Naučná stezka Po stopách K. V. Raise

Tipy na výlet Rodina s dětmi Pro zdatnější Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory Na kole

Naším cílem je malebné Podzvičinsko, resp. jeho část v oblasti mezi Lázněmi Bělohrad a Zvičinou. Po Naučné stezce se vydáme se za poznáním kraje K. V. Raise.

Naučná stezka Po stopách K. V. Raise je rozdělena do dvou částí, první část tvoří okruh z Lázní Bělohrad na Byšičky a zpět. Částí druhou je trasa Lázně Bělohrad - Zvičina, do které odbočíme u Annamariánských lázní.

Byšičky
Byšičky  •  Foto: Martens

NS začíná v zámeckém parku u Památníku K.V.Raise, který byl vybudován v budově bývalé oranžerie. Nedaleko parku nalezneme Infocentrum, na kterém je umístěna pamětní deska s označením místa, kde stával Raisův rodný dům. K zastavení třetímu u Fričova muzea dojdeme místní částí zvaná Třetí strana, v této části se nalézá několik krásných roubených chalup. Od Fričova muzea pokračujeme po červené značce až k poutnímu kostelíku sv. Petra a Pavla na Byšičkách. Kostelík sv. Petra a Pavla na Byšičkách patří k nejstarším památkam na Podzvičinsku. První zmínka o něm pochází již z roku 1267. Je jedinou památkou na ves, která byla zničena za třicetileté války. Původně románský kostel byl do téměř dnešní podoby upraven roku 1718. Definitivní podobu kostelu dala přístavba věže v roce 1850. Z vyhlídky u kostela se nabízí výhledy na Bělohradsko, Mlázovický chlum, Veliš, Zebín, Bradlec, Kumburk a Tábor. Na Byšičkách červenou značku opouštíme a po značce žluté se lázeňským parkem Bažatnice vracíme zpět k Lázním Bělohrad. Než však dojdeme k odbočce u slatinných lázní můžeme se zastavit u Annamariánského pramene a ochutnat pramenitou vodu. U Anenských slatinných lázní se první část stezky uzavírá. Nyní již pokračujeme směrem ke Zvičině.

U turistického rozcestí u Anenských slatinných lázní se chytneme žluté značky, které se držíme na dalších cca dalších 11 km až ke Zvičině. Brzké zastavení (č. 6) máme u přírodního koupaliště Pardoubek. Dále pokračujeme skrz obce Brtev a Vřesník, právě z návrší za obcí Vřesník se nám nabízí krásné výhledy na jihozápadní část Podzvičinska. Po příchodu k asfaltové silnici můžeme odbočit k oblíbenému vyhlídkovému místu K.V.Raise. Místo se dle kamenného sloupu s vysekaným nápisem K. V. Rais nazývá Raisova kniha. My však pokračujeme dále po žluté značce a přes obec Borek a samotu na Podemladí již máme Zvičinu nadohled. Od rozcestí zvaném, Vyšehrad již pokračujeme společně s červenou značkou do obce Zvičina a dále k blízkému vrcholu Zvičiny.

Z louky pod Raisovou chatou se nabízí panoramatické výhledy do Polabí s Kunětickou horou, na Jičínsko, Bradlec, Tábor, Kumburk, Novopacko, Staropacké hory, hrad Pecka, vzdálený Bezděz ale i Trosky (věže jsou v zákrytu). Z plochy u lesa pod chatou máme výhled na Ještěd, celý masiv Krkonoš, Královecký špičák i vrcholky Javořích hor. Z vyhlídky za vysílačem jsou to výhledy na Královédvorsko, Kladsko a Orlické hory. Rozjímat zde u Raisovy chaty nebo u kostela sv. Jana Nepomuckého můžeme nekonečně dlouho…..

Na NS je celkem 14 informačních tabulí s popisy zajímavých míst, 6 na okruhu Lázně Bělohrad - Byšičky a dalších 8 na trase Lázně Bělohrad - Zvičina. Několik informačních tabulí se však nachází i mimo stezku, umístěny jsou v těchto lokalitách: na Krkonošské vyhlídce, v obcích Hřídelec, Dolní Javoří, Lány, Uhlíře, Bystrého mlýna, v pramenné oblasti řeky Javorky a u Valů s mohylovým pohřebištěm.

Trasa výletu je i s převýšením vyznačena zde: https://www.turistika.cz/trasy/trasa-naucna-stezka-po-stopach-k-v-raise

K nadlábnutí máme po cestě dvě místa, hospůdky v Lázních Bělohrad, nebo až v Raisově chatě na Zvičině. Ale při tomto výletu by jsme zcela jistě svačinu a lahev s vodou měli mít s sebou.

Na tomto výletu si každý příznivec najde své, někomu se bude líbit prostředí lázeňského města, nebo lázeňský park Bažantnice, dalšího okouzlí návrší s poutním kostelíkem na Byšičkách, ale zcela jistě se budou líbit výhledy do kraje z vyhlídkových míst na Zvičině.

Mapka s popisem trasy naučné stezky je k získání v Informačním centu v sídle CK Hoška tour v severní části náměstí K. V. Raise v Lázních Bělohrad, viz: https://www.turistika.cz/mista/lazne-belohrad-informacni-centrum

Poslední aktualizace: 4.1.2013
Naučná stezka Po stopách K. V. Raise na mapě
Autor: Martens

Příspěvky z okolí Naučná stezka Po stopách K. V. Raise

turistické rozcestí Vyšehrad
Turistický rozcestník, který se nachází pod vrchem Vyšehrad jihozápadně od…
Cykloturistický rozcestník, který se nachází západně od vrcholové plochy…
Turistický rozcestník, který se nachází v křižovatce v obci Vřesník,…
Zima už pomalu začala přebírat nadvládu nad krajinou, když jsme se…
Skalní útvar se nachází ve Východních Čechách u obce Vidoň – Tetín. Jedná…
Turistický rozcestník, který se nachází v horní části obce Zvičina (západně od vrcholu Zvičiny), ukazuje turistům cestu do více…
Z několika vyhlídkových míst na Zvičině se nabízí panoramatické výhledy do…
Historie chaty na vrcholu Zvičiny spadá do roku 1891, kdy zde majitel…
Míříme k nejvyššímu vrcholu Podkrkonoší a místu dalekých rozhledů, kterým…
Historie kamenného kostela sv. Jana Nepomuckého na vrcholu Zvičiny spadá do roku 1706, kdy bylo z popudu majitele zdejšího panství…
Lyžařský areál, který se nachází na severní straně Zvičiny nabízí lyžařům k vyžití 4 sjezdové tratě: nejlehčí je dětská Beruška o délce…
Kapličku se sochou bílé Panny Marie s dítětem, najdeme na jižním svahu…
Vyhlídka na Miletín se nachází cca 1 km severně od města. Vyhlídka je…
Erbenův dub, takové je lidové označení pro památný dub letní, který se…
Naposledy jsme Byšičky navštívili v dubnu letošního roku (2011) v rámci…
Na náměstí pod panoramatem stejnojmenného hradu Pecka najdeme několik zajímavých památek. Jedná se zejména o Morový sloup …
Lázně Bělohrad - rybník Pardoubek
Soutěž 3 body
Název rybníku Pardoubek, který se nachází ve východní části Lázní Bělohrad…
Míříme do romantické krajiny členitého Podkrkonoší a do městečka Pecka se…
V Lázeňském parku Bažantnice se nachází několik zajímavých lokalit. Jednou…
Pecka leží ve Východních Čechách, severovýchodním směrem od měst…