Žitavské hory na kole.

Trasy Cyklotrasa Malá náročnost

Tentokrát nás naše kola zavedou do Libereckého kraje a do Saska. Auto necháváme na okraji Hrádku nad Nisou u zatopeného lomu Kristýna. Sedáme na kola a vyrážíme směr Žitavské hory. Ale nejsou to opravdové hory,  jen takové kopečky, jako u nás na Vysočině. Ale to jim v žádném případě neubírá na kouzlu a malebnosti.
Po cyklostezce Odra-Nisa jedeme kolem staré celnice do první saské vesnice Hartau. Domy i zahrádky jsou upravené, všude klid a pohoda. Další vesnice, kudy projíždíme je Eichgraben. Tady vjíždíme do lesa a táhlým stoupáním míříme k Čertovu mlýnu /Teufelsmühle/ a pak podél trati vyhlídkové úzkokolejky do lázeňského městečka Oybin. Projíždíme tímto upraveným a ospalým městečkem, prohlédneme si radnici,  kostelík s krásným dřevěným interiérem a vystoupáme ke zřícenině oybinského hradu. Poté je naším cílem zdejší nejznámější vyhlídka Scharfenstein. Do poloviny cesty vyjedeme na kole a pak pokračujeme pěšky, nakonec jestě několik desítek železných schodů a jsme na vrcholu. Výhledy na všechny strany /českou i německou/ jsou krásné a Oybin máme jako na dlani. Vracíme se zpět do městečka, v kavárně na nádraží u lahodného cappuccina počkáme na příjezd výletního vláčku a pak se vydáváme přes Olbersdorf do Žittavy. Projedeme si historické centrum a podél říčky Mandavy míříme k  Olbersdorfskému jezeru, rekreačnímu centru Žitavy a okolí. Voda je teplá a průzračně čistá a tak se několikrát osvěžíme. Poté objedeme celé jezero a po cyklostezce R4 jedeme do Hartau. Po proudu Lužické Nisy dojedeme k Trojmezí. Očekávaná fotka tohoto zajímavého místa má však vadu na kráse, někdo ukradl českou a německou vlajku a tak se fotíme pouze u té polské. Ještě před tím nás však čeká brodění s koly přes řeku, nechce se nám jet na most do Žitavy. Je totiž čas oběda a tak spěcháme do restaurace na náměstí v Hrádku. Dáme dobrou baštu a pokračujeme po cyklostezce 14 do Chotyně. Tady se osvěžíme čisté a teplé Lužické Nise a šlapeme k hradu Grabštejn. Po prohlídce a odpolední kávě míříme zpět do Hrádku a do lomu Kristýna, kde zakončíme krásný den koupáním.

Poslední aktualizace: 16.4.2021
Žitavské hory na kole. na mapě
Autor: Zdenek7

Příspěvky z okolí Žitavské hory na kole.

Trojmezí u Hrádku nad Nisou
Trojmezí je obecně označení místa, kde se stýkají hranice tří zemí. V ČR…
Hrádek nad Nisou Hrádek nad Nisou se nachází v severních Čechách v okrese…
Nejvýchodnější část Lužických hor je jistě jednou z jejich turisticky…
Hrádek nad Nisou leží v Severních Čechách, severozápadně od města Liberec…
Jezero Kristýna – autokemp – rekreační areál   Jezero Kristýna je zatopený…
Kristýna je přírodní jezero s přilehlým rekreačním areálem pob…
Trojmezí Trojmezím se nazývá místo, kde se setkávají hranice tří zemí. V tomto případě se jedná o hranice Čech, Německa, a polské tr…
Hrad – zámek Grabštejn na Liberecku. Hrad jsem…
Mezi městy Hrádek nad Nisou a Chrastavou se nachází hrad, jehož návštěvu…
Čtyři trojmezní body lze navštívit v České republice. Ten nejsevernější se…
Hraniční trojmezí, též trojzemí nebo trojstyk, je geografický bod, kde se setkávají hranice tří geografických c…
Na uvítanou jara jsme si zvolili hrad Grabštejn, který se tyčí nad obcí…
Čtvrtek 26. 8. 2021 - odpoledne Opouštíme Hrádek nad Nisou, ale také…
Grabštejn
Rozsáhlý areál hradu a zámku Grabštejn stojí na návrší nedaleko Hrádku na…
Obec, pocházející ze 14. století. V minulosti zde byly zaznamenány pokusy…
Přátelé turisté, zvu Vás na úžasné výhledy Lužických hor, shlédneme území…
Výrazná pískovcová skála (565 m), vypínající se severně od Krásného dolu,…
Malá, velmi kontaktní zoologická zahrada několik kilometrů za hranicemi s…
Žitavská radnice je jednou z hlavních dominant dvacetipětitisícového města…
Kostel svatého Kříže nalezneme na severovýchodním okraji historické části města. Pochází z počátku 15. století a z největší pravděpodobností byla…