Památky Roudnice nad Labem

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Vlakem, nebo autem se dá pohodlně dostat do Roudnice nad Labem. Města, které bylo založeno na levém břehu Labe, na staré obchodní Lužické stezce v druhé polovině 12. století.
V 14. století dostává obchodní osada statut města, pražský biskup Jan IV. z Dražic zde zakládá Augustiniánský klášter, kolem města jsou budovány hradby, staví se most přes Labe a jeho důležitost umocňuje i návštěva císaře Karla IV.
Dalšího většího rozmachu se město dočká po roce 1603. Právě tehdy se stává majetkem šlechtického rodu Lobkowiczů. Lobkowiczové si Roudnici nad Labem vybírají jako centrum svého panství a za skoro 350 let, kdy město vlastní z něj udělají průmyslové, kulturní i společenské centrum Podřipska.
Naše putování za památkami a pamětihodnostmi Roudnice nad Labem začalo v místním infocentru. Zde jsme obdrželi plánek města a nedaleko od infocentra začíná i trasa červeně značené naučné stezky, která nás při poznávání města povede.

A k jakým památkám a zajímavostem nás naučná stezka dovedla?

Strážní věž Hláska - je jednou z mála dochovaných staveb původního opevnění ze 14. století. Je z ní moc pěkný výhled na České Středohoří a na město.

Rudný pramen - pramení pod kostelem Narození Panny Marie a právě on dal jméno celému městu, když se kolem něho rozkládala někdejší obchodní osada.

Kostel Narození Panny Marie a Augustiniánský klášter - zakládá na místě, kde původně stával románský kostelík v první polovině 14. století biskup Jan IV. z Dražic. Kostel byl v 18. století přestavěn do současné podoby ve stylu barokní gotiky.

Židovský hřbitov - byl založen na počátku 17. století v blízkosti nového židovského ghetta, které se rozkládalo v dnešní Havlíčkově ulici. Původní ghetto i s hřbitovem se nacházelo v prostorách nynějšího Kapucínského kláštera, nedaleko zámku.

Evangelický kostel - byl vystavěn na počátku 20. století. Z finančních důvodů byla věž ke kostelu dostavěna až v roce 1938. Do věže byly umístěny tři zvony, z nichž dva byly za války zrekvírovány.

Kaple sv. Viléma - byla vystavěna v letech 1726-28 na místě bývalého městského popraviště.

Kaple sv. Josefa - dostaneme se k ní malou odbočkou s trasy NS. Byla vystavěna v roce 1777 jako součást původního roudnického špitálu.

Kratochvílova rozhledna - vystavěla ji Rolnická záložna podřipská v roce 1934 k 60. výročí založení záložny. Rozhledna byla pojmenována po zakladateli a prvním předsedovi záložny Václavu Kratochvílovi, což připomíná i pamětní deska na rozhledně. Ač rozhledna není z nejvyšších, díky její poloze je z ní krásný výhled na město a na České Středohoří.

Zámek Roudnice nad Labembyl vystavěn v 16. století přestavbou starého románského hradu. O dnešní podobu zámku se zasloužil Václav Eusebio z Lobkowicz, při celkové přestavbě rodového sídla v letech 1652-84.

Kapucínský klášter s kostelem sv. Václava - přímo navazuje na zámeckou zahradu, ale není přístupný. Vznikl na místě starého židovského ghetta poté co Lobkowiczové získali zdejší panství. V kostele sv. Václava se nachází rodinná hrobka Lobkowiczů.

Most přes Labe - secesní ocelový most byl vystavěn v letech 1906-10 v místech, kde dříve stával most kamenný. Jednalo se o třetí nejstarší kamenný most v Čechách. Úplně zničen a následně již neobnoven byl za třicetileté války. Více jak 250 let pak obyvatelé Roudnice využívali k přepravě na druhý břeh přívoz. Z mostu je pěkný pohled na město a zámek.

Stále se pohybujeme po městě, takže o možnost občerstvit se není nouze.

Historická část města jako celek nás hlavně příjemně překvapila. Moc se nám v Roudnici nad Labem při putování po zdejších památkách líbilo.

Parkování na centrálním roudnickém Karlově náměstí je zdarma.

Kratochvílova rozhledna je volně přístupná.

Prohlídku ostatních popisovaných památek i s průvodcem zajišťuje místní infocentrum, které se nachází ve spodním cípu Karlova náměstí.
Otevírací doba infocentra:

Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Památky Roudnice nad Labem

Roudnice nad Labem - Kratochvílova rozhledna
Tato rozhledna se nachází poblíž centra Roudnice nad Labem na návrší v…
Roudnice nad Labem leží ve Středních Čechách, severním směrem od Prahy.…
Tato kaple, jež je zasvěcena patronovi umírajících a dobré smrti, byla…
Pokud se budeme snažit vyhledat něco o tomto objektu čp. 633 v ulici Na…
Protože se jedná o středověkou parcelu, můžeme se právem domnívat, že tu…
Josef Hrouda byl významným roudnickým podnikatelem, neboť nevlastnil pouze stavební firmu, nýbrž i cementárnu a parní pilu v Poříčan…
Jak mnozí všeobecně vzdělaní lidé vědí, tak Max Dvořák byl významným historikem umění, který sice působil ve Vídni, od roku 1902 jak…
Tato kaple byla postavena roku 1726 za Špitálskou bránou při cestě do Hracholusk kněžnou Annou Marií Vilemínou, rozenou z Althanu, k…
Původně se na tomto místě nacházela řada domů, v nichž žil zámecký…
Na tomto místě se původně nacházela starší jednopatrová zástavba, kterou…
Když se podíváme na staré kresby a malby, zejména perokresbovou vedutu…
Tentovýlet je velice zajímavý. Cestou z Roudnice nad Labem vidíme…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě…
Roudnice nad Labem je město ležící na levém břehu řeky Labe v okrese…
Věž Hláska je jediným dochovaným pozůstatkem opevnění nejstarší části…
Roudnice nad Labem je malebné město ležící u řeky Labe. Do RCE se…
Suprový výlet na sobotní slunečné odpoledne v okolí Prahy mohu doporučit…
Z původního opevnění, založeného biskupem Arnoštem z Pardubic, staré…
Úterý 4. 8. 2020 I když se to večer protrháv…
Lobkowiczké zámecké vinařství se svojí mnohasetletou tradicí ve výrobě vín řadíme k nejstarším vinařstvím u nás. Dle historických pramenů se na…