Hrádek nad Nisou

Hrádek nad Nisou se nachází v severních Čechách v okrese Liberec. Leží na okraji Lužických hor, asi 20 km severozápadně od Liberce a 6 km jihovýchodně od Žitavy, blízko česko – německo – polského trojmezí. Městem protéká řeka Nisa. Nedaleko města je zatopený lignitový důl Kristýna, který v dnešní době slouží jako rekreační areál.

Historické jádro města je od r. 2003 městskou památkovou zónou.

Do Hrádku nad Nisou jsme jen nakoukli na Horní náměstí, kde stálo pár zajímavých domů, které by se mohly svými štíty řadit do jižních Čech.

Průzorem v rohu náměstí mě zaujal kostel „Chrám pokoje“, který byl postaven v letech 1900 – 1901 německou lutherskou církví v Grottau. Projektoval jej významný architekt Johannes Vollmer. Když byli Němci odsunuti z českého pohraničí, převzal kostel stát a přidělil ho církvi československé husitské.  Od r. 1989 je využíván k ekumenickým účelům. Jinak lze jiným průzorem z náměstí vidět i kostel sv. Bartoloměje, ale před ním stál zrovna jeřáb...

Návštěva tohoto místa byla jen letmá a pokračovali jsme dál...

Město má necelých 8. tisíc obyvatel.

Poslední aktualizace: 24.10.2018
Hrádek nad Nisou na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Hrádek nad Nisou

Hrádek nad Nisou
Hrádek nad Nisou leží v Severních Čechách, severozápadně od města Liberec…
Trojmezí je obecně označení místa, kde se stýkají hranice tří zemí. V ČR…
Nejvýchodnější část Lužických hor je jistě jednou z jejich turisticky…
Tentokrát nás naše kola zavedou do Libereckého kraje a…
Na uvítanou jara jsme si zvolili hrad Grabštejn, který se tyčí nad obcí…
Jezero Kristýna – autokemp – rekreační areál   Jezero Kristýna je zatopený…
Grabštejn
Rozsáhlý areál hradu a zámku Grabštejn stojí na návrší nedaleko Hrádku na…
Mezi městy Hrádek nad Nisou a Chrastavou se nachází hrad, jehož návštěvu…
Čtvrtek 26. 8. 2021 - odpoledne Opouštíme Hrádek nad Nisou, ale také…
Hrad – zámek Grabštejn na Liberecku. Hrad jsem…
Obec, pocházející ze 14. století. V minulosti zde byly zaznamenány pokusy…
Kristýna je přírodní jezero s přilehlým rekreačním areálem pob…
Trojmezí Trojmezím se nazývá místo, kde se setkávají hranice tří zemí. V tomto případě se jedná o hranice Čech, Německa, a polské tr…
Hraniční trojmezí, též trojzemí nebo trojstyk, je geografický bod, kde se setkávají hranice tří geografických c…
Sedlecký Špičák je zalesněný vrch (544 m), ležící na severovýchodním okra…
Přátelé turisté, zvu Vás na úžasné výhledy Lužických hor, shlédneme území…
Vraní skály jsou významnou skupinou skal (500 m) nad Krásným dole…
Výrazná pískovcová skála (565 m), vypínající se severně od Krásného dolu,…
Horní Sedlo je nevelká rekreační osada, ležící na stráni pod hors…
Středa 25. 8. 2021 I když bylo celou noc jasno, moc se neochladilo. Ráno…