Dalimilova rozhledna a chata Paprsek (malý okruh z Velkého Vrbna)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na hory Na kole Se psem

Trasa tohoto výletu je natolik schůdná pro všechny věkové kategorie, že zřejmě zaujme téměř každého. Setkáme se zde nejen z krásnou přírodou a známou horskou chatou, ale také navštívíme jednu z nejnovějších i nejkrásnějších rozhleden na našem území. Navíc s rozhlednou kamennou, částečně připomínající například rotundu na hoře Říp. A to už stojí za zvážení.

Tento výlet lze navíc absolvovat různými trasami i způsoby. My tentokrát zvolili variantu nejkratší, nejjednodušší i nejschůdnější. Autem jsme přes Hanušovice a Staré Město (to pod Sněžníkem) dojeli do Velkého Vrbna, kde jsme vozidlo opustili a dále už pokračovali po svých.

Délka této vyrianty je sice jen přibližně 5 km, ale čeká nás výstup do výše přesahující nadmořský kilometr. Nejvyšší bod naší cesty (Paprsek) se pyšní 1.012 metry nad mořem, nejnižší bod (parkoviště ve Velkém Vrbně) leží ve výšce cca 805 m.

Z parkoviště pod lanovkou ve Velkém Vrbně se vydáme po zpevněné komunikaci vzhůru. Oficiálně (podle Mapy.cz) je cesta neznačená, ale vede tudy cyklotrasa. Po ní vystoupáme až k větrovskému sedlu. Odsud už krásně vidíme Dalimilovu rozhlednu na Větrově. Jedná se o kamennou novostavbu z let 2019 až 2021, která byla slavnostně otevřena dne 9. července 2021. Pozoruhodný je fakt, že se jedná o repliku rozhledny Kaiser Wilhelm Turm, která stávala v letech 1899 až 1973 na Králickém Sněžníku. A neobvyklá je, bohužel, i výše vstupného.

Na druhou stranu je třeba přiznat, že se jedná o výjimečnou stavbu v historizujícím stylu s malou a velkou věží, vstupním sálem s lomenou klenbou, točitým žulovým schodištěm, krakorci a dvěma vyhlídkami s cimbuřím. Pro mnohé je to nejen dominanta regionu, ale i (ne)skutečná kamenná kráska. A těch dosažených 918 nadmořských metrů také není k zahození.

Rozhledna je vysoká 33 m a její dvě vyhlídky se nacházejí ve výšce 17 m a 28 m. Při návštěvě té horní máme zdoláno celkem 168 schodů. Nachází se na jižním okraji Rychlebských hor (výhledově mezi Jeseníky a Kralickým Sněžníkem) a v podstatě se jedná o betonový monolit obložený kamenem. Nechal ji postavit Dalimil Mika a navrhnul ji Ateliér A Jiřího Tomečka.

Po opuštění rozhledny jsme se vydali po zelené TZ k horské turistické chatě Paprsek, která byla postavena Moravsko-Slezským Spolkem - a za pouhé čtyři měsíce - v roce 1932. I ta je v současnosti spojována s panem Míkou a jeho náročnou nedávnou rekonstrukcí. Pod chatou končí lanovka a začíná sjezdovka, v jejím okolí se nachází mj. různé atrakce pro děti a dřevěná kaplička sv. Kryštofa, patrona všech pocestných. V každém případě se jedná o velmi oblíbené místo ve všech ročních obdobích. A zdejší borůvkové knedlíky jsou vyhlášenou specialitou.

Pro mnohé návštěvníky může být lákadlem také informace, že již v době svého vzniku byla chata luxusně vybavena, mj. ústředním topením, vlastní elektrárnou, studnou nebo studenou i teplou vodou na všech pokojích.

Foto: markyz63

Z Paprsku se pak po žluté TZ vydáme zpět do Velkého Vrbna. Cestou víceméně kopírujeme sjezdovku a můžeme ji pojmout také jako „nekonečné“ vyhlídkové místo nabízející hlavně různé pohledy na Větrov s Dalimilovou rozhlednou. A je lepší turistické značení opustit a vydat se přímo dolů sjezdovkou, protože frekvence projíždějících vozidel a s ní spojená prašnost je na značkované cestě až překvapivě vysoká.

Ubytování jsme nepotřebovali, oběd jsme si dali na Paprsku. A k tomu kelímkové pivo ve stánku u Dalimilovy rozhledny.

Líbilo: Krásné počasí, naprosto pohodový výlet, zkrátka velmi vydařený (půl)den. Navíc se jednalo o procházku po známých místech – tedy kromě rozhledny, která je skutečnou novinkou. A toto historické retro – postavené téměř ve stylu románské rotundy – se velmi rychle stalo milovanou stavbou i symbolem regionu (autor článku se však musí přiznat, že toto nadšení plně nesdílí a oceňuje zde spíše různé detaily).

Foto: markyz63

Nelíbilo: Výše vstupného, všudypřítomnost aut. A i ten ztepilý jelen mi prolétl před čelním sklem až nebezpečně blízko (kolem Starého Města je asi lepší dávat permanentní pozor, protože vysokou zvěř jsme měli před vozidlem hned několikrát, totálně zničené auto zde zablokovalo auto den předtím).

Dalimilova rozhledna je otevřena od dubna do září, a to denně a v čase od 9:00 do 17:00 hod. Vstupné přijde na 120 Kč (děti do 6 let zdarma a od 6 do 15 let za 80 Kč). Vstup do rozhledny však může být omezen nebo zrušen za intenzivního deště, silného větru, při snížené viditelnosti nebo při jiných výrazně nepříznivých povětrnostních podmínkách. Toto platí i pro provoz stánku s občerstvením (budova občerstvení u rozhledny zatím ještě není v provozu).

Chata Paprsek většinou uvádí provozní dobu od 9,00 do 16,00 hod., což – samozřejmě – neplatí pro ubytované. A chodí nebo jezdí se sem opravdu celý rok. A ve velkém.

Co se týče nákladů, tak např. zelná polévka na Paprsku stojí 75 Kč a pivo tady pořídíte za 45 Kč. K tomu doprava, vstupné na rozhlednu, druhý chod, nějaké drobné suvenýry …

Poslední aktualizace: 11.9.2021
Dalimilova rozhledna a chata Paprsek (malý okruh z Velkého Vrbna) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Dalimilova rozhledna a chata Paprsek (malý okruh z Velkého Vrbna)

Dalimilova rozhledna
Dalimilova rozhledna je elegantní kamenná rozhledna tyčící se na vrcholu Větrov v Jeseníkách. Je součástí Horského areálu Paprsek. J…
Významný vrchol na zelené turistické značce ze Starého Města pod…
Po třech mizerných zimách ta letošní konečně funguje tak nějak normálně,…
Dovolil jsem si vypůjčit podnázev propagačního letáčku, který je k…
Pátek 9. 7. 2021 - dopoledne V noci byl klid, spalo se fajn. Až do pěti. To…
Dějí se to věci. Na Králickém Sněžníku (viděl jsem to na fb) už p…
Pod sjezdovkou na Paprsku, u Velkého Vrbna, je velký lom na grafit. Je to…
Velké Vrbno je v současnosti jen rekreační osadou pod správou Starého Města p. Sněžníkem (poměrně významnou). Obyvatelé se zabývali…
Vodní živel v dobrém i ve zlém je věrným souputníkem lidského života. Každého jistě fascinují velké vodní plochy, mohutné řeky,…
V těsné blízkosti chaty Paprsek v Rychlebských horách dnes najdeme dřevěnou kapličku. Jak si můžeme v kapli přečíst, donátorem…