Louny, město nad řekou Ohří.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Museli bychom jít hodně daleko do minulosti, abychom zjistili, kdy se v údolí řeky Ohře usadili první lidé. Zřejmě se tak stalo před mnoha tisíci lety a bylo by to jistě zajímavé povídání. Lépe jsme na tom, když si položíme otázku, která nám odpoví něco o počátcích města. Přímo se nabízí, že tady byl dlouho známý a využívaný brod, který postupem času nabýval na významu. Středověk nebyl obdobím klidným a brod přes řeku mohl využívat kdokoliv. Tedy i nepřítel. O vsi, která byla založena právě za účelem střežení brodu se poprvé dozvídáme v roce 1115. Ves od 11. století měla patřit kladrubskému klášteru, od kterého ji převzala místní šlechta. Tato oblast byla ale důležitá i pro krále Přemysla Otakara II. ten ji získal a v roce 1253 založil město pro obyvatele, kteří přišli ze Saska.

V krátké době po založení města byla na náměstí postavena rychta. Město bylo brzy opatřeno hradbami a již v roce 1317 se píše o opravách hradeb. Významným pro město byl rok 1331, v němž dostalo povolení k obchodu se solí. Od roku 1389 se opevnění opět rozšiřovalo. V roce 1398 byl zakoupen dům, který se stal radnicí. V roce 1462 byl přes řeku postaven Most. Os roku 1500 se stavělo nové opevnění města a počátkem 16. století přibyla vnější parkánová hradba. Město často postihovaly požáry. K těm, které město výrazně poškodily patři požár v roce 1517. Při něm shořel i původní gotický kostel, ze kterého zůstala jen věž. Rozvoj města na dlouhá léta utlumila třicetiletá válka, po které z původních pěti tisíc obyvatel zbyla necelá desetina. Celá staletí zůstaly Louny městem, které přežívalo. K rozšíření města k zvýšení jeho významu došlo až v 19. a 20. století. Tehdy bylo postaveno několik veřejných budov a byl postaven i nový Most přes Ohři.

Výraznou dominantou města je bezesporu kostel sv. Mikuláše. Chrám je dílem stavební huti Benedikta Rejta a na jeho stavbě se podílel i známý kameník Mistr Pavel z Pardubic. Se stavbou se začalo v roce 1520 a po dvaceti letech byl kostel dokončen. Mimořádně hezké gotické trojlodí nese smělou klenbu, která je v naší zemi zcela ojedinělá. Střecha svatyně je stanová,složená ze tří částí, které jsou zakončeny štíhlými věžičkami. Vnitřní vybavení kostela je převážně barokní. Chrám byl opravován ke konci 19. století J. Mockerem a následně K. Hilbertem. Vrcholem návštěvy je jistě možnost vystoupit na věž. Z věže je čarokrásný výhled do všech světových stran. Zejména pohled na vrchy Českého Středohoří je jedinečný. Raná, Milá, Oblík a jejich okolí se prostě musí vidět.

Lounské náměstí překvapí jednoduchostí a je dosti malé. Navíc parkoviště dojem ještě zhoršuje. I když byly některé domy postaveny v období renesance, jejich současné fasády jsou většinou novorenesanční a empírové. Hezkým barokem je mariánský sloup z roku 1673. Na západní straně náměstí je pěkný pomník Mistra Jana Husa. Jeho autorem je sochař J. Kvasnička a na náměstí byl umístěn v roce 1925. Při jižní a severní straně je vysázená řada stromů. Nepřehlédnutelnou budovou je škola v severozápadním rohu náměstí. Staré město je poměrně malé a projít jeho uličkami je otázkou půlhodinky. Více zajímavá je část města mezi náměstím a řekou. Pozoruhodný je dům, ve kterém je umístěno muzeum. Ten je gotického založení a byl postaven v roce 1475. Z této části se nabízí několik pohledů na chrám a v opačném směru je vidět řeka.

Z dalších hezkých památek města je na západní straně staré části Žatecká brána. Byla postavena kolem roku 1500 a dnešní vzhled dostala v roce 1842. V okolí brány se dochovaly hradby i s několika baštami. Louny mají poměrně hodně sakrálních památek. Mezi ně patří nejstarší stavba města, původně románský kostelík sv. Petra. Dnes je v něm umístěna galerie B. Rejta. Nedaleko stojící kostel Čtrnácti svatých Pomocníků, je barokní a stavěl se mezi roky 1717 a 1718. Obě památky jsou na Žateckém předměstí. Na Pražském předměstí je gotický kostel Matky Boží z roku 1490. V období první republiky byly postaveny kostely církve československé a církve českobratrské. Oba byly dokončeny v roce 1932. Novogotická synagoga je z roku 1871 a najdeme ji ve východní části města. V Klášterní ulici je torzo pilíře kláštera, který vyplenili husité v roce 1419. Ve městě se najdou i památky na období okupace a osvobození města. Mezi ně patří i pomník popravených veslařů z roku 1946.

I když to na první pohled vypadá jednoduše, restauraci, ve které jsme se chtěli najíst jsme hledali dosti dlouho. Nakonec jsme vzali zavděk restauraci nedaleko kostela, ale ke spokojenosti jak s obsluhou tak i kvalitou jídla to mělo daleko. Bydleli jsme v Žatci v hotelu Černý orel, kde to bylo na jedničku.

Z návštěvy města vyplynula určitá rozpačitost. Vše napravil kostel sv. Mikuláše, který je prostě výjimečný a nás očaroval. Navíc pohled z věže je pohádkový.

Parkovat lze přímo na náměstí. Muzeum bylo zavřené a jediné vstupné jsme platili na věž kostela. Částka to byla spíše symbolická. Louny jsou součástí mapy KČT č. 8 Lounsko a Džbán.

Poslední aktualizace: 16.2.2017
Louny, město nad řekou Ohří. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Louny, město nad řekou Ohří.

Z Plzně na festival Skotsko v Kostelíku trochu oklikou - přes severní část Krušných hor a také přes rozhledny a minipivovary – 3. část
Úterý 3. července 2018 I když jsme včera šli spát dlouho, vstáváme…
Kostel Matky Boží se nachází v ulici Matky Boží a v ulici Na Foukalce, ne…
Ze stezky Ohře, která vede podél řeky Ohře pod městskými hradbami od…
Již od poloviny 14. století žili v Lounech židé.  V polovině 16. století…
Budova Soudu stojí na východní části Mírového náměstí v Lounech (čp.1-2).…
Židovský hřbitov v Lounech je součástí městského hřbitova. Byl založen v roce 1875.   V několika řadách se dochovalo 250 náhrobků. V areálu hřbitova je opravená obřadní síň.…
Louny leží v Severních Čechách, východním směrem od města Žatec.…
První vodárenská věž v Lounech byla postavena již v 15. století. Stála vedle mlýna a napájela kašny na náměstí. V 18. století byla…
Když sjíždíte dolů po tektonickém zlomu pohoří Džbán, po pravé straně…
Schyluje se k večeru a my máme před sebou toto město chmele a piva, kde…