Aichelburg - lesní hrádek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Do přírody

Foto: pekoska

Naším cílem bude lesní hrádek Aichelburg . Jako výchozí místo volíme Temný Důl, kam dojedeme autem z Maršova, cestou do Pece. Necháme ho zaparkované na parkovišti nedaleko Veselého Výletu a na Aichelburg se vydáme pěšky

Jdeme na Lesní hrádek Aichelburg. Nejprve se ale zastavíme ve Veselém Výletu. Tady si oproti záloze 500Kč půjčujeme klíče od Aichelburgu. Platíme vstup a dostáváme letáček s informacemi o lesním hrádku. Nezapomínáme ani na razítko - mají moc hezké. Turistickou známku, pohledy, vizitky, ale i různé čtení nejen o Krkonoších, hračky, dárky, to vše najdeme ve Veselém Výletu pěkně pohromadě. Ptáme se na cestu, kudy tam a jestli můžeme i se psem. Z Temného Dolu máme dvě možnosti jak se na Aichelburg dostat. Volíme pro cestu tam procházku cca 2km lesem. Cestou k parkovišti míjíme pramen, kde se občerstvujeme pramenitou vodou ( doufáme že je pitná, ale jsou tu hrníčky... tak snad Smile ). Hned u parkoviště přejdeme Úpu přes dřevěný mostík a stoupáčkem po modré jdeme do lesů, odkud nás na Aichelburg vedou dřevěné ukazatele. Cestu lemuje Honzův potok. Pak míjíme ceduli s informací, že tuto cestu postavil Petr ŠEJN Svoboda - fakt dobrej cestář. Je to pravda, protože sesta je fakt dobrá wink ! Po modré se dostáváme na rozcestí Na Pražačce, odkud dál pokračujeme po zelené. Cesta vede hodně do kopce, takže děláme zastávky, abychom se trochu vydýchali. Všude rostou houby a během chvilky se nám otevírají i první výhledy do ůdolí. Už jsme docela vysoko. Pak pes rozdráždil vosy, když jim zabořil hlavu do hnízda. Naštěstí stihnul zdrhnout. Já ne a vyfasovala jsem "pouze jedno" pigáro, které však stálo za to ! Tím bylo rozhodnuto a pro cestu zpět zvolíme sestup po schodech mimo vosí agresory. Za chvilku se dostáváme ke schůdkům, které nás svedou k lesnímu hrádku. Je to spíš takový žebřík, takže řešíme, jak dostaneme dolů psa. Nakonec se nám ho povedlo přemluvit a po žebříku slezl sám šikula. Druhý žebřík byl už moc žebříkovitý, takže jsme ho navedli dolů po stráni a skalách. Dost krkolomné, ale nakonec jsme se všichni k Aichelburgu dostali. Přivítala nás hromada odpadků v ohništi a torzo rozlomeného dřevěného mostku ( prolomil se pod svatebčany a všechno prý dobře dopadlo ) . Byl pak nahrazen mostkem novým, kovovým, takže na něj bez obav vstoupili a odemkli si hrádek zamčený na tři zámky. Uvnitř hrádku je kamenná místnost, kde je postavena busta Berchtolda Aichelburga, na jehož počest byl hrádek vystavěn. BA byl velmi váženým šlechticem, který se zasloužil o rozvoj v okolí Maršova a zvýšil životní úroveň místních obyvatel. .... To a mnohem více jsme se dověděli z letáčku, který jsme ke klíčům dostali . Dá se vystoupat i do věže, odkud je hezký výhled do okolí . Přečetli sjme si povídámí z Veselého Výletu, pozamykali hrádek a vydali se druhou cestou zpět do Temného Dolu. Podle informací z průvodce máme zdolat 400 schodů. Jsou to spíš kamenné stupně, různých velikostí, ale nepočítali jsme. No a když jsme vyšli z lesa, vydali jsme se po silnici zpět k Veselému Výletu vrátit klíč. Minuli jsme brusírnu dřeva a malý obchůdek s potravinami. Ve Veselém Výletu jsme vrátili klíč a v nedaléké hospůdce si dali kávu a limonádu a tak procházku zakončili.

Stavovali jsme se tu cestou do Pece pod Sněžkou, kde jsme byli ubytovaní v hotelu Corso. Ubytování pro méně náročné (soc. zařízení na chodbě), ale příjemné s milou obsluhou.

Líbil se nám Aichelburg - je to zajímavá stavba i historie a k tomu ten krásný velký klíč Smile Procházka je také příjemná, cesta středně náročná. Všechno dobré, až na ty vosy :) Co se nám nelíbilo, byl bordel v ohništi a kolem. Nějak stále nemůžeme pochopit, proč to lidé nesnesou zpátky, když jsou ochotni vynést si to plné nahoru... nevím, nerozumím sad

Vstupné na hrádek Aichelburg je 20Kč dospělý a 500Kč vratná záloha na klíč. V zimě je myslím hrádek nepřístupný. Parkování v Temném Dole bylo zdarma. Všechny potřebné informace dostanete ve Veselém Výletu, kde jsou tradičně moc příjemní.
Poslední aktualizace: 26.8.2011
Aichelburg - lesní hrádek na mapě
Autor: pekoska

Příspěvky z okolí Aichelburg - lesní hrádek

Za dobrůtkama na Horskou mléčnou farmu
Vycházíme z Velké Úpy na mléčnou farmu v horách. Kdo si chce udělat výlet…
  Výchozím místem naší procházky bylo íčko Veselý výlet v Temném dole.  Z Trutnova je to asi 15 kilometrů po silnici II.třídy číslo…
Středa 8. 9. 2021 - dopoledne Spali jsme v Černém Dole na hranicic KRNAPu…
Romantická zřícenina hradu Aichelburg se nachází ve východní části Krkonoš…
Turistický rozcestník, který se nachází u soutoku Úpy s Malou Úpou, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po značce žluté ve směru…
Vycházkový okruh začíná v Horním Maršově a prochází po horských stráních a…
Velká Úpa - Vlašské boudy - Krausovy boudy - Janské Láz…
Trasa č.23: Vavřincův důl - Vlašské Boudy - U Velkých T…
Informační centrum Horního Maršova, kde návštěvník najde vše potřebné, se…
Velké Tippeltovy Boudy se nacházejí na severním svahu Světlé hory v…
Východní část Krkonoš je v některých oblastech hodně navštěvovaná…
Dve krkonošské informačné centra s pekným názvom Veselý výlet ponúkajú…
Fucknerova Paseka
Malá luční enkláva se jmenuje podle dřevařů Fucknerů, kteří v 17.…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, dne 20.5.2011, jsem naložil rodinu…
Horní Maršov leží v Severních Čechách, západně od města Vrchlabí. Městečko…
Horní Maršov - kostel Nanebevzetí Panny Marie
Novogotický farní kostel nanebevzetí Panny Marie byl postaven v letech 1895-98 dle projektu arch. Josefa Schultze, který byl i…
Černohorská rašelina
Krkonošské rašeliniště, které se nachází se v…
Hubertova vyhlídka
Na severní straně Černohorského rašeliniště nás dřevěný chodník dovede k…
vyhlídka pod Modrými kameny
Při sestupu z Černé hory, po zelené značce, dorazíme k seskupení skal…
Míříme do severovýchodní části masivu černé hory, jdeme za poznáním…