Baťův kanál - Vnorovy a Veselí nad Moravou

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Vyrazíme do dalších obcí spjatých s Baťovým kanálem a zároveň si prohlédneme mimořádný
zámecký areál ve Veselí nad Moravou.

Začínáme na železniční stanici Bzenec Přívoz ležící na trati 330 a vyrážíme východně
po modře značené pěší trase k mostu přes Moravu. Po překročení řeky odbočíme vlevo
a pokračujeme po zpevněné cestě stále podél Moravy, až k lodní lanovce u Baťova kanálu.
Dále trasa pokračuje stále přímým směrem po hrázi k obci Vnorovy a odtud přímo
do zámeckého parku ve Veselí nad Moravou, kterým nás provede do centra města a následně
k železniční stanici. Trasa měří 9,5 km a nepřekonává v podstatě žádné převýšení.

Ve Veselí nad Moravou stojí určitě za vidění tyto zajímavosti/památky:
Zdejší zámek stojí na místě středověkého hradu, jeho stavební vývoj byl ukončen asi
v polovině 19. století. Byl silně poškozen v dubnu 1945 při přechodu fronty, znovu pak
obnoven po válce. Nyní je bohužel v havarijním stavu. Je obklopen rozlehlým parkem, v němž
lze najít zachovánu řadu dřevin a také soustavu rybníků. Součástí výzdoby parku je hudební pavilon
Orchestra.
V těsné blízkosti zámku najdeme vodní elektrárnu vybudovanou přestavbou mlýnů, její areál
tvoří dvě budovy s vodními turbínami typu Francis. První turbosoustrojí bylo vyrobeno v roce
1914 rakouskou firmou Voith a jeho výkon je 120 kW. Zajímavostí je převodové kolo, jež má
720 dřevěných zubů. Druhé turbosoustrojí pochází z roku 1927 a jeho výrobcem byla
Českomoravská Kolben a.s. Soustrojí má výkon 160 kW. Obě jsou v původním stavu a jsou plně
funkční!
Ještě nelze nezmínit kostel Svatých Andělů strážných ležící též přímo na trase, s jehož
stavbou bylo započato už v roce 1717. V hrobce pod kostelem jsou pohřbeni členové servitského
řádu.

Baťův kanál - vodní cesta budovaná v letech 1935-8 v délce asi 20 km, která spojovala Otrokovice
a Rohatec. Je vedena uměle vyhloubenými kanály a částečně řekou Moravou. Dnes je téměř celá
asi 65 km dlouhá stavba opravena a zprovozněno je třináct 13 plavebních komor.

Lodní lanovka Vnorovy - protože kanál zde křižoval řeku Moravu, bylo nutné sestrojit
mechanismus určený k přetahu lodí přes její tok. Celá zdejší turistická zóna je zrekonstruována,
přímo k lodní lanovce se dostanete odbočením z modré trasy po mostě přes řeku Moravu.

Možnosti k občerstvení jsou jen na začátku a v cíli trasy, v jejím průběhu žádné.
Konkrétně je to motorest kousek od vlakového nádraží na Přívoze, dále pak trasa prochází
velkou částí přes Veselí nad Moravou kolem několika restaurací i pivnic, stačí si vybrat.

Trasa v podstatě v celé své délce lemuje meandrující Moravu s mnoha malými plážemi,
které jsou jako stvořené pro cachtání, koupání nebo i rybaření.
Budete překvapení velkým množstvím různých hejblátek a udělátek na vodním toku, které
zbyly ještě z dob Ostrého provozu Baťova kanálu, příp. byly úspěšně rekonstruovány.

Žádný z areálů nemá zpoplatněný přístup. Interiér veselského zámku je bohužel veřejnosti
nepřístupný.

A opět jako u všech ostatních příspěvků bych Vás rád požádal, aby pokud narazíte na nesrovnalosti turistického značení v terénu (nedostatečné značení, poškození kácením, vandalismus, chybějící, zohýbané směrovky či směrovky s neplatným textem), abyste mne o takových skutečnostech informovali - vyplněním krátkého formuláře na stránce http://www.turistickeznaceni.cz/. Já nebo moji kolegové uvedeme pak vše do pořádku v co nejkratším možném termínu. Díky.

Poslední aktualizace: 16.12.2009
Baťův kanál - Vnorovy a Veselí nad Moravou na mapě
Autor: Sheriff

Příspěvky z okolí Baťův kanál - Vnorovy a Veselí nad Moravou

Kostel Svatých Andělů strážných a klášter servitů
Stavba láštera začala v roce 1717 na náklady tehdejších držitelů…
Pri našej prechádzke mestom Veselí nad Moravou sme sa zastavili aj na námesti Míru.Ide o novšie…
Ve Veselí nad Moravou dlouho chybělo místo, kde si mohl milov…
  Budovu bývalé židovské synagogy najdeme v centru starého města na ostro…
Zrekonstruovaný objekt bývalého hospodářského dvora z poloviny 17. století…
Na Jižní Moravě, v srdci Slovácka jsme navštívili moderní město - V…
  Jedná se o význačnou technickou památku, nacházející se na dohled od ve…
Pri návšteve Veselího nad Moravou je čo obdivovať, na čo sa dívať. Zaujme…
Pri návšteve mesta Veselí nad Moravou sme nazreli do kostola sv. Bartolomeja, nachádzajúcom sa na vynovenom Bartolomejskom námestí. Kostol sv. Bartolomeja bol vybudovaný z darov…
Najstarším kostolom v meste Veselí nad Moravou je kostol Panny Márie. Nachádza sa pri hlavnej ceste na Masarykovej…
  Veselský jednopatrový čtyřkřídlý zámek se zdobnými nárožními věžičkami …
Bartolomejské námestie sa nachádza neďaleko zámku s parkom. Hlavnou sakrárnou pamiatkou námestia je…
Kostel sv. Bartoloměje dnes stojí na místě tří měšťanských domů. Byl…
Udržovaný zámecký park v anglickém i francouzském stylu ve Veselí nad…
Trasa začíná na nově zrekonstruovaném Bartolomějském náměstí. Pokračuje v…
Trasa začíná na Bartolomějském náměstí ve Veselí nad Moravou. Odtud se…
Funkční technická památka z počátku 20. století stojí ve Veselí nad M…
  Bartolomějské náměstí patří k nejstarším částím Veselí nad Moravou, roz…
Dům přírody Bílých Karpat je nově vybudované moderní návštěvnické…
Cestou z námestia k zámku v meste Veselí nad Moravou sm…