Na běžkách za krásami zimních Jeseníků

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory

Důležitým centrem běžeckého lyžování je Skřítek, vedle stejnojmenného motorestu při silnici ze Šumperka na Rýmařov, nad obcí Klepáčov. Pro návštěvníky hor je tu k dispozici parkoviště i zastávka autobusové Dopravy a je tu rovněž stanice Horské služby. V okolí je několik upravovaných běžeckých okruhů v délce 3-5 km, turistický okruh kolem zříceniny hradu Rabštejn a východisko lyžařských túr na hlavní hřeben Jeseníků.

Foto: trek

Na ten se vydáme od turistického rozcestníku vedle kamenné sošky Skřítka po zelené značce lesní cestou mírně do kopce kolem rozcestníku Nad Skřítkem, odkud již začíná cesta stoupat poněkud ostřeji, vysněženým žlabem společně se žlutou značkou. V tomto asi kilometrovém úseku je třeba dbát zvýšené pozornosti, protože shora přijíždějící lyžaři nemají v poměrně úzkém, často zledovatělém žlabu příliš možnosti k vyhýbání. Po překonání tohoto úseku se dostaneme k rozcestníku Pod Ztracenými kameny, kde se žlutá značka spolu s lyžařskou cestou odpojuje vpravo směrem k bývalé chatě Alfrédka. My pokračujeme po lyžařské cestě vlevo a po vrstevnici obcházíme vrchol Ztracených skal, abychom na závěr vystoupali na hlavní hřeben u Ztracených kamenů. Při hezkém počasí se odtud naskýtají široké výhledy; tyčkové značení dál vede již mírnějším stoupáním až ke skalnímu útvaru Pecny ve výšce 1334 metrů. Tady máme za sebou 450 výškových metrů stoupání a dál již pokračujeme po širokém hřebenu podél tyčkového značení mírným sjezdem až k Jelení studánce. Zde si můžeme odpočinout a posvačit v kamenné ochranné boudě vedle rozcestníku. Dál je možné pokračovat po tyčkovém značení a červené značce vzhůru přes Jelení hřbet, střídavým mírným stoupáním a klesáním kolem Velkého Máje, Kamzičníku a na Vysokou holi, jež je s výškou 1464 druhým nejvyšším vrcholem Hrubého Jeseníku. Naskýtá se odtud náramný panoramatický pohled jak na vrchol Pradědu, tak okolní hřebeny. Kolem Petrových kamenů pak sjedeme k chatě Ovčárna, kde můžeme využít kyvadlové autobusové Dopravy dolů na parkoviště Hvězda, kde je i zastávka autobusů. Tento přejezd měří asi 15 km.

Pokud se chceme od Jelení studánky vrátit zpět na Skřítek, vyrazíme po tyčkovém značení spolu se žlutou a červenou značkou vpravo dolů směrem k bývalé chatě Alfrédka. Po kratším sjezdu z hřebene se dostaneme na okraj lesa k označenému úseku zvanému „tobogan“, jenž je hodný svého jména. Jízda dolů lesem v něm přináší bohaté zážitky, rozhodně tu nepočítejte s možností širokého „plužení“. Dál už pak v pohodě sjedeme až k základům bývalé chaty Alfrédka, kde je možnost si dát něco teplého do žaludku v místním kiosku. Pokračovat odtud můžeme po zelené i žluté značce k Mravenčímu sedlu a dále pak širokou lyžařskou cestou sjet vpravo pozvolným sjezdem až ke Žlutému potoku. Odtud je to již jen 2,5 km po červené značce na Skřítek. Tento celodenní okruh měří asi 20 km. Zajímavější variantou je sjezd z Mravenčího sedla po zelené značce dolů, lesem směrem na Žďárský Potok, kolem Medvědích skal až k rozcestníku U škaredé jedle. Odtud se ke Skřítku vydáme rovněž po červené značce kolem Podolského potoka. Tato trasa měří sice 23 km, ale přináší delší a rychlejší sjezd a větší romantiku.

Jeseníky jako nejvyšší moravské hory jsou zároveň druhým nejvyšším pohořím České republiky. Zahrnují oblast Hrubého a Nízkého Jeseníku, Rychlebských hor, Králického Sněžníku a území Zlatohorské a Hanušovické vrchoviny. Centrální oblast Jeseníků tvoří Hrubý Jeseník, který je téměř celý součástí chráněné krajinné oblasti, zahrnující významné přírodní lokality: NPR Praděd s vrcholem 1492 m, NPR Šerák-Keprník a NPR Skřítek.

Na podnebí má vliv nadmořská výška a orientace svahů proti převažujícím západním větrům. K hlavním nástupním místům lyžařských tras po Jeseníkách patří Skřítek, Malá Morávka, Karlov, Červenohorské a Ramzovské sedlo a Staré Město pod Sněžníkem.

Foto: trek

Lyžařské trasy jsou na území Hrubého Jeseníku vyznačeny v terénu pásovým značením v barvě červené, modré a zelené s okrajovými pásky oranžové barvy; mimo toto značení je možné při výletech na běžkách využívat i letního turistického značení, od kterého se zimní trasy jen výjimečně odchylují.

Motorest Skřítek e-mail: ubytovaniskritek@jeseniky.com

Tel. +420 608 813 889

Hřeben Ztracených kamenů s panoramatickými výhledy,Jelení hřbet, Ovčárna, zřícenina Rabštejn

Doporučené mapy : Zimní turistická a lyžařská mapa JESENÍKY 1 : 50 000,

vyd. SHOCART

Hrubý Jeseník č. 55 1 : 50 000, edice KČT

Poslední aktualizace: 18.7.2015
Na běžkách za krásami zimních Jeseníků na mapě
Autor: trek

Příspěvky z okolí Na běžkách za krásami zimních Jeseníků

Nad údolím Merty
Trasa mírně vycházková využívá z části neznačených lesních cest a…
Netradiční trasa pod částí hlavního hřebene Hrubého Jeseníku. Doporučuji spíš běžkařům turistům a větší skupině – je možné, že si stopu budou muset…
Klepáčov - dřevěná kaple svatého Jana Nepomuckého
Klepáčovská kaple sv. Jana Nepomuckého byla postavena v roce 1783, kdy…
Lyžařský areál disponuje 4 vleky:- největší vlek o délce 490 m, na červené…
Nejlépe autobusem na Skřítek. lépe však nad Klepáčov, dá se vystoupit u zastávky u hájovny, těsně pod Skřítkem.  Jedeme běžkovat, takže zimní výbavu…
Druhý den je neděle, budíme se v 5 hodin ráno, dnes vyrážíme…
Víceméně kapesní, ale pěkný skiareál najdeme v Klepáčově pod sedl…
Nenápadný potůček je levostranný přítok Merty. Pramení pod západním svahem…
Video vzniklo díky projektu Jesenickénávraty.cz. Trasa vede ze…
Byť opožděný ale vcelku úspěšný start aktuální zimy velí ve zrychleném tempu provětrat tělo rozvalené přes svátky na divanu u…
Trasa ze Skřítku do Karlova patří k nejhezčím lyžařským tůrám v J…
Ač by podle pohledu do kalendáře měla zima končit, zas tak moc to…
V nížinách i středních polohách je sice zima vrtkavá, nebo žádná. Řízením…
Aktuální zima (sezóna 2021/22) nám začala tak razantně, že se někteří až…
Plánovaný sobotní běžkařský výlet poněkud zhatilo počasí. No fakt, že od páteční noci zesiluje vítr do síly menšího uragánu a…
Prozatímní většina ledna (2019) se nesla ve znamení častého sněžení…
Hřebenová trasa Hrubého Jeseníku je všeobecně uznávaná jako nejhe…
Další z dluhů, kde má noha ještě nevstoupila je severovýchodní okolí…
Když v nadpisu uvádím, že jde o trošku jinou hřebenovku, než tu klasickou, platí to jen z části. Té klasické se to skutečně týká, druhá část je sice …
Něco kolem 10.30-ti vyrážíme ze Skřitku po zelené značce směr Ztr…