Dobroměřice - rozhledna Stříbrník (Frotzelova rozhledna)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Již skutečně opouštíme Krušné hory a začínáme pomalu směřovat do cíle našeho cestování. Projíždíme chmelařskou oblastí. Máme však ještě pár dnů čas, tak určitě zvládneme navštívit nějaké rozhledny a ochutnat i pivo z nějakých minipivovarů. Na cestě jich máme teď docela dost. Nejdřív však jedeme k rozhledně.

První písemná zmínka je z r. 1238, kdy se poprvé objevuje jméno Diviš z Dobroměřic.
Obec se nachází na jihozápadním okraji Českého středohoří, jen 2 km na sever od středu Loun. V minulosti stála na břehu jednoho z říčních ramen Ohře. Toto území bylo často při povodních zaplavováno, přitom to bylo důležité území, kudy vedla cesta z Prahy ke krušnohorským hraničním přechodům. Proto byl tento močálovitý terén a kopec, na kterém stál kostel sv. Matouše pospojován soustavou několika zpočátku dřevěných mostů. O důležitosti zdejších mostů svědčí i fakt, že r. 1295 daroval král Václav II. obci poplužní dvůr, aby z jeho výnosů mosty udržoval. Také je osvobodil od všech dávek a směli vybírat mýto, které museli použít k opravě mostu přes Ohři, který stál pod lounskými městskými hradbami. Na konci 16. století měl most 6 oblouků. V letech 1814 - 1817 byl přes zátopové území postaven kamenný most, i když komplet celý byl dostavěn až r. 1862. Je dlouhý 210 m (s nájezdy dokonce 272 m) a má 40 pilířů s oblouky. Je to nejdelší inundační most u nás. Nachází se na hlavní silnici, která vede z Loun do obce, zhruba 300 metrů za mostem přes Ohři. Když po něm jedete, zas až tak zajímavě nevypadá. Abyste ho lépe viděli, je lepší jet po souběžné vedlejší Dobroměřické ulici.
Již ve 2. polovině 13. století stál v obci gotický kostel sv. Matouše, jehož patronem byl lounský měšťan s německým jménem Fricek Bér (v překladu Medvěd – toho měl i ve svém erbu). Byl to on, kdo se zasloužil o výzdobu kostela, kde je i nyní ještě zachovalá freska s jeho erbem - stříbrným štítem s černým medvědem. V 15. století přibyly gotické malby. Dnešní podoba jednolodního kostela s renesančním obloučkovým štítem nad východním průčelím presbytáře je ze 16. století. Na severní straně je hranolová věž z 2. poloviny 13. století s dvěma úzkými okénky a většími polokruhovitě zakončenými okny v posledním patře a s osmibokou cibulovitou bání. Poslední rekonstrukce byla r. 1907, bohužel dál ho církev využívá, ale neudržuje.
Nad obcí ve vzdálenosti cca 2 km severním směrem je Červený vrch a za ním Dobroměřický rybník. O chatě s rozhlednou na kopci začal uvažovat r. 1902 tehdejší předseda KČT v Lounech Ing. Josef Ejem. Souhlasila většina členů klubu i městští radní. Jenže ústředí KČT ho nepodpořilo, takže chyběli finance. Šetřilo se, kde se dalo, prodávaly se členské podíly. Když se na jaře 1910 se stavbou začalo, bylo k dispozici jen třetina prostředků. Zbytek se půjčil od lounské spořitelny. Okolní podniky však také pomáhaly – dostali 1000 cihel, měli na týden 3 vozy zdarma na svoz materiálu, někdo přidal hotové peníze, dostali stoly, židle, ubrusy, dokonce i hodiny s kukačkou a zrcadlo. Díky tomu již 4. 6. 2011 byla chata za velké slávy otevřena. Chata byla pojmenována po původním iniciátorovi stavby ing. Ejemovi, který zemřel 11. listopadu 1904, nedožil se tedy ani zahájení stavby. Dřevěná vyhlídková věž své jméno získala po zdejším podporovateli turistiky MUDr. Josefu Frotzelovi.
KČT o chatu s rozhlednou přišel r. 1950 a až do r. 1991 ji vlastnilo JZD Dobroměřice. I když byla stavba KČT vrácena, mohla být otevřena až r. 1998 po velké rekonstrukci. Rozhledna je 12 metrů vysoká, na otevřenou, ale zastřešenou vyhlídkovou plošinu ve výši 9 metrů vede 39 schodů. Shora je kruhový výhled na vrcholky Českého středohoří, hrad Oltářík a Hazmburk, Louny, plošinu Džbán, Doupovské hory a Krušné hory s Klínovcem a Fichtelbergem, kde jsou také rozhledny.
K chatě se prý nechá dojet autem. Když jsme však přijeli k závoře, tak jsme zaváhali. Byla sice otevřená, ale již jednou se nám stalo, že jsme takhle projeli zvednutou závorou a jen tak tak, že nás tam nezamkli. Raději jsme tedy vystoupili a zbylých asi 500 vyšlápli po svých.
Nynější provozovatel prý objekt využívá i pro pro kulturní a sportovní akce, nabízí jednodušší občerstvení, chová včely, prodává i dárkové balení medu a v sezoně se pod rozhlednou pasou kozlíci. Otevírací dobu je dobré si ověřit nejen na https://www.cervenak-rozhledna.cz/o-nas/ (tam se dozvíte i o připravovaných akcích), ale možná i telefonicky. My tam byli v týdnu na začátku prázdnin, kdy mělo být otevřeno, ale na chatě byla otevírací doba jiná. Byla prý čerstvě změněna, bohužel se to na jejich stránky ještě nedostalo. Přesto nás tam hodná slečna pustila, takže jsme se mohli výhledy pokochat.

I když jsme tam vlastně už neměli co dělat, přesto nám slečna ještě nabízela pití. Tak nějaké občerstvení tam určitě mají. My jsme se najedli v pivovaře v Mostě a už jsme se těšili na pivo do Loun, takže jsme s díky odmítli.

Dřevěná chata s rozhledna je skutečně moc hezká, je možno posedět uvnitř, ale i venku, kde je pro děti připravené dětské hřiště s houpačkou i trampolínou. I ten výhled je pěkný.

K rozhledně vede od čerpací stanice na hlavní silnici (rozcestí Červený vrch) okružní 1,5 km dlouhá trasa značená červenými trojúhelníčky.
Přes Dobroměřice a rozcestí Červený vrch vede zelená turistická značka z Loun – pokračuje okolo Dobroměřického rybníka dál na sever do Českého středohoří přes Oblík do Mnichova (celkem 10 km), kde je zastávka autobusu.
Poslední aktualizace: 19.11.2018
Dobroměřice - rozhledna Stříbrník (Frotzelova rozhledna) na mapě

Příspěvky z okolí Dobroměřice - rozhledna Stříbrník (Frotzelova rozhledna)

Frotzelova rozhledna
Frotzelova rozhledna se nachází na Červeném vrchu (též Stříbrníku…
Obec Dobroměřice leží 1 km severně od Loun v nadmořské výšce 180 m. Naléz…
Obec Lenešice se nachází čtyři kilometry severozápadně od Loun na trase L…
Již od 16. století stál u Loun most, který překlenoval často zaplavované…
Zámek se nachází v obci Lenešice, asi čtyři kilometry severozápadně od Lo…
Zhruba uprostřed návsi v Lenešicích je postaven původně románský kostel S…
Kostel Sv.Petra se nachází na severozápadě Loun na náměstí Benedikta Rejt…
Barokní špitál
Barokní špitál najdete na severozápadě Loun, přibližně 150 metrů od Chrám…
Kostelík zasvěcený Čtrnásti Sv.Pomocníkům je postaven na východě města Lo…
Městské opevnění tvořilo složitý komplex, jehož podoba a funkce se v průb…