Porto v jednom dni

Letíme do Porta. Z pražského letiště Václava Havla přímým letem se společností EasyJet. Let trvá asi 3 hodiny.

Porto, perla Portugalska, obklopuje ústí řeky Douro a je známé svými úchvatnými mosty, historickými stavbami a bohatou nabídkou vína. Pro nás byla malebná pulzující metropole výchozím bodem cesty po krásách severního Portugalska, a měli jsme tak na její prohlídku pouze jeden den. I jediný den však stačí, aby se Porto vrylo turistům hluboko do srdce.

Ráno začínáme v Livraria Lello. Návštěvu tohoto knihkupectví si užije nejen náruživý čtenář, ale i člověk, který v životě přečetl maximálně Slabikář. Hlavní zásluhu na tom má velkoryse zdobený interiér, osvětlený velkým stropním vitrážovým oknem. Úžasné dřevěné schodiště láká do knihkupectví návštěvníky z celého světa. Ti jsou ochotni za návštěvu tohoto inspirativního místa utratit nejen peníze za vstupné, ale vystát si i ne zrovna krátkou frontu. Livraria Lello se stala legendou a turistickou atrakcí. Selfie z tohoto místa nemůže chybět na Instagramu žádného fanouška Harryho Pottera.

Asi sto metrů od této magické prodejny knih nastupujeme do elektrického tuk-tuku, který nás doveze k vyhlídce na město a jeden z jeho hlavních architektonických symbolů – Ponte Luís I. Ten je ikonickou dominantou města a jedním z nejznámějších mostů v Portugalsku. Překlenuje řeku Douro a spojuje historickou čtvrť Ribeira na jednom břehu s vinařskou oblastí Vila Nova de Gaia na břehu druhém. Byl postaven v roce 1886 a pojmenován po králi Ludvíkovi I., který byl tehdy portugalským panovníkem. Ponte Luís I. je dvojúrovňový obloukový most a obě jeho patra je možné přejít pěšky.

Další zastávkou na naší „Tuk-tuk Tour“ je vlakové nádraží São Bento. Návštěvníky, kteří nejsou nutně pouze cestujícími, okouzlí svou nádhernou kachlíkovou výzdobou. Interiér nádražní haly je obložen mnoha tisíci ručně malovanými kachličkami azulejos, které vyprávějí příběhy z portugalské historie, kultury a každodenního života.

Od nádraží s námi už elektrické vozítko směřuje dolů na nábřeží řeky Douro. Tuk-tuk měníme za loď a vydáváme se na asi hodinovou plavbu. Jestli je v Portu něco, co stojí za doporučení, pak je to právě tento způsob poznávání města. Z lodi máte skvělý výhled na pestrobarevné domky na obou březích, zároveň proplouváte pod mosty, u kterých si pohledem od hladiny lépe vychutnáte jejich celkovou majestátnost. Budete-li mít navíc štěstí na počasí jako my, přivítáte i ochlazení od proudícího vzduchu a nebude vám takové horko.

Vynechat při návštěvě Porta ochutnávku portského vína, to snad ani nejde. Pokud tedy nepatříte mezi abstinenty, jako já. Ale ani tento fakt mi nezabránil se ochutnávky spojené s prohlídkou vinných sklepů zúčastnit. Sandeman Port Wine Cellars najdete přímo na nábřeží. Mají tam uskladněny jen těžko uvěřitelné 4 miliony litrů vína. Malé sudy, obří sudy, lahve - prostě víno všude, kam se podíváš. Vinařství je přitom jedním z mnoha v oblasti. Prohlídka je pochopitelně doplněna výkladem o historii a proceduře výroby nejen portského.

A pokud se o víně, ale třeba i o korku nebo čokoládě (ke které je portské víno často podáváno) chcete dozvědět ještě více, stačí se proplést o několik uliček výš do muzea WOW. Je poměrně rozsáhlé, interaktivní a minimálně část věnovanou růžovému vínu si užijí i děti. V bazénu růžových míčků se mohou „cachtat“ jak strýček Skrblík ve své pokladně. A proč by to vlastně mělo být jen pro děti…

Krátké video z našeho dne v Portu.

Ubytovacích kapacit má Porto dostatek, záleží pouze na míře luxusu, který požadujete. S tímto hotelem chybu neuděláte. Co se týká gastronomie, tak nabídka restaurací i stánků rychlého občerstvení na ulicích je bohatá. Přímo na nábřeží s výhledem na řeku je restaurace Espaço Porto Cruz. Obecnou výhodou Portugalska je, že cenová hladina je pro našince vcelku příznivá. Na jídelníčku pochopitelně nemůže chybět treska a další ryby a mořské plody. Ve větší míře, než jižněji najdete v severním Portugalsku v menu hovězí steaky. A jsou výborné.

Projížďka lodí po řece Douro a procházka po nábřeží. Sedět na zahrádce u kávy, čokoládového dezertu a pozorovat provoz na řece. Porto má zvláštní kouzlo. Ač tu potkáte i v dubnu dost turistů, atmosféra města je příjemně uvolněná. A pochopitelně nesmím zapomenout na návštěvu ikonického knihkupectví.

Další informace: www.visitportugal.com

Poslední aktualizace: 21.4.2024
Porto v jednom dni na mapě
Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Porto v jednom dni

World Travel Awards 2020 – Evropské kolo
Po 4. v řadě je Portugalsko Nejlepší evropskou turistic…
O cestě, která začala v Zaječicích. O chlapech, kteří se nebojí. O…
Pravé portské víno již ochutnalo jistě mnoho čtenářů Turistiky. Pseudoports…
Portská vína se dají rozdělit do několika různých kategorií, my ale budeme…
Jednou z mnoha sakrálních památek ve městě Porto je také klášterní…
Portský kostel Panny Marie Karmelské, nazývaný většinou jen zkráce…
Není zcela běžným jevem, aby mezi nejzajímavější a nejnavštěvovanější památky patřilo „obyčejné“ knihkupectví, byť jedno ze tří…
Při návštěvě druhého největšího portugalského města Porta nelze vynechat návštěvu seceního knihkupectví Lello - na dohled od věže Kl…
Druhé největší město Portugalska se nachází v ústí řeky Douro …
Barokní věž Torre dos Clérigos je nepřehlédnutelnou výškovou domin…
Mariánský kostel Kleriků můžeme označit jako zajímavou památku z I. poloviny 18. století, která ve své podobě spojuje baroko se…
Náměstí Svobody se nachází v Portu a je jedno z největších, jež j…
Jednou z mnoha portských „modrobílých“ sakrálních staveb je pozoruhodná…
Porto je městem nezpochybnitelně krásným i na pamětihodnosti bohatým a je proto jistě zajímavé, že turisté se – kromě bohaté konzumace zdejšího slav…
Informace o tom, že mezi výrazy Portugalsko a výborná káva můžeme udělat r…
Klášterní kostel sv. Františka patří bezesporu k nejkrásnějším,…
Klášter a kostel sv. Vavřince se řadí mezi portské dominanty a patří tedy…
Jednou z nejvýznamnějších – ne-li tou zcela nejvýznamnější - pamá…
Narazit při procházce Portem na modrý kostel není ničím výjimečným. Jedním…
Velmi zajímavou historickou budovou, nacházející se v samotném centru…
Svatý Ildefonso je jedním z řady kostelů v historickém centru Porta, jejic…
Jednou z nejznámějších, nejcharakterističtějších, nejkrásnějších a…
Tato kaple patří sice k méně známým, ale určitě o to zajímavějším…
Tento most je dominantou Porta. Byl postaven učni Gustava Eiffela…
Zřejmě nejznámější a nejfotografovanější stavbou i památkou Porta …
Kdo v Portu neochutnal tamní vynikající víno, jako by tam ani nikdy nebyl.…
Mnozí návštěvníci druhého největšího města Portugalska tento…
Velice zajímavou, ale bohužel nepříliš přístupnou a z pohledu běž…
Hrad v druhém největším portugalském městě je spíše nízkou bastionovou…
Tato pevnost se nachází na břehu Atlantiku, při městečku Porto. J…