Přes Tulinku na Holubí vrch

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Tato trasa je více než výletem v pravém slova smyslu spíše příjemnou procházkou, vhodnou téměř pro všechny. Zvládnou ji totiž bez problémů senioři, rodiny s dětmi i rekonvalescenti na poobědové vycházce. Nejprve jdeme „vzhůru“ po Reissově ulici, kolem zastavení čarodějnické cyklotrasy v – již legendárním – areálu Sanatorky (začít se dá ale i u šumperské učňovské školy a vyrazit po zelené TZ), a pomalu míříme k rozcestníku Tulinka. Cestou bychom měli míjet jednotlivá umělecké díla, která sem měla být umístěna hned po květnovém šumperském Dřevosochání, ale není zde po nich ani stopy. Buď je to způsobeno neuvěřitelnou kumulací nejrůznějších funkcí – a následnou zaneprázdněností - nejvyšších představitelů města nebo sochy prostě někdo potřeboval více a původní záměr oživit obyvatelům města procházku Městským lesem byl operativně pozměněn..

Na Tulince měníme – po chameleonsku – barvy a přecházíme na modrou. Ta nás zavede k osadě Nové Domky, kterou předchází rozcestník a zajímavá Kamenná boží muka z roku 1699, o kterých jsem již psal v samostatném příspěvku (https://www.turistika.cz/mista/nove-domky-su-bozi-muka). Ke zdejší oblíbené výletní restauraci po červeném psaníčku tentokrát nezamíříme, ale vydáme se kolem zahrádkářské kolonie znovu do stínu smíšeného lesa. V této souvislosti musím opět zmínit fakt, že – snad poprvé v dějinách – turistické značení kolem Šumperka začíná poslední dobou silně pokulhávat. Tato oblast byla vždy pýchou a vzorem všem značkařům (koneckonců i já se na tom kdysi malým dílem podílel), ale v současnosti jsem zde opět našel poškozené plechové šipky (bez hrotu), chybějící potvrzovací značky a mnohdy i úplnou absenci značení na Rozcestí. A opravdu to není všude způsobeno tím, že by zlý dřevorubec uloupil mírumilovné česko-lesní organizaci nějakého toho velikána s turistickým značením na podpal ve svých kamínkách, zvaných vincek-chcípáček. Naščtěstí nám to až tak vadit nemuselo, protože cestui známe dokonale i „poslepu“ a i kdybychom z ní sešli, těžko zde zabloudíme někam mimo civilizaci.

Poté na chvíli les opustíme, pokocháme se pohledem na Šumperk (odsud žádná sláva, vedou paneláky a areál velkopekárny), přejdeme silnici a čeká nás (nejprve ovšem malé vstupní smetiště, volající pro znovuzavedení tvrdých fyzických trestů) závěrečné „stoupání“ na Holubí vrch, během něhož mineme i několik kamínků, které by se daly – při dobré vůli – nazvat malým skalním útvarem. Za zadním traktem starostova nového dvojdomí se dostaneme k tzv. Vodárně na Holubáku. Někdejší pletivový plot s ostnatým drátem už připomínají jen betonové sloupky a objekt je kupodivu – když nepočítáme pestrobarevné výtvory sprayerů – nepoškozen. Jen všude se povalující lahve a anglický trávníček napovídají, že sem občas někdo zajde.

V této chvíli dobrovolně opouštíme modrou TZ, která by nás zavedla k vlakovému i autobusovému nádraží, a přes pole se vydáváme k rodnému městu. Uděláme malé kolečko po zajímavých vilách, převážně z I. třetiny 20. století, a protože venkovní teplota i pocit DDŽ (diagnóza dávivá žízeň) se silně zvyšují, zajdeme ještě na krátkou návštěvu osvěžovny.

Pokud půjdete přímo po této trase, na žádnou restauraci nenarazíte. Vzhledem k délce trasy by neměl být problém vydržet. Pro závislé doporučuji vzít si s sebou malou svačinu nebo v rámci cesty navštívit restauraci na Nových Domkách, eventuelně některou z osvěžoven v Šumperku.

Jak již bylo uvedeno v předchozím textu, hlavním bonusem této vycházkové trasy je její příjemná relaxační délka i profil. Čeká Vás čerstvý vzduch i několik výhledů na Jeseníky a Město Šumperk. Zklamala snižující se kvalita turistického značení v okolí města a zvyšující se počet odpadků v lese.

Během cesty neutratíte ani korunu. Vaše finanční ztráty a nálezy tedy ovlivní pouze volba doprovodného programu. My to měli na Koupáku dohromady asi za 125,- Kč.

Poslední aktualizace: 18.7.2013
Přes Tulinku na Holubí vrch na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Přes Tulinku na Holubí vrch

První rapotínská cyklostezka
Koncem května se obyvatelé Rapotína, ale vlastně i Šumperka dočkali…
V minulom článku som sa snažil opísať "zemědelský" skanzen, muzeum,…
Pokiaľ cestujete autom, na bicykli alebo pešo v smere zo Šumperku na Velké…
Tento tip na výlet nabízí nedlouhou trasu, která může být velmi příjemnou…
Že je Zemědělský skanzen a Veteran muzeum v Rapotíně ojedinělým místem…
Holubí vrch je jedním z hraničních vrcholů, lépe řečeno vrcholků okresního města Šumperka. Svou výškou nedosahující 400 m (383) se o…
Vlakem,autobusem nebo popřípadě na kole z Šumperku směrem na…
Hlavní vchod do areálu a parkoviště do Zemědělského skanzenu se nachází v ulici U Splavu.  Skanzen se nachází v Rapotíně mezi…
Když velká voda  v r. 1997 na svém proudu brala kde co, poničila i řadu…
Zastavení Čarodějnické Cyklotrasy č.6 na „šumperské“ větvi trasy je poněkud utajené. Zatímco až na výjimky jsou jednotlivá zastavení…
I pro řadu obyvatel nedalekého okolí (myslím tím šumperáky) bude zřejmě…
Obec Vikýřovice je asi 2 km severovýchodně od Šumperka, ve směru na Jesení…
Řada z nás domorodců to má ještě v živé paměti. Tedy podmínkou je…
Že se Šumperk označuje jako brána Jeseníků je clem logické, ten kdo do…
Na poměry řeky Desné patří Krenišovský jez k nejmohutnějším stavbám svého…
Kolem Šumperka máme celkem dost kopců, které sice nejsou co do výšky konkurenty blízkého Hrubého Jeseníku, ale s určitou tolerancí s…
Na naše poměry poměrně nezvyklý strom najdeme u oblíbeného hostince Pod Trámkama ve Vikýřovicích. Místo je poměrně oblíbeným místem…
Vikýřovické sousoší Kalvárie je považováno za velmi kvalitní klasicistní…
O poctivosti, bezúplatnosti a mravní čistotě politiků všech stupňů v naší…
Muzeum silnic ve Vikýřovicích u Šumperka je dnes již institucí zav…
Jakožto domácí nikam daleko, přesněji do Vikýřovic, na rozhraní se Šumperkem, kde může kolemjdoucí i jedoucí potkat již vcelku…
Do Vikýřovic, muzea silnic. Už jsem o muzeu psal vícekrát, protože to nemáme ze Šumperka daleko, kousek od výpadovky na Rapotín (a dál …
Jeden z  Jarních prodloužených víkendů jsme strávili na Šumpersku. První…
Šumperský kotel je dalším místem tohoto okresního města v podhůří Jeseníků, které se – pomalu, ale jistě – stává zapomínanou…
Kdysi výstavní zdravotnické zařízení, pocházející z konce 19. století, s…
Když předloni vznikala malá tradice dřevosochání v Rejcharticích, nazvané…
Krásný vrch, malá Vídeň a brána Jeseníků, tolik přívlastků město …
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Ol…
Kopec je částí hřebene, táhnoucího se od Holubího vrchu mezi Šumperkem a Rapotínem až k nejvyššímu Smrku (742m) nad Kopřivnou. Celkem snadno dostupný…