu, že bylo změněno vedení žluté značky od nádraží do centra. Vede teď nově vzniklým sídlištěm pod Tyršovu rozhlednu na Rozálce. Když už jsme pod ní, chce to na ten kopeček vyšplhat a rozhlédnout se. Fakt je na Rozálce pěkně.

Sejdeme dolů k hlavní silnici, po té se nejde moc dlouho. Jen do helvíkovic, kde se nabízí návštěva rodného domku Prokopa Diviše (https://www.turistika.cz/mista/divisuv-bleskosvod). Od něho vede modrá značka ještě chvíli podél silnice, ale taky ji můžete za mostem přes řeku přejít a jít jaksi zadem místními uličkami mezi domky. Je to příjemnější a zabloudit nelze. Pokud omylem nepřebrodíte Orlici, po chvilce na tu modrou zase narazíte. Takže se toho nebojte.

Modrá značka nás dovede v blízkosti řeky k železniční trati do místa zvaneho Popluží. Tady začíná žlutá značka a té se budeme držet hodně dlouho. Zavede nás mezi poli, lukami a přes les mírným stoupáním do České Rybné. Taková obyčejná vesnice, nic mimořádného tu není. Prochází tudy i červená značka ze Žampachu do Litic, všímat si jí nebudeme. Za Českou Rybnou ještě poněkud stoupáme výše a hádejte, proč? Správně - to proto, abychom následně mohli jít z kopce, a to k říčce Rybná. Od ní si nahoru - dolů zopakujeme a jsme v Sopotnici.

V Sopotnici vás určitě zaujme zajímavý kostel se samostatně stojící zvonicí a pokud tam dojdete o víkendu po 16. hodině, tak i Formanka, tedy místní hospůdka. Jinak ale hurá do dalšího kopce. Tentokrát trochu pernějšího, je trochu delší, táhlý, v závěru i prudší. Stejně jako jiná stoupání, i toto ale nakonec končí u obce Polom. A jdeme zase dolů. Už skoro pořád, jen v Prorubech je ještě krátký kopec nahoru. To abychom se mohli pokochat výhledy z vrcholu Kapradě. Odtud už to je ale opravdu sešup rovnou do Potštejna.

Na uvedené trase našlapeme nějakých 22 km. S rovinou se dá počítat jen na začátku kolem helvíkovic, jinak je to do kopce a z kopce. Ty kopečky jsou ale celkem "mírumilovné". Celou trasu zvládnete klidně i na kole.

Poslední aktualizace: 23.2.2016
Žamberk - Sopotnice - Potštejn na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Žamberk - Sopotnice - Potštejn

Turistická známka č. 2286 - Výhledna Dlouhoňovice
Výhledna získala 6. října 2009 certifikát o vytvoření českého rekordu jako „první rozhledna, do jejíhož nitra…
V Dlouhoňovicích naleznete rodinný ski areál s umělým zasněžováním a…
Na jižním okraji Žamberka se zvedá zalesněný vrch Karlovice, kd…
Litice nad Orlicí jsou poměrně dobře dostupné z Prahy, rychlíkem do Hradce…
Kaple sv. Rozálie byla postavena byla v roce 1682. Jedná se o centrální šestibokou stavbu s jehlanovou střechou, která byla…
Žamberk, Tyršova rozhledna
Tyršova rozhledna nebo také Rozálka, stojí v Žamberku na Kapelském vrchu o…
Nachází se poblíž středu města u kruhového objezdu, na jihozápadn…
Městské muzeum Žamberk se spolupodílí na kulturních aktivitách města,…
Pozdně empírová stavba z r. 1845, která dnes slouží jako Muzeum, byla…
Židovské obyvatelstvo se usídlilo nejen v Žamberku, ale i v okolních…
Žamberk leží ve Východních Čechách, severovýchodním směrem od…
Památný strom s názvem Buk lesní - červenolistý (v Žamberku je památných stromů s tímto názvem několik, tento je evidován v ÚSOP pod kódem 101205)…
Žamberk - kostel sv. Václava
Kostel sv. Václava je postaven na místě původního dřevěného kostela, který je doložen r. 1355. Dřevěný kostel dne 29.7.1684 vyhořel…
   Kunčice - Orlice místní část města Letohradu může být cílem kr…
Park se rozkládá jihovýchodně od zámku. Renesanční, později barokně…
Z Brna jsme se do Žamberka dostali poměrně snadno rychlíkem do Ústí nad…
Při pohledu na mapu na modrou a žlutou značku, spojující Žamberk …
  V roce 2015 došlo ke změně vedení žluté značky z centra…
Žamberk leží v Pardubickém kraji v údolí Divoké Orlice. Vede tudy…
Trasa začíná na náměstí v Žamberku (foto 1). Držet se budeme žluté…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu do města Žamberka,kde potkáte něco krásného prakticky na každém kroku…
Masarykovo náměstí v Žamberku je nejen centrem města, ale i místem s…
Pátek 28. 8. 2020 V noci bylo jasno, zima byla větší a větší. K ránu bylo…
K dělostřelecké tvrzi Hanička se dá  dostat tradiční cestou vedou…
Další den naší žamberské dovolené jsme si naordinovali menší odpočinek a…
Turistické informační centrum v Žamberku, kde návštěvník obdrží vešk…
Město Žamberk v podhůří Orlických hor může být právem hrdo na svů…
Helvíkovice - obec založená zřejmě v první polovině 14. století na staré cestě z Kladska do Čech. První písemní zmínka datuje obec…
Rodný dům vynálezce bleskosvodu se nachází nedaleko levého břehu Divoké Orlice v helvíkovicích. Prokop Diviš se zde narodil 21.…