Peruc (Chrastín) - hradiště, sluneční hodiny a rozhledna Stradonka

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Ráno jsme opustili Louny a začínáme se přesouvat trochu k jihu. Na cestě tentokrát máme tři rozhledny, které bychom rádi navštívili. K té první však jedeme ještě 15 km na východ.

Rozhledna stojí na kopečku mezi vesnicemi Stradonice a Chrastín, oboje je částí městyse Peruc, jehož centrum je cca 5 km na jih od rozhledny.
Hezká je pověst o Oldřichovi a Boženě. Tady prý r. 1007 spatřil Oldřich Boženu perúc prádlo. Dokonce téměř v centru je i zastřešená pseudogotická Boženina studánka a u hlavní silnice památný Oldřichův dub, jehož stáří se odhaduje na 1000 let. Kmen měří 760 cm, u paty kmene dokonce 970 cm. Tak proč tomu nevěřit.
První písemné zmínky o obci jsou z r. 1170. Majitelé zdejší tvrze se většinou střídali. Nějaký čas patřila premonstrátskému klášteru na Strahově. V letech 1673 - 1798 ji vlastnili Ledeburové. V tomto období, přesně v letech 1724 – 1725 byl postaven jednolodní kostel sv. Petra a Pavla. R. 1824 byl zbarokizován. V 60. - 70. letech 18. století byl v duchu rokoka přestavěný trojkřídlý patrový zámek, který byl postaven na místě původní tvrze. V jižním křídle zámku je Pamětní síň Emila Filly, který zdejší krajinu miloval a tady trávil poslední roky svého života. U zámku je anglický park. Tam - ve staré barokní sýpce z konce 18. století je Muzeum české vesnice, kde kromě starých zemědělských strojů a různého nářadí je také loutkové divadélko a stará školní třída – je to ukázka toho, jak se tady dřív žilo.
Na místním hřbitově v hrobce s novoklasicistní kapli je pochován páter  František Daneš, kněz, vlastenec a pedagog. V 19. století se zasloužil v obci o bohatý kulturní, společenský i politický život. U něj na faře se scházela řada našich předních buditelů, např. K. H. Borovský, Fr. Palacký, Sv. Čech, F. L. Rieger, K. Sabina, L. Čelakovský, J. V. Frič a další.
Zámek po 2. světové válce získal stát, který ho po r. 1994 převedl do majetku obce. Ta opravila čelní fasádu zámku. R. 2007 ho koupili britští majitelé, ale nestarali se o něj. Na podzim 2015 ho koupila Dominika Matušová z Jičína, která z něho chce udělat pohádkový zámek podle projektu Pavla Ondráčka, majitele zámku Dětenice.
K rozhledně se nechá dojít po žluté turistické značce ze Stradonic (to je prudší a kratší cesta) nebo z Chrastína (1,3 km a téměř po rovině). Hlavně se nesnažte přejet autem ze Stradonic do Chrastína. Zákaz vjezdu tam není, ale cesta je hrozná.
Rozhledna je skoro na plochém vrcholu, kde bylo v pozdní době halštatské (550 – 450 př. n. l.) pravěké hradiště. Pravděpodobně nebylo osídleno trvale, ale sloužilo jako útočiště nebo místo rituálních obřadů. Dnes je tam vidět jen 520 metrů dlouhý val. Na něm právě stojí rozhledna. S nápadem ji tam postavit přišly r. 2008 členky stradonického Klubu žen. Vedení městyse s tím souhlasilo a již od května do července 2009 se tato bytelná rozhledna stavěla. Má tvar strážní věže keltských opevnění a je postavena z dřevěných kůlů. Slavnostně byla otevřena 18. července 2009. Je 6 metrů vysoká, volně přístupná, na vyhlídkovou plošinu ve výšce 2,35 metru se musí vystoupat po 8 příček žebříku. Pak se otevřou skutečně hezké pohledy především České Středohoří, Krušné hory s Klínovcem, Doupovské hory, Louny a Peruc.
V těsném sousedství rozhledny jsou zajímavé sluneční hodiny, které byly vytvořeny r. 2012. Je u nich i návod, kam si máte stoupnout a jak se z nich dozvíte, kolik je hodin.

My jsme zde byli po ránu, hned po snídani, takže jsme žádné občerstvení nesháněli. Vypadá to, že nějaká hospoda je ve Stradonicích a v Peruci. U rozhledny se můžete najíst pouze z vlastních zásob.

Rozhledna je na skutečně pěkném místě a vypadá moc hezky. S takovými slunečními hodinami jsem se ještě nesetkala. Ale jsou fajn. Chvilku jsem sice zkoumala, jak se natočit, ale pak se mi podařilo to pochopit a čas skoro přesně určit.

Mezi Perucí a Chrastínem se nechá udělat docela pěkný asi 11 km dlouhý okruh po naučné stezce Perucko, na kterém je 20 zastavení. Tam se dozvíte informace o historických i přírodních zajímavostech této oblasti. Vede téměř kolem všech zajímavých míst v Peruci, přes tři mlýny, okolo studánek a kempu. Odpočinout si můžete na Krásné vyhlídce, kde je uprostřed lesa vyhlídkový altán s dalekými výhledy především na oblast Českého Středohoří. Právě zde vznikaly kromě krásných obrazů Emila Filly i Čechovy verše.
Pod rozhlednou vede i cyklotrasa.
Poslední aktualizace: 21.11.2018
Peruc (Chrastín) - hradiště, sluneční hodiny a rozhledna Stradonka na mapě

Příspěvky z okolí Peruc (Chrastín) - hradiště, sluneční hodiny a rozhledna Stradonka

Přírodní památka Štola u Stradonic
V zalesněném svahu nad cestou vedoucí do Debeřského údolí, za posledními domy Stradonic je stará opuštěná štola, kde se hlavně za II…
Kdo by neznal příběh o knížeti Oldřichovi a krásné Boženě. Měl se před…
Obec Stradonice, nad kterou se Rozhledna Stradonka nachází, je velmi dobře…
Klub žen v Stradonicích dostal vynikající nápad postavit rozhlednu nad obcí na návrší Na Valech /291 m/, které v minulosti obývali…
Rozhledna se nachází v blízkosti obce Stradonice (zhruba 15 km východně od…
Přírodní památka V Hlubokém se nachází v prudkých svazích Debeřského údolí…
Debeřské údolí se nachází mezi Perucí a Stradonicemi v dolním poohří. Údolím vede Naučná stezka Perucko. Nedaleko od penzionu…
V hospodářsky a zemědělsky využívané krajině Lounska mnoho souvislých zalesněných ploch není, ale Peruc a jeho severní část je takovou výjimkou. …
Prastarý Oldřichův dub roste pod obcí Peruc, východně od Loun. Patří mezi nejznámější stromy v Čechách. Pověst vypráví, že se kdesi…
Původně renesanční letohrádek na břehu Ohře, později barokně přestavěný a…