Z Klepáčova do Koutů v zimě

Tipy na výlet Celodenní výlet Do přírody Na hory

Nejlépe autobusem na Skřítek. lépe však nad Klepáčov, dá se vystoupit u zastávky u hájovny, těsně pod Skřítkem.

Jedeme běžkovat, takže zimní výbavu sebou.

Občerstvení a ubytování je možné na nástupu např. Motorest na Skřítku, nebo v Klepáčově, chata Ztracenka, bufet u sjezdovek aj., cestou toho moc není, maximálně chata Brněnka v Sdmidvorech, pak až v Koutech nebo Loučné, ale tam je toho tolik, že hlad nehrozí, nejlépe je však mít svačinu a pití sebou. nejdelší varianta trasy má cca 25km, takže je třeba s tím počítat.

Přinese-li nadcházející zima dostatek sněhu a peníze do pokladny sdružení cestovního ruchu, budou opět protahovány vybrané trasy v Jeseníkách. Velmi pěkné bývají trasy po značených terénních cyklistických trasách, kterých za posledních pár roků potěšeně přibylo. Jednou z nejnovějších tras vyznačených v Hrubém Jeseníku je modrá cyklotrasa č. 6255. Samotná cyklotrasa směřuje od rozcestí Uhlířská cesta (nad Loučnou n. Desnou) k rozcestí Pod Ztracenými kameny, jako lyžotrasa je využívaná její větší část. Popisuji úsek od Skřítku směrem do Loučné, případně Koutů. Nejsnažší nástup na trasu je od silnice č. 11 na Skřítek od Klepáčova. Od rozcestníku Klepáčov silnice, nedaleko autobusové zastávky bývá protažená stopa. První úsek lyžařské stopy vede po zelené cyklotrase č. 6189 až k rozcestí U Bochnerovy boudy (asi 1,5km) kde dál již pokračujeme po zmíněné modré značce. Jedná se o lesní asfaltku, takže není potřeba ani velké sněhové nadílky k dosažení dobré stopy. Cesta nenáročně stoupá, při dobrém namazání to jede samo. Za serpentinou pod Kočičí skalkou bývá občas prošlapaná stopa směrem k Mísečné chatě, je to případná varianta popsané trasy ovšem bez značení. - Tato cesta je téměř vrstevnicová až pod svahy Čertovy stěny, kde poměrně prudčeji sjíždí do údolí Merty, kde se v serpentině napojí zpět na modrou značku.

Pokud tedy pokračujeme po vyrolbované stopě, brzy za zatáčkou bude trasa mírně klesat dlouhými sjezdy až k rozcestí Pod Zadním Hutiskem. Za dobrého počasí z průseků bývá výhled na masiv Mravenečníku, k Vernířovicím, Rudné hoře. Pokud jsme šli horní cestou k Mísečné chatě, máme delší výhledy i ke Králickému Sněžníku, či na vrcholy hřebenovky nad námi.

Od serpentiny s mostem přes Mertu stopa prudčeji stoupá kolem bývalého krupníkového lomu Zadní Hutisko (krupník se používal v hutnictví).

Při dobrém počasí se z cesty otvírá výhled na hřebenovku, prvnímu pohledu vždy dominuje Břidličná hora (1358m). Vrchol stoupání následuje u rozcestníku Branka. Uděláme-li si malou zacházku po lesní cestě pod Jestřábí vrch (cca 200m od Branky) z mýtiny na svahu je velmi pěkný výhled na hřebenovku.

Nás však trasa zavede zpět na Branku. Po modré turistické značce bychom mohli pokračovat k Františkově myslivně, případně po cestě pod vrchem Homole se dá dojít k cestě k Dlouhým stráním, kde by měla být stopa z nového střediska K3sport v Koutech (viz turistický cíl).

My tedy pokračujeme po cyklotrase téměř vrstevnicí (nad 900m) nad Švagrovským údolím. Z cesty bývají pěkné výhledy ke hřebenovce či Sedmidvorům a Vernířovicím. Nejvyšší bod cesty je na opačné straně údolí od Branky (vzdálené asi 3km) ve výšce cca 1010 m. Zde následuje trošku prudší sjezd k rozcestí Rozsocha. Odtud se dá sjet do Sedmidvorů k chatě Brněnka, je to jediná hospoda poblíž, další jsou až v Loučné nebo v Koutech. Nechceme-li však příliš ztratit výšku, musíme se spolehnout na vlastní zásoby. Od Rozsochy již cesta pokračuje převážně lesem, prudce zatáčí v údolí Laního potoka, nad kterým se tyčí malý lavinový svah, za kterým dorazí k plotu obory Rudno u Vlčího sedla. Za rozcestím pod Čepelí u vstupu do obory můžeme výlet zkrátit a po lesní asfaltce (zelená cyklo 6189) dojet přímo do Loučné. Naše stopa opět pomalu stoupá k rozcestí Uhlířská cesta. Zde tedy modrá značka končí. Ne však lyžařská stopa. Po krátkém úseku po asfaltce Na Dlouhé Stráně dojede k druhému rozcestí se žlutou cyklotrasou (6158). Dále lesem opět téměř vrstevnicí k rozcestí U Obrázku. Zde je opět vykácený les, tak před sebou máme výhled na celý Mravenečník, protější Černou stráň, dále k Červenohorskému sedlu. Je odtud i kousek k jedné ze sjezdovek nového střediska, tak se můžeme jet podívat.

Od Obrázku potom sjedeme modrou značkou cyklo (6156) můžeme přetraverzovat sjezdovky a pak poměrně prudce sjet do Koutů (vyjedeme nedaleko mostu u hotelu Musil), lepší je však delším ale mírnějším sjezdem objet vrch Skály a přes louky sjet do Loučné, vyjedeme mezi penzionem Gól a domovem důchodců, záleží jak bude stopa vyjetá.

Z Koutů nebo Loučné se zpět dopravíme poměrně značným počtem spojů jak autobusových, tak železnicí po soukromé železnici Desná.

Poslední aktualizace: 8.11.2010
Z Klepáčova do Koutů v zimě na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Z Klepáčova do Koutů v zimě

Pět dnů v Jeseníkách -II. den - výlet na sedlo  Skřítek
Pět dnů v Jeseníkách -II. den - výlet na sedlo Skřítek
Druhý den je neděle, budíme se v 5 hodin ráno, dnes vyrážíme…
Trasa mírně vycházková využívá z části neznačených lesních cest a…
Netradiční trasa pod částí hlavního hřebene Hrubého Jeseníku. Doporučuji spíš běžkařům turistům a větší skupině – je možné, že si stopu budou muset…
Něco kolem 10.30-ti vyrážíme ze Skřitku po zelené značce směr Ztr…
Názvoslovné peripetie, které přinesl odsun německého obyvatelstva po 2.…
Pod Ztracenými kameny je rozcestí žluté a zelené turistické trasy a nachá…
Nenápadný potůček je levostranný přítok Merty. Pramení pod západním svahem…
Lyžařský areál disponuje 4 vleky:- největší vlek o délce 490 m, na červené…
Důležitým centrem běžeckého lyžování je Skřítek, vedle…
Šancí stát se zajímavou atrakcí pro návštěvníky hor má objekt bývalého klauzu (nebo klausu) na Splavském potoce v Hrubém Jeseníku. …
Video vzniklo díky projektu Jesenickénávraty.cz. Trasa vede ze…
Byť opožděný ale vcelku úspěšný start aktuální zimy velí ve zrychleném tempu provětrat tělo rozvalené přes svátky na divanu u…
Trasa ze Skřítku do Karlova patří k nejhezčím lyžařským tůrám v J…
Ač by podle pohledu do kalendáře měla zima končit, zas tak moc to…
Na mapách Mapy.cz studánka nese jméno bezejmenná, ostatně i dřevěná chaloupka či domeček, který studánku krášlí nenese žádné pojmenování (snad jen, ž…
V nížinách i středních polohách je sice zima vrtkavá, nebo žádná. Řízením…
Aktuální zima (sezóna 2021/22) nám začala tak razantně, že se někteří až…
Plánovaný sobotní běžkařský výlet poněkud zhatilo počasí. No fakt, že od páteční noci zesiluje vítr do síly menšího uragánu a…
Rozcestí turistických tras se nachází na hlavní cestě přes Jesení…
Prozatímní většina ledna (2019) se nesla ve znamení častého sněžení…